• 1
  • 2
2013-11-22, 22:36
Medlem
superstigs avatar
Är 43 år snart och funderar på om man inte gjort sitt snart på arbetsmarknaden.
Läser på https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2012/11/23/lyft-pensionen-och-flytta-utomlands.html och funderar på att gå i pension om 3 år!!!

Resonemang:

Labbar lite på minpension.se och inser att vissa delar av tjänstepensionen går att börja lyfta redan vid 55år (iallfall enligt websidan).

Fråga 1: Tror ni man kan lite på prognosen som minpension.se ger?
Jag räknar pessemistiskt med 0% i lönelyft (realistiskt vid +40) och med 1% värdestegring (över inflationen).
Tjänstepension tas ut så tidigt som det går (55-65) och allmän pension+PPM från 65.

Detta gör att jag kan få loss tillräckligt varje månad för att leva på från 55 års ålder livet ut!
(20% skatt i icke-Sverige och månadskostnad ca 10kSEK).

Fråga 2: Jag är rädd att politiska beslut hinner komma så man inte kan lyfta pension så tidigt.
Vad tror ni?

Om ovan är okej så är "problemet" överleva 43->55 år = 12 år.
Har hus+tillgångar som jag tror kan realiseras i ~1MSEK efter reavinstskatt.
I tex Thailand kostar det ~110ksek/år att leva acceptabelt => 1000k/110k = 9 år.

Dvs då är jag nere i 3 års arbete kvar. Dvs min pension infaller nu vid 46 års ålder! Tjoho!
(dessa 3 arbetande år sparar jag maximalt för att få ytterliggare guldkant på tillvaron, kanske 3*100kSEK total i fickpengar).

Fråga-3: Så vad är er vy? För optimistisk? Vad missar jag?

Edit-1: inser att om jag slutar jobba vid 46 så kommer inte prognosen minpension.se ger att stämma fullt ut. Hmm, hur ska man räknade på detta nu då... Tips mottages!
Citera
2013-11-22, 22:57
Medlem
Fråga 3
Jag tror du är lite väl optimistisk eftersom du inte har några marginaler alls att tala om. Men visst, känner du dig helt säker på att du fixar det med de pengar du har så kör!
Citera
2013-11-23, 00:28
Medlem
klinger75s avatar
Har man tillräckligt låga kostnader kan du klara dig, problemet är väl att när du blir äldre så kanske sjukdomar etc gör att du får problem om du bor i tex Thailand och måste ta sig tillbaka till Sverige,

Tycker 1 mille är i minsta laget vid 43 skulle säga 2 mille

Fråga 1 prognosen kommer inte stämma räkna med mycket mindre typ - 50%

Fråga 2. Marginellt pensionsåldern kommer nog flyttas fram typ 1 år vart 10-15 år, givetvis kan radikala ändringar sk om man gör banbrytande medicinska upptäckter

Frågar 3 se toppen
Senast redigerad av klinger75 2013-11-23 kl. 00:33.
Citera
2013-11-23, 10:15
Medlem
superstigs avatar
Tack för feedback. Kan hålla med att det är på marginalen uträknat. Ska räkna på en pension vid 50 respektive 55 också...

klinger75: Varför just -50%? Varför inte -100%? Kan du förklara hur du tänker? Vill gärna förstå då -50% är riktigt mycket...
Citera
2013-11-23, 10:27
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av superstig
Tack för feedback. Kan hålla med att det är på marginalen uträknat. Ska räkna på en pension vid 50 respektive 55 också...

klinger75: Varför just -50%? Varför inte -100%? Kan du förklara hur du tänker? Vill gärna förstå då -50% är riktigt mycket...

Man brukar räkna med ~40 års yrkesliv. Går du i pension när det är ca 20 år kvar i normalfallet så låter -50% fullt rimligt?
Citera
2013-11-23, 10:30
Medlem
Hur länge har du arbetat?

Om du inte trivs där du är nu, kanske testa nån ny karriär?

Känns som 40 är för tidigt för att gå i pension, hitta på nåt kul!
Citera
2013-11-23, 11:30
Citat:
Är 43 år snart och funderar på om man inte gjort sitt snart på arbetsmarknaden.
Läser på https://www.avanza.se/placera/redaktionellt/2012/11/23/lyft-pensionen-och-flytta-utomlands.html och funderar på att gå i pension om 3 år!!!

Resonemang:

Labbar lite på minpension.se och inser att vissa delar av tjänstepensionen går att börja lyfta redan vid 55år (iallfall enligt websidan).

Fråga 1: Tror ni man kan lite på prognosen som minpension.se ger?
Jag räknar pessemistiskt med 0% i lönelyft (realistiskt vid +40) och med 1% värdestegring (över inflationen).
Tjänstepension tas ut så tidigt som det går (55-65) och allmän pension+PPM från 65.

Detta gör att jag kan få loss tillräckligt varje månad för att leva på från 55 års ålder livet ut!
(20% skatt i icke-Sverige och månadskostnad ca 10kSEK).

Fråga 2: Jag är rädd att politiska beslut hinner komma så man inte kan lyfta pension så tidigt.
Vad tror ni?

Om ovan är okej så är "problemet" överleva 43->55 år = 12 år.
Har hus+tillgångar som jag tror kan realiseras i ~1MSEK efter reavinstskatt.
I tex Thailand kostar det ~110ksek/år att leva acceptabelt => 1000k/110k = 9 år.

Dvs då är jag nere i 3 års arbete kvar. Dvs min pension infaller nu vid 46 års ålder! Tjoho!
(dessa 3 arbetande år sparar jag maximalt för att få ytterliggare guldkant på tillvaron, kanske 3*100kSEK total i fickpengar).

Fråga-3: Så vad är er vy? För optimistisk? Vad missar jag?

Edit-1: inser att om jag slutar jobba vid 46 så kommer inte prognosen minpension.se ger att stämma fullt ut. Hmm, hur ska man räknade på detta nu då... Tips mottages!

Tror inte att du behöver noja så mycket. Systemet kommer att avvecklas och folk kommer att behöva anmäla sig hos en myndighet sen ramlar pengar in. Vad du har tjänat spelar ingen större roll då det röda kuvertet kommer avvecklas.

Det funkar inte med den här regeringen, men blir betydligt bättre när andra tar tag i problemen. Du kan få en miljard tilldelad till dig när invandringen stryps som exempel, så jävligt ser det ut.
Citera
2013-11-23, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Man brukar räkna med ~40 års yrkesliv. Går du i pension när det är ca 20 år kvar i normalfallet så låter -50% fullt rimligt?
...och vi som förstår ränta-på-ränta-effekten begriper att TS inte ens kommer få 50% av normal pension, långt därifrån.

Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Tror inte att du behöver noja så mycket. Systemet kommer att avvecklas och folk kommer att behöva anmäla sig hos en myndighet sen ramlar pengar in. Vad du har tjänat spelar ingen större roll då det röda kuvertet kommer avvecklas.

Det funkar inte med den här regeringen, men blir betydligt bättre när andra tar tag i problemen. Du kan få en miljard tilldelad till dig när invandringen stryps som exempel, så jävligt ser det ut.
Javisst, låt sosse-Steffe eller nazi-Jimpa greja och dona så blir allting halleluja!
Du har full koll märker jag.

whoco5:
Citera
2013-11-23, 13:12
Medlem
Citat:
Du kan ange "Saknar förvärvsinkomst" i dina uppgifter. Prognosen förutsätter dock fortfarande att du är bosatt i Sverige. Annars reduceras garantipensionen för varje år som du är bosatt utomlands. Den betalas dessutom endast ut om du som pensionär bosätter dig i ett EU-land eller i ett begränsat antal andra länder. Om du slutar jobba vid 46 så kommer förmodligen garantipensionen vara av betydelse.

Citat:
Garantipension är den del av den allmänna pensionen som inte är inkomstgrundad. Den baseras istället på hur många år du bott i Sverige. Garantipensionen utbetalas endast till dig som bor i ett EU-land eller ett EES-land eller i Schweiz. Du kan också under vissa förutsättningar få garantipension utbetald om du bor i Kanada.
Källa: http://www.pensionsmyndigheten.se/Pe...orSverige.html.
Citera
2013-11-23, 13:51
Medlem
Låt oss alla rösta på Miljöpartiet så vi får vår rättmätiga medborgarlön
och jobbar OM vi vill börja jobba - resp sluta jobba vid vilken ålder vi
vi vill OM vi nu väljer att ha ett arbetsliv.

TS - nu vet du hur du skall rösta så har du din arbetsfria medborgarlön när du
blir 46

http://karin.jonex.info/medborgarlon...-medborgarlon/

Det finns dock en intressant fråga - om man tar sin medborgarlön o
fortsätter att arbeta med hög lön får man ju både gott om råd och
bra pension
Citera
2013-11-23, 15:18
Medlem
klinger75s avatar
Citat:

säg att du betalat in sen du var typ 26 , dvs ca 20 år , slutar du sedan betala in med 20. År kvar till pension så har du betalat in hälften och r du ut ungefär 50 % .

Väldigt grovt räknat , att du skulle förlora 100% är inte troligt
Senast redigerad av klinger75 2013-11-23 kl. 15:21.
Citera
2013-11-23, 17:07
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
...och vi som förstår ränta-på-ränta-effekten begriper att TS inte ens kommer få 50% av normal pension, långt därifrån.

Vi som begriper att pappa staten snor eventuell ränta på majoriteten av kapitalet inser att den där effekten är klart försumbar sålänge man bara får förvalta några enstaka procent av sin totala pension själv, resten är det *många* giriga fingrar nere i syltburken och roffar åt sig av.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in