Citat:
Ursprungligen postat av
KaosnegerMedKlubba
Men du känner inte att du någon gång, i något av dina många ilskna inlägg, kan dela med dig något av denna tydligen väldigt omfattande kunskap om oligarkfenomenet i Ryssland och Ukraina?
Jodå, jag kan nog skriva mer om det framöver. Jag har dock redan skrivit ganska många inlägg om dessa ämnen under årens lopp. Det tror jag också att du vet om.
Citat:
Du kan inte ens förmå dig att med några enkla ord kritisera det oligarkvälde Putin upprätthåller, eller att han låter en person som Semjon Mogilevitj spatsera omkring i Moskva lika trygg som om han vore i Israel?
Putin är ingen ängel och knappast heller någon ny Hitler. I det större geopolitiska spelet så måste man dock se till hur det är, inte till hur man skulle önska att det var. Putin är som jag redan skrivit flera gånger något av en gammeldags kung, kejsare eller tsar. En mycket slipad politiker, maktmänniska och härskare. Han är på intet sätt optimal eller ofelbar, dock så är han en motpol, ja t.o.m. den enda kraftfulla motpolen i världen idag, mot den omåttligt destruktiva och genomruttna västerländska och judedominerade globalistmaffian.
Citat:
Utmärkt! Om vi utgår från läget i oktober 2013, före Maidandemonstrationerna inleddes: hur skulle, enligt dig, ukrainska patrioter då ha gått till väga för att med ett brett folkligt stöd få möjlighet att forma ett bättre samhälle?
Om de nu har så stort folkligt stöd så hade det ju inte varit några problem att vänta ett knappt år, vinna valet och sen styra upp landet efter eget gottfinnande. Nu vet vi ju alla att de inte har stöd av mer än en minoritet i Ukraina men eftersom jag inte tror på demokrati så jag köper absolut revolutionsgrejen och klandrar dem egentligen inte för det. Nu var det ju dock tyvärr inte några sunda nationalister som planerade och iscensatte denna "revolution".
Hur det än var eller är så hade de kunnat göra saker på et enormt mycket bättre sätt. Om de månade om att få ett ukrainskt och sunt Ukraina så borde de ha riktat huvudfokuset på att göra sig av med och göra upp med alla former av korrupt och kriminellt oligarkstyre och alla judiska maktinfluenser. De borde även utan knot och knorr släppa de delar av det ukrainska territoriet som vare sig etniskt eller historiskt är ukrainska. Utöver detta borde de satsa på att upprätta en pragmatisk politisk relation till Ryssland, Kina, närliggande östeuropeiska nationer och andra makter, och undvika EU, NATO och IMF som pesten.
Detta hade kanske kunnat leda till ett ganska så välfungerande och sunt Ukraina, lite som en lågbudgetvariant av Schweiz eller Österrike, med självständighet, värdighet, rimlig levnadsstandard och sunda relationer med grannländerna. De borde sagt saker i stil med: "Vi är ukrainare, det här är Ukraina och här bestämmer vi, men vi vill ha en fungerande och någorlunda vänskaplig relation till Ryssland såväl som till andra grannländer, oavsett historiska faktorer. De utvaldas skadliga inflytande däremot, det ska bort!"
Citat:
Jag tror du har fel i det avseendet. Men jag tänker inte idiotförklara dig för att du hävdar den tesen, som du gör med alla som inte delar din teori om skeendet.
Jag anser att det redan är väldigt uppenbart hur det ligger till men vi kan väl vänta något år och sen återkomma till situationen och se om jag hade rätt eller fel. Jag fruktar att jag tyvärr kommer ha rätt, den här gången också.