• 1
  • 2
2013-11-23, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Vi som begriper att pappa staten snor eventuell ränta på majoriteten av kapitalet inser att den där effekten är klart försumbar sålänge man bara får förvalta några enstaka procent av sin totala pension själv, resten är det *många* giriga fingrar nere i syltburken och roffar åt sig av.
Det ena utesluter ju inte det andra... Lär dig läsa innan du kommenterar.
Citera
2013-11-23, 17:31
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Det ena utesluter ju inte det andra... Lär dig läsa innan du kommenterar.

Lär dig hyfs din tölp.
Citera
2013-11-23, 17:31
Medlem
klinger75s avatar
[quote=Denkmal|46271695]...och vi som förstår ränta-på-ränta-effekten begriper att TS inte ens kommer få 50% av normal pension, långt därifrån.

rænta på rænta effekten har større effekt på tidigt insatt kapital de sista åren ær inte så viktiga ur den synpunkten .
Citera
2013-11-23, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Lär dig hyfs din tölp.
Åh nej nu vann du diskussionen din lilla internetriddare där.
[quote=klinger75|46275512]
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
...och vi som förstår ränta-på-ränta-effekten begriper att TS inte ens kommer få 50% av normal pension, långt därifrån.

rænta på rænta effekten har større effekt på tidigt insatt kapital de sista åren ær inte så viktiga ur den synpunkten .
Visst. Alla med medelintelligens inser nog det. Men det innebär ändock att TS pension kommer blir knaper.
Citera
2013-11-23, 18:27
Medlem
superstigs avatar
Silberfuchs: intressanta påpekande. Edit: kollade upp på pensionsmyndigheten.se. Då min andra pension överstiger 11394SEK/månad så får jag ändå ingen garantipension (inte ens med pessimistisk räkning: 1% värdestegning + inget mer inbetalt alls from nu). Slår inte garantipensionen med många tusenlappar men ändå...

klinger75 - tack för bra inlägg. 1. Håller med om att ränta på ränta påverkar inte mycket på de sista 20 årens inbetalningar. Kapitalet finns ju där sedan innan drar nytta av just detta.
2. Enligt minpension.se så när jag kör med "Saknar förvärvsinkomst" så får jag ut 67% av normal prognos. Så inte riktigt så illa som de 50% som du sade. Men du har en poäng!

Dessutom är ju risken kvar som andra påtalar med politiker med fingrar i syltburken som kan slå sönder allt.

Blir nog att jobba ett tag till ändå. 55 år kanske...
Senast redigerad av superstig 2013-11-23 kl. 18:40.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in