• 1
  • 2
2013-11-22, 15:16
Medlem
1963 köper makar med två barn, varav jag är det ena, för 335 000 en skogsfastighet.

Fjorton år senare, 1977, säljs gården vidare till min bror för 780 000. Taxeringsvärdet var 403.000. Med på köpet följde informellt hel maskinpark mm. I samband med försäljningen lät man stycka av en skogstomt från gården om 5 439 kvm på vilken mina föräldrar uppförde en enkel villa villa i vilken de bosatte sig.

Min bror hamnade rätt snart på obestånd. Gård såldes därför vidare fyra år senare, 1981, för 2 milj.

2002 gick min mamma bort.

2005 upprättades en gåvohandling i vilken min pappa överlät ovan nämnda villa till min bror mot övertagande av skulderna om 286.000. Fastighetens taxeringsvärde var enligt gåvohandlingen taxerad till 478.000. Av handlingen framgår att gåvan inte ska avräknas som förskott på arv.

Nyligen avled min pappa, 98 år gammal. Min bror meddelade mig några dagar senare och hade då redan beställt begravning. Vi mail fick jag kopia på handlingar från begravningsbyrån.

Enligt min bror har min pappa uttryckt en önskan om att min bror som skötte hans ekonomi skulle se till så att inget fanns något kvar för mig. Han föreslog vidare att allt bohag (från mitt föräldrahem) skulle försäljas via någon som köper upp dödsbon samt städar. Detta för att täcka de tydligen förhållandevis dyra begravningskostnaderna. Motvilligt tilläts jag resa upp för att söka efter några av mina personliga tillhörigheter från skoltiden och några foton. Jag fick också några kristallvaser och några små silverskedar med mig hem.. Inga stora saker. Kvar finns fortfarande möbler som är mina egna. Jag skulle gärna vilja vara med och dela på övrigt bohag eftersom det faktiskt finns den del vackra gamla saker.

Vi hade bestämt att jag skulle få komma i morgon för att hämta mina saker. Jag fick nu ett sms att jag inte kan göra det eftersom bouppteckningsmannen måste se dem först (I bouppteckningen efter min mamma står det att bohaget är värt 2000 kronor. Varför ska bouppteckningsmannen titta först? Jag vet inte vem som skött begravningen, inte vem som är bouppteckningsman etc..

Min bror har så länge jag kan minnas haft ekonomiska problem vilka också blev mina föräldrars. Min pappa var iblandad i alla hans bolag. Jag har fått tag på en konkursbouppteckning från 2010. Av den framgår att min då 96 år gamla blinda (sjuka och halvdementa) pappa var suppleant i min brors kursade bolag. Han står också upptagen som fordringsägare för en oprioriterad skulderna om 25 499.

Enligt Kronofogdemyndigheten har min bror nu en skuld om 229 688 kr i form av 8 stycken skatteskulder och en enskild skuld via Intrum Justitia. Han har pågående löneutmätning på ett belopp om 7 811 kr, varav han varje månad får behålla 7 979 kr till sin livsföring. Enligt utdrag ur Kronofogdens saknar han tillgångar. Vad jag kan förstå äger hans fru sedan länge allt deras gemensamma.

Jag har idag fått veta att villan idag är taxerad till 650 000 och av min bror intecknad för 850 000. Det sista lånet om 50 000 togs bara en knapp månad före min pappas bortgång.

Vad gör jag? Jag vet att min laglott kränkts vid flera tillfällen. Dels då gården såldes till min bror till kraftigt underpris. Sedan när villan i gavs bort till honom. Men jag kan ju inget återvinna eftersom allt är borta. Nu tycks jag inte ens få några möbler från mitt eget hem. Och om jag förstår rätt räknar man med att jag ska vara med och finansiera begravningen.

Jag är rätt klar över situation. Jag vet att jag har rätt till min laglott samt att den rätten kränkts. Jag vet att jag kan begära återvinning men inget finns ju att återvinna. Jag kommer i bouppteckningen begära att man skriver in att min bror fått gåvor som kränkt min laglott. Det ska reg hos skatteverket. Men vad mer kan jag göra? Det finns ju inga pengar att kompensera mig med. Kan jag framställa en fordran som innebär att jag står på kö hos kronofogden? Det skulle kännas skönt faktiskt. Tänk om min bror plötsligt vinner pengar eller säljer villan med stor vinst?

Tacksam för handfast råd. För mig har det en terapeutisk betydelse att i alla fall markera att jag är illa behandlad. Jag är faktiskt jätteledsen för detta. Får man ostraffat göra så här? Vad ska vi då med alla lagar och advokater till??
Citera
2013-11-23, 21:11
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Du ska givetvis kallas till bouppteckningen eftersom du är (bröst)arvinge, precis som din bror. Bouppgivaren (som ska vara en neutral person utan eget intresse i dödsboet) ska efter bästa förmåga uppge tillgångar och skulder i dödsboet. Du har rätt att både vara närvarande vid en bouppteckning och givetvis veta vem som handlägger det hela! Du bör omgående kontakta en advokat, din bror kan inte hantera dödsboet på egen hand eller försälja fast egendom själv. Dessutom finns det kanske skäl att kontrollera hur fastighetslånen tagits upp och vem som har fått utbetalningen. Det är mycket möjligt att din bror kan åtalas för *osäker* förskingring eller motsvarande.
Citera
2013-11-23, 22:14
Medlem
kan du visa att visst gods/pengar hamnat hos din brors fru?

Hur mycket har din bror o far berikat henne - hur mycket är hon god
för - det är ju där pengarna finns - frågan är hur mycket?

Är bror mr slösa eller tjänar han inga pengar eller är han målvakt åt
frun som genom detta är mulitmiljonär?
Citera
2013-11-24, 10:05
Medlem
Sapphiruss avatar
Glöm inte heller den oprioriterade skuld som din bror har till dödsboet om 25 499 kr.
Citera
2013-11-24, 10:31
Medlem
Mihailovics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trasslan
Jag är rätt klar över situation. Jag vet att jag har rätt till min laglott samt att den rätten kränkts. Jag vet att jag kan begära återvinning men inget finns ju att återvinna. Jag kommer i bouppteckningen begära att man skriver in att min bror fått gåvor som kränkt min laglott. Det ska reg hos skatteverket. Men vad mer kan jag göra? Det finns ju inga pengar att kompensera mig med. Kan jag framställa en fordran som innebär att jag står på kö hos kronofogden? Det skulle kännas skönt faktiskt. Tänk om min bror plötsligt vinner pengar eller säljer villan med stor vinst?

Tacksam för handfast råd. För mig har det en terapeutisk betydelse att i alla fall markera att jag är illa behandlad. Jag är faktiskt jätteledsen för detta. Får man ostraffat göra så här? Vad ska vi då med alla lagar och advokater till??

Se till att det noteras vid bouppteckningen. Notera att det finns en tidsfrist, efter det att bouppteckningen har registreras måste du väcka talan vid äventyr av att din rätt förfaller.

Du har en bror som är en idiot utan ekonomiskt sinne som inte ens kunnat förvalta det han snikit sig till.

Det är värt en jävla massa att bara skita i att lägga ner energi på den losern men om du känner minsta tvekan så är det att köra på med en laglotstalan och få en dom. Det blir ju en dom som indirekt visar på att din bror försökt blåsa dig på din laglott med en viss liten chans på att du kan få utdelning på denna i framtiden.
Citera
2013-11-25, 00:39
Medlem
Jag är ingen van skribent här så jag hoppas min kommentar hamnar rätt. Jag gissar att det som händer nu är att min bror tar en firma till huset och låter dem värdera bohaget. Det gör han för att han vill sälja det så att även mina minnen minnen kan användas för dödsboets underskott - begravningen till exempel. Det var det första han sa till mig när han ringde och meddelade att min pappa var död - att han skulle ringa efter någon som hämtade allt och städade huset. Det känns hårt eftersom det finns mycket som är personligt för mig i huset. Min pappa bodde i villan till sin död så affären dem emellan hade ju bara ett syfte - att jag inte skulle få några pengar efter huset heller. Det skrevs ju också att gåvan inte skulle utgöra förskott på arv..
Min bror har alltid haft högtflygande planer och alltid levt över sina tillgångar. Han har helt enkelt alltid satsat storslaget. Det är en tragedi i sig. Jag som flyttade hemifrån som sjuttonåring har alltid tyckt synd om honom. Det var väl vad mina föräldrar gjorde. På samma sätt såg de det som självklart att jag skulle klara mig själv. Det var tufft ibland med flera års universitetsstudier i kombination med extrajobb och sedan familj och ter barn.. Min bror är på många sätt obehagligt lik min pappa. Jag är tacksam för att jag bröt med min familj så tidigt. Jag var tvungen för att orka leva vidare.
Har köpt en timmes rådgivning av jurist. Kostar ca 1600. Vanlig taxa. Enligt henne har är min laglott kränkt flera gånger om men eftersom inga pengar finns kvar och min bror redan är utmätt av kronofogden finns inga utsikter för någon kompensation eller rättelse för mig.
Jag ska ta upp alla gåvor jag känner till i bouppteckningen och har sedan ett år på mig från arvlåtarens bouppteckning avslutades att väcka talan om återbäring mot gåvotagaren. Min fordran på det som min bror snott åt sig ända sedan 1977, min laglott, skrivs alltså av på ett år. Det är kört alltså.
Han fru och barn vill jag helst slippa dra in. Där går min egen moraliska gräns. Hans stackars fru måste ha haft ett h-e....
Jag får väl bara acceptera situationen som den är. Jag kan nog inget annat göra än att försöka gå vidare i livet. Eller hur??? Finns väl inget annat för mig att göra?
Tack alla för ert engagemang!
Senast redigerad av Trasslan 2013-11-25 kl. 00:41.
Citera
2013-11-25, 08:51
Medlem
Sapphiruss avatar
Skrivs av och skrivs av, du har ett år på dig att väcka talan. Eftersom gåvorna inte finns kvar blir det ersättning för dem. Om jag inte är helt ute och cyklar borde din bror därmed få en skuld till dig. Om du någonsin kommer kunna få ut något av den vet jag inte.

Du borde ta ett snack med din bror angående bohanget. Troligtvis skulle det du är intresserad av ändå inte vara värt så mycket vid en försäljning.
Citera
2013-11-25, 09:10
Medlem
MIn bror lägger på luren när jag ringer och svarar inte på mail. Jag vet inte vad begravningsbyrån heter och inte heller vem det är som ska komma och titta på bohaget.
Citera
2013-11-25, 10:06
Medlem
MEN vet vi om det inte är så att bror skojar sig fram o är en blåsare
samtidigt som han berikar sin fru som de båda ser till att hon sköter sig.

DVS det som bror zuuugiiit av var o mor har placerats på frun som nu
och därför är god för 25-30 miljoner kronor.

Dvs när bror tigger pengar av föräldrarna för påstådda skulder blåser
han fordringägarna och placerar "föräldragåvovorna" på frun som placerar
dom väl så att dom stiger i värde o är idag värda 25-30 miljoner kr - men
bror själv har inte en enda jävla krona (men en superrik fru)
Citera
2013-11-26, 04:26
Medlem
Min bror är en sol- och vårartyp och skulle aldrig lyckas behålla alla dessa pengar. Givetvis har han räddat över allt han kan till hustrun, eller gömt pengar på annat sätt, men jag egentligen att han verkligen förlorat det mesta på sina ofta yviga överoptimistiska storslagna ogenomtänkta affärer. NÄr det sedan har börjat lnipa har han gått hem till mamma och pappa...
Värst är att han fortfarande inte respekterar mig. Talar till mig som han talar till en hund.. Det är en patriarkal familj jag kommer från, av värsta lantliga borgerliga sorten..
Jag känner att jag nu för första gången vill markera mest för mitt egenvärdes skull. Jag skulle så gärna se att han fick stå i skuld till mig under väldigt lång tid. Är det möjligt trots att han redan är på obestånd? En liten liten månatlig slant som kompensation för allt han försnillat skulle kännas bra och utgöra en upprättelse. Även om det dröjer innan den kan börja betalas ut. Vill bara helst slippa lång slitsam juridisk process. Men jag tror att jag får mitt försäkringsbolag bakom mig, LF. Skrivet nu ännu en sömnlös natt....
Citera
2013-11-26, 09:40
Medlem
Ring runt till lokala begravningsbyråer och kolla om de har hand om ärendet kanske?
Citera
2013-11-26, 11:06
Medlem
På vilket sätt har laglotten kränkts?

Bodelning efter dödsfall har du en rättighet att vara med i. Skulle din bror registrera en bodelning utan din medverkan, kan du klandra den och få ett avgörande i rätten.

Vad gäller affärer dina föräldrar gjort före sitt dödsfall får du väl försöka acceptera då de bara utfört sin rätt att själva bestämma över sina ägodelar. Det var ju inte du som ägde dem.

Om det inte är så att du menar att dina föräldrar egentligen inte var förmögna att på egen hand fatta korrekta beslut om sina ägodelar.

Skulle det varit så att dina föräldrar på sin dödsbädd fördelat ägodelar så att du inte får något. Skulle jag kunna se en kränkning.
Så som du beskrivit det, så verkar du bara ha gjort affärer med sina ägodelar. Vilket de har all rätt att göra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in