2015-08-08, 23:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Rätt uppenbart att han sitter och hittar på, var han ens elitsoldat, kanske var vanlig armèbasse som körde tankbil, inget fel i det men inte lika coolt.
Dock var han duktig som föreläsare, men en hel del av pondusen kom från hans uppenbart fejkade tjänstgöring.

Han är utan tvekan en duktig föreläsare och det kan ingen ta ifrån honom, men det tråkiga är att det enligt mig till stor del bygger på en bluff: Det är den där supersoldaten som gjort massor av hemliga operationer -ofta fick han t ex lämna nya flickvännen mitt i natten *host* -en elitsoldat som genom kärleken till en vit svensk kvinna kom på bättre tankar än att bara hålla på att döda fiender i olika länder i olika världsdelar. Han skall [officiellt] ha kommit underfund med att våld inte är bästa sättet att lösa konflikter.
Det är där jag anar att vi ser ännu en bluff: MK propagerar inte mot våld. Men så skall det uppfattas.

Jag skrev igår att MK förr kallade sig psykolog, men att jag trodde han slutat med det. Där hade jag fel, för jag har idag sett att han fortsätter kalla sig psykolog och säger att han arbetar med krishantering. Det sistnämnda får vemsomhelst syssla med, men att kalla sig psykolog utan att ha erlagt examen är däremot inte tillåtet. Ett litet samtal på måndag till Socialstyrelsens avdelning för legitimationsfrågor kommer sannolikt att klargöra de verkliga förhållandena.
Citera
2015-08-09, 22:25
Medlem
ddf66s avatar
Jag var på hans "föreläsning / show" för ca. 10 år sedan.
Underhållande, men redan under kvällen blev jag skeptisk till alla hans historier.
Då svarade han en direkt fråga med att han tillhörde Delta Forces.
I historien om incidenten på fraktfartyget så skulle de befria en tillfångatagen person, från en hytt var de på väg ner till gummibåtarna via det runda lilla öppningsbara fönstret, gisslan först, sedan Manuel, när han var halvvägs ner så hörde han skottlossning och klättrade upp igen för att hjälpa sin kamrat.

Jag kommer inte ihåg hur det slutade, men bara att han klättrade 10 meter uppför ett rep fick mig att undra hur många procent av det han berättade var sant.

Citat:
Ursprungligen postat av Enzenn
...
Min sagesperson och som har stor kunskap om militära frågor, reagerade över hur MK sitter och offentligt berättar om denna operation. Vederbörande citerade något i stil med: "secret clearance and lifetime commitment".
Detta borde innebära att om MK verkligen är en äkta Special Forces-soldat, så borde han inte få sitta och berätta om denna operation öht!
Han bör ha livslång tystnadsplikt ...

Det finns många exempel på andra, bekräftade SF-soldater, som via böcker, TV-intervjuer m.m. berättar om nyligen utförda operationer. Ex. Osama bin Laden's avrättning.

Citat:
... En sagesperson anger att om irakierna hade lyckats ta två SF-soldater tillfånga, så borde de skyndsamt ha transporterats till en större militärförläggning för en ev vidaretransport till Bagdad för att uppvisas inför folket i t ex TV.

De befann sig på en båt som de bordade, han blev inte fångad på land, enligt den historia jag hörde.

En sak kan man säga, han har gjort sig stora pengar på sagorna.
Huset i Hovås kommer jag ihåg när det låg ute till försäljning hos mäklaren, 15 miljoner för ett stort antal hundra kvm direkt vid golfbanan, vinkällare och en STOOOR tomt.
Citera
2015-08-09, 23:57
Medlem
Fekaliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ddf66

De flesta bluff-föreläsare brukar inte göra sig så mycket pengar men efter att ha suttit i tv-soffor och fått medietid så brukar de kunna försörja sig på föreläsningar i skolor under några år. Den här mannen har tagit det ett steg längre och om han nu är så framgångsrik och faktiskt säljer kurser till företag (och inte stat och kommun) så bör det betyda att han är bra på det han gör. Bara att gratulera.

Det finns många andra lögnare som ljugit långt värre än den här figuren, tex Johan Egonsson (nazistisk hitman), Ida Holmsten (torped åt juggemaffian) och David Larsson (bankrånare). Deras storys var ju helt uppdiktade vilket den här mannens storys inte verkar vara. Det kan väl vara så att han kryddat sina storys?
Citat:
Huset i Hovås kommer jag ihåg när det låg ute till försäljning hos mäklaren, 15 miljoner för ett stort antal hundra kvm direkt vid golfbanan, vinkällare och en STOOOR tomt.
Men det ligger fortfarande i Hovås...
Senast redigerad av Fekalius 2015-08-10 kl. 00:01.
Citera
2015-08-10, 08:34
Bannlyst
Citat:
Jag var på hans "föreläsning / show" för ca. 10 år sedan.
Underhållande, men redan under kvällen blev jag skeptisk till alla hans historier.
Då svarade han en direkt fråga med att han tillhörde Delta Forces.

I historien om incidenten på fraktfartyget så skulle de befria en tillfångatagen person, från en hytt var de på väg ner till gummibåtarna via det runda lilla öppningsbara fönstret, gisslan först, sedan Manuel, när han var halvvägs ner så hörde han skottlossning och klättrade upp igen för att hjälpa sin kamrat.

Jag kommer inte ihåg hur det slutade, men bara att han klättrade 10 meter uppför ett rep fick mig att undra hur många procent av det han berättade var sant.

Det finns många exempel på andra, bekräftade SF-soldater, som via böcker, TV-intervjuer m.m. berättar om nyligen utförda operationer. Ex. Osama bin Laden's avrättning.

De befann sig på en båt som de bordade, han blev inte fångad på land, enligt den historia jag hörde.

Låt mig säga en sak direkt: Manuel Knight har inte tillhört Delta Forces!

En av mina sagespersoner med habil militär kunskap håller på att gå igenom MK:s alla historier för att granska dem ur ett "stridsperspektiv". De hänger nämligen inte ihop, så mycket anser sig vederbörande redan nu kunna slå fast.

Jag har alltid fascinerats av von Münchhausen-personligheter och vad det är som gör dem möjliga -alltså just att de skapar sig en plattform som av olika skäl inte blir ifrågasatt av omgivningen. I MK:s fall så tror jag att det bl a beror på att svenskar är så hänsynsfulla så att man inte vill utsätta en svart man från Det Fattiga Södern för direkta kontrollfrågor. Vem i Sverige vill bli uppfattad som rasist? MK är en fysiskt stor ex-soldat som i en intervju med Ulf Elving använder ord som 'dödsmaskin' som en beskrivning av sig -sånt tror jag också kan spela in.

Den gamla devisen Never check a good story! -har ju medverkat till att många bluffare länge har klarat sig och kommit undan granskning. Men ibland spricker det: Björn Gillberg hade god kunskap om vilka som disputerat och när han fick läsa om att Refaat El-Sayed påstod sig ha en doktorshatt blev det början till slutet för den bluffgubben.
Flashbackgrävarna fick ju år 2011 pris för avslöjandet av Terje Hellesö och hans manipulerade naturbilder.

Min fake-radar piper sedan en lång tid tillbaka högt och ljudligt så fort MK kommer på tal. Det är alldeles för mycket som INTE stämmer i hans historier och hans CV. Må vara att MK är en bra föreläsare, men det han baserar sina föreläsningar på, alltså sitt liv, det är lögner -och just lögner har jag ingenting emot att hjälpa till med att avslöja.
Sagt upplysningsvis.
Citera
2015-08-10, 08:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fekalius
De flesta bluff-föreläsare brukar inte göra sig så mycket pengar men efter att ha suttit i tv-soffor och fått medietid så brukar de kunna försörja sig på föreläsningar i skolor under några år. Den här mannen har tagit det ett steg längre och om han nu är så framgångsrik och faktiskt säljer kurser till företag (och inte stat och kommun) så bör det betyda att han är bra på det han gör. Bara att gratulera.

Det finns många andra lögnare som ljugit långt värre än den här figuren, tex Johan Egonsson (nazistisk hitman), Ida Holmsten (torped åt juggemaffian) och David Larsson (bankrånare). Deras storys var ju helt uppdiktade vilket den här mannens storys inte verkar vara. Det kan väl vara så att han kryddat sina storys?

Bara att gratulera säger du?

Tja, jag vet inte om jag håller med dig riktigt. Om jag, med mina aktier i Volvo (nedan: Bolaget), får reda på att den föreläsare som Bolaget anlitat för att utveckla ledare och betalat kanske 200kkr för, så småningom visar sig ha bluffat Bolaget vad gäller vederbörandes utbildning, erfarenhet och bakgrund etc, så skulle jag bli sur. Har jag investerat mina pengar i ett bolag, så vill jag givetvis ha avkastning på dem; jag hade inte uppskattat att pengarna användes till att betala en underhållare när det var chefsutveckling Bolaget trodde sig ha köpt in. För mina pengar.

Tråden heter Manuel Knight.
Efter att ha läst, tittat och lyssnat på olika intervjuer, så kan jag konstatera att MK inte ensam hade nått dit där han idag står. Det finns vid hans sida en driftig svensk kvinna med näsa för affärer, det framgår tydligt när man tar del av materialet på nätet och MK gör heller ingen hemlighet av det.
Kanske tråden egentligen borde heta Varumärket Manuel Knight ?
Citera
2015-08-10, 13:01
Medlem
mjukosten78s avatar
Om enzenn eller någon annan orkar vore det en bra idé att kontakta någon i USA som sysslar med att avslöja "stolen valor" folk.

Citat:
Ursprungligen postat av Fekalius

Vad spelar det för roll att det finns värre lögnare ? Dom tre du har räknat har sina egna trådar och kan diskuteras där.
Är hans bakgrundshistoria bluff luktar det psykopat lång väg och såna är det alltid roligt att se mattan dras undan under fötterna.
Citera
2015-08-10, 14:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mjukosten78
Om enzenn eller någon annan orkar vore det en bra idé att kontakta någon i USA som sysslar med att avslöja "stolen valor" folk.

Vad spelar det för roll att det finns värre lögnare ? Dom tre du har räknat har sina egna trådar och kan diskuteras där.
Är hans bakgrundshistoria bluff luktar det psykopat lång väg och såna är det alltid roligt att se mattan dras undan under fötterna.

Jag tycker 'mjukosten78' har helt rätt! Att jag valde att inte gå i clinch med 'Fekalius' vad gäller de tre han nämnde, var för att för det första så "jobbade" de ensamma (MK jobbar tillsammans med sin svenska fru för att bygga bluffen Varumärket Manuel Knight) och för det andra så hade jag en sensationell info på gång:

Manuel Knight ljuger om att vara legitimerad psykolog!

Vid kontroll idag hos Socialstyrelsens avdelning för frågor om behörighet och legitimationsfrågor så kunde man där meddela att det INTE finns någon yrkeslegitimation som psykolog utfärdad för MK!

Visst är det roligt att få dra undan mattan på en stor bluffare, det skall jag inte förneka..

En sak till: The bigger they are, the harder they fall!
Citera
2015-08-10, 14:17
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjukosten78
Det är på gång, Freedom of Information Act är bra för sånt här.
Det är märkligt hur svävande det verkar vara med exakt vad för specialförband Knight tillhörde - Deltaforce nu plötsligt? Kan säkert vara feltolkning av den som hörde kanske.
Citat:
Jag tycker 'mjukosten78' har helt rätt! Att jag valde att inte gå i clinch med 'Fekalius' vad gäller de tre han nämnde, var för att för det första så "jobbade" de ensamma (MK jobbar tillsammans med sin svenska fru för att bygga bluffen Varumärket Manuel Knight) och för det andra så hade jag en sensationell info på gång:

Manuel Knight ljuger om att vara legitimerad psykolog!

Vid kontroll idag hos Socialstyrelsens avdelning för frågor om behörighet och legitimationsfrågor så kunde man där meddela att det INTE finns någon yrkeslegitimation som psykolog utfärdad för MK!

Visst är det roligt att få dra undan mattan på en stor bluffare, det skall jag inte förneka..

En sak till: The bigger they are, the harder they fall!
Ska han stjäla valor från psykologer också…Bra grävt!
Citera
2015-08-10, 14:36
Medlem
Doktorphils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
http://www.thepurpleheart.com/recipient/

Purple Heart får man om man skadas eller dödas i krigssituation

Fast det registret är ju inte komplett , framgår ju klart och tydligt att dom håller på att bygga ett komplett register och dom vill att man skickar in info om man har en sån medalj

http://www.thepurpleheart.com/docs/ROHEnrollmentInstructions.pdf
Citera
2015-08-10, 14:42
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktorphil
Fast det registret är ju inte komplett , framgår ju klart och tydligt att dom håller på att bygga ett komplett register och dom vill att man skickar in info om man har en sån medalj

http://www.thepurpleheart.com/docs/ROHEnrollmentInstructions.pdf
Det känns som att det vore en rätt bra grej att göra om man försörjer sig på att prata om det…

Men som sagt, FOI-act ger information om servicemen, vi får se vad det ger. Det är på G as we speak.

Tycker också det låter helt sinnessjukt om han skulle ljuga om det här. Det skulle vara en enorm skräll som skulle ljuda ända hem, så jag tror mer på lite kryddning av berättelser. Då har han i alla fall valor!
Citera
2015-08-10, 14:47
Medlem
Doktorphils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StyleWars
Det känns som att det vore en rätt bra grej att göra om man försörjer sig på att prata om det…

Men som sagt, FOI-act ger information om servicemen, vi får se vad det ger. Det är på G as we speak.

Tycker också det låter helt sinnessjukt om han skulle ljuga om det här. Det skulle vara en enorm skräll som skulle ljuda ända hem, så jag tror mer på lite kryddning av berättelser. Då har han i alla fall valor!

Har sökt på hela google, hittar inte nånstans att han skulle varit världsmästare i karate som påstås.

Nån som har koll?
Citera
2015-08-10, 14:53
Medlem
StyleWarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktorphil
Har sökt på hela google, hittar inte nånstans att han skulle varit världsmästare i karate som påstås.

Nån som har koll?
Jag har koll, och precis som jag säger inledningsvis så är titlar i karate världens djungel!
Det är dock inga problem att hitta Dolph Lundgren tävlandes 1979, så det borde absolut rimligtvis finnas dokumenterat någonstans. Jag hittar precis som du inte ens en dojo!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in