2014-02-27, 00:21
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lPhone
Han lovar 6,5 miljarder kronor, inte 6,500 miljarder kronor.

6,500 miljarder är lika stort som Japans BNP... eller 10 ggr mer en Ukrainas BNP.
Du bör kolla upp BNP-siffror alternativt valutor lite bättre.
2014-02-27, 00:22
Medlem
soapmasters avatar
Har man hunnit gjort någon opinionsundersökning till det framtida valet?

Skulle vara kul att se om Svoboda har ökat sitt stöd något.

Kollar man på undersökningar gjorda innan protesterna så såg Svoboda att ha halverat sitt stöd från förra valet.
2014-02-27, 00:22
Medlem
gavlips avatar
Jag skrev ett inlägg tidigare ett inlägg som löd ung.

"Ministerposterna för militären och polisen i den nya upprorsregeringen är besatta av fascister det bådar för konfrontation med Ryssland vilket är kanske just det som globalisterna vill."

Inlägget verkar vara försvunnet.

Som sagt; En utveckling som i Georgien men i större skala är mycket möjlig.

För övrigt: Viktor Yanukovych påstås vara i Ryssland.

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/russia/10664063/Fugitive-president-takes-refuge-in-luxury-health-clinic-near-Moscow.html
2014-02-27, 00:27
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gavlip

För övrigt: Viktor Yanukovych påstås vara i Ryssland.

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/russia/10664063/Fugitive-president-takes-refuge-in-luxury-health-clinic-near-Moscow.html
Jag har aldrig tidigare hört talas om om den ryska tidningen och nyhetsbyån RBC. Även om det är Telegraph som citerar dem är jag skeptisk till uppgifterna.

Edit:
Jag har kollat RBC. Det verkar vara en rysk mainstream ekonomikanal.
Senast redigerad av Madagascar 2014-02-27 kl. 00:33.
2014-02-27, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bananasvenne
Många vänster muppar som kommer få det varmt om öronen framöver

http://rt.com/news/radical-opposition-intimidating-techniques-882/

Citat:
The coup has heightened religious tensions in Ukraine, where the majority of Orthodox churches are subordinate to the Moscow Patriarchate, while some pledge loyalty to the Kiev one, established in 1992 and unrecognized by Eastern Orthodox communion.

Inspired by the anti-Russian feeling of the Maidan protests, radical activists have been coming up with all kinds of threats to Orthodox churches under the jurisdiction of the Moscow Patriarchate.

On Tuesday, a group of 10 men arrived at the Diocese of Sumy Ukrainian Orthodox Church to force the clergy to pray for the activists in Ukraine.

“They said they are outraged that the clergy of Sumy diocese are allegedly not praying for the victims of the Maidan,” Itar-Tass reported a statement from the diocese as saying.

Archbishop Eulogy met with one of the men who tried to convince the bishop of the need for joint worship with the Archbishop Methodius of Kiev Patriarchate at the Holy Transfiguration Cathedral.

“Having received clarification that canonical rules do not allow him to do so, the men said that the building of the diocese and the cathedral will be bombarded with Molotov cocktails,” the diocese’s press service said.

In a separate incident on the same day, the entrance to the famous Pochaevsky Monastery in western Ukraine was blocked by activists belonging to the Ukrainian Orthodox Church under the Kiev Patriarchate.

“Around noon, six buses drove up to the monastery,” said the monk. “They blocked the entrance, not letting the pilgrims in, people are alarmed.” The group tried to enter the monastery but were prevented from doing so because of their “aggressive behavior.”

The Kiev Patriarchate eventually had to deny rumors that there was a plan to seize churches of the Moscow Patriarchate.

“The Kiev Patriarchate is not calling for attacks on or for seizures of churches under the jurisdiction of the Moscow Patriarchate. We have been calling on our brothers and sisters in the Moscow Patriarchate to unite into one manorial Orthodox church. That’s why we are not interested in instigating enmity in those we wish to unite with,” the Kiev Patriarchate said in a statement, Interfax reported.

Jag misstänkte tidigt att det var någon slags kristna dumheter som låg bakom vissa svenska och mer eller mindre nyfrälsta nationalisters engagemang i Ukrainatumultet. Det återstår att se om det ligger något i mina misstankar.
2014-02-27, 00:35
Medlem
Hegernatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Då är du mer än välkommen att citera det stycket. För alla läskunniga framgår det klart att jag citerar banansvennes påstående och utgår från det. Att gentlemannen i fråga tog fel kan naturligtvis inte jag klandras för.

Därefter fortsatte mystic-man det felaktiga resonemanget när han påpekade att Ryssland hade lovat mer med sina tolv miljarder, då det inte är mer än en biljon. Vid det laget var jag nödgad att ge mig in i debatten och rätta till de felaktiga sifferuppgifter som florerade

Jag tror dessutom inte att en biljon är mer än tolv miljarder, jag vet det.
Jaha, en biljon. Du tror förstås att USA kan skaka fram det ur nån magisk kista eller medan deras dekadenta låneekonomi går på knäna? Du hånas inte för att du läste fel utan för att du allvar har så fruktansvärt dålig verklighetsuppfattning att du tror USA kan skaka fram en biljon dollar!

Ett tips är att räddningspaket högst brukar handla om hundrade miljarder.
2014-02-27, 00:37
Medlem
bernad_laws avatar
Det kan bli hett om öronen för Putin om liknande händelser blir vanliga:

Citat:
Ryska hockey fans stödde den ukrainska Maidan ovanliga flashmob.

Enligt "äîæäĸ "när du spelar" Spartacus "och" CSKA "De skanderade" Ära till Ukraina "och" Heroes of härlighet. "
http://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=uk&tl=sv&u=http%3A%2F%2Fwww.pra vda.com.ua%2Fnews%2F2014%2F02%2F27%2F7016440%2F&sa ndbox=1

Ursäkta Google-översättningen, men ukrainska är inte ett accepterat språk på FB (närmast diskriminerat... )

EDIT: Här är videon:
https://www.youtube.com/watch?v=n1fS63AbQks

Citat:
Ursprungligen postat av Hegernataren
Jaha, en biljon. Du tror förstås att USA kan skaka fram det ur nån magisk kista eller medan deras dekadenta låneekonomi går på knäna? Du hånas inte för att du läste fel utan för att du allvar har så fruktansvärt dålig verklighetsuppfattning att du tror USA kan skaka fram en biljon dollar!

Ett tips är att räddningspaket högst brukar handla om hundrade miljarder.

Samma sak gäller dig som resten av hjärntrusten. Om ni på något som helst sätt kan visa att jag påstått det så skulle jag med glädje erkänna mitt misstag.

Nu var det emellertid så att jag gick in för att konstatera Mystic-Mans felaktiga slutsats av banansvennes felaktiga inlägg, men eftersom den imbecilla brölhögerns kohorter här på FB hellre reciterar Marx än erkänner sitt misstag tycks det vara lättare att skjuta på budbäraren.
Senast redigerad av bernad_law 2014-02-27 kl. 00:47.
2014-02-27, 00:39
Medlem
KaosnegerMedKlubbas avatar
Citat:
Ministerposterna för militären och polisen i den nya upprorsregeringen är besatta av fascister

Är alla "fascister"? Inget förslag till försvarsministerposten tillkännagavs, ett namn till den posten ska föreslås av något slags kommitté bestående av veteraner från sovjetkriget i Afghanistan.

http://www.kyivpost.com/content/politics/on-kyivs-independence-square-tonight-arseniy-yatseniuk-nominated-as-prime-minister-to-lead-new-gover nment-337700.html

Som ledare för the National Security and Defense Council i interimregimen föreslås en viss Andrey Parubiy, som representerar Tymoshenkos parti:

http://rt.com/news/maidan-government-announce-protesters-915/

Citat:
The Maidan gathering wants Andrey Parubiy, 43, to head the country’s National Security and Defense Council. A deputy for Fatherland party, he actively participated both in the recent uprising and in Orange Revolution. Parubiy began his political career back in the late 80ties, when he headed a nationalist youth organization.

Arsem Avakov föreslås som inrikesminister, även han från Tymoshenkos sedan tidigare komprometterade kleptokratparti. Men det är klart, alla är väl fascister. Och judar.

En ny överåklagare tillsattes dock häromdan, en representant från Svoboda. Och parlamentet (uteslutande befolkat av fascistiska judar, får man anta) beslöt att försätta 23 politiska fångar på fri fot. Jag gillar det brott som de tre först nämnda dömdes för - att ha planerat att spränga en icke-existerande Leninstaty :

http://www.kyivpost.com/content/ukraine/cases-of-the-23-political-prisoners-that-parliament-set-free-on-feb-24-337588.html

Citat:
From left, Volodymyr Shpara, Ihor Mosiychuk and Serhiy Bevza were convicted and sentenced to six years in prison – on top of the two years they have spent in pre-trial detention – for planning a terrorist act. Authorities accused them of trying to blow up a non-existent Vladimir Lenin statue, but went ahead with the prosecution against the men for allegedly plotting unconstitutional acts of terror. Parliament voted on Feb. 25 to set them free as political prisoners.

On Feb. 24, parliament passed a bill to free 23 political prisoners. Eight are members of far-right groups believed to have been persecuted for their political beliefs. Five were anti-drug trafficking activists, one a lawyer to a member of a traffic police watchdog, another is an artist, and four were put in prison for allegedly setting a courthouse on fire. Two others are a father and son who were convicted of killing a judge but whose supporters say were innocent and framed. Another political prisoner is a student who apparently stabbed three police officers in what activists say was a fabricated case. Another was convicted of shooting a police major despite eye witness reports to the contrary.

Intressant och initierad artikel om det ukrainska oligarkväldet:

http://www.investing.com/news/economy-news/how-ukraine's-oligarchs-profited-from-the-regime-269030

Citat:
A larger question is whether what is happening in Ukraine is the politics of pillaging. How the Ukrainian economy -- the 51st largest in the world with a $175 billion GDP (according to 2012 World Bank figures, two notches below Peru and just after the Czech Republic) -- with at least 15 billionaires, can be on the verge of bankruptcy?

According to Chatham House’s Lutsevych, “it is fair” to describe the Ukrainian crisis as a result of the politics of pillaging. “Yanukovych and the rich would use public office to build monopolies and benefit from them,” she said. “Corruption in the Ukraine skyrocketed and corporate raiding increased.”
According to Olena Zakharova, director of the foreign policy department at the International Centre for Policy Studies in Kiev, “The Ukrainian economy has been pillaged by the oligarchs during all the years after independence, and this process reached its highest point during Yanukovych’s presidency.”
She added that “all the money flows were oriented to the ‘Family’ oligarchs, first of all Yanukovych’s son Oleksandr, young Family representative Serhiy Kurchenko, Yanukovych’s right-hand man Andriy Kliuyev, and others. The other oligarchs had to share their businesses and assets with the Family in order to survive and have the possibility to profit from the state budget, which has put the country on the edge of bankruptcy.”---

True to form, Ukrainian oligarchs stayed on the sidelines as the political crisis unfolded, keeping as low a profile as possible. That required a particular set of skills, as politics and big business are deeply intertwined in Ukraine -- to a much higher degree than in Russia, where magnates steer clear of politics, especially under Vladimir Putin’s reign.

Rinat Akhmetov, the richest Ukrainian, with an estimated net worth of $12.5 billion, controlled a bloc of 50 lawmakers of the then-ruling Party of Regions at the 442-seat Verkhovna Rada, or parliament, according to experts including Orysia Lutsevych, a Ukraine expert at Chatham House in London. Another 30 MPs were controlled by Dmytro Firtash, who made his fortune in the chemicals and natural gas trade.

Their influence was not restricted to parliament. According to Anders Aslund, senior fellow at the Peterson Institute for International Economics and one of the foremost experts on Eastern Europe and the former Soviet Union, when now-deposed Yanukovych took office in February 2010, his first cabinet of ministers included representatives from nine different corporate groups.

Många nationalister och kommunister anser alltså förunderligt nog att denna Janukovitjregim i allians med ett genomruttet kommunistparti vore ett betydligt bättre alternativ än att försöka åstadkomma en politisk, social och ekonomisk nyordning där korruption och förskingring i den skalan förhoppningsvis kan omöjliggöras. Regimen var ju "demokratiskt vald", gudbevars. Och oligarkerna är väl smorda av Herren själv, antar jag
Senast redigerad av KaosnegerMedKlubba 2014-02-27 kl. 01:12.
2014-02-27, 00:54
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Om ni på något som helst sätt kan visa att jag påstått det så skulle jag med glädje erkänna mitt misstag.

Låt resten av forumdeltagarna avgöra om du har gjort bort dig genom att skriva denna mening:

Citat:
Har ni ingen koll på siffrorna, gossar? Har Kerry lovat en biljon dollar så lär inte tolv miljarder dollar vara något?

..en hederlig och rättskaffens människa hade erkänt sitt misstag; "Kära meddebattörer jag erkänner att jag är en stor åsna men jag har tyvärr inte fått en bättre fungerande hjärna än den naturen har utrustat mig med. Min allmänbildning är inte den bästa då jag spenderar det mest av min vakna tid med TV-spel och Fantomen-serietidningar".
Senast redigerad av gavlip 2014-02-27 kl. 01:03.
2014-02-27, 01:04
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Låt resten av forumdeltagarna avgöra om du har gjort bort dig genom att skriva denna mening:

..en hederlig och rättskaffens människa hade erkänt sitt misstag; "Kära meddebattörer jag erkänner att jag är en stor åsna men jag har tyvärr inte fått en bättre fungerande hjärna än den naturen har utrustat mig med. Min allmänbildning är tyvärr inte den bästa då jag spenderar det mest av min vakna tid med TV-spel och Fantomen serietidningar".

Citat:
Ursprungligen postat av Hegernataren
Där har du, svart på vitt. Nu kan du gå och skämmas.

Men käre värld, ni två är verkligen inget tuggmotstånd. Varför tror ni jag skrev ordet "har" i meningen ni citerar?

"Har" kan här bytas ut med "om", och indikerar alltså att jag enbart drar slutsatser av banansvennes påstående, inte att jag anser att Kerry har lovat detta. Hade jag i min enfald trott det hade jag naturligtvis skrivit "eftersom Kerry..."

Nu hade det naturligtvis varit mycket mera ärligt av mig att genast skriva till banansvenne och säga "du menar miljarder", men jag måste medge att det är roligare att försöka få några stackars imbeciller att nappa på betet. Därför formulerade jag mig på ett sätt som jag visste ni två hjärnforskare skulle falla för.

Ord har betydelse, och det är viktigt att använda språket på ett sådant sätt att exakt det man menar kommer fram. Det har jag utan tvekan gjort i detta fall, och hur mycket ni än önskar att försöka kasta smuts på mig så kommer det inte lyckas; jag vet nämligen vad jag skriver.
Senast redigerad av bernad_law 2014-02-27 kl. 01:20.
2014-02-27, 01:10
Medlem
Alltså, miljard kallas i USA för "billion". Inte samma sak som biljon..
2014-02-27, 01:11
Medlem
Hegernatarens avatar
Citat:
Men käre värld, ni två är verkligen inget tuggmotstånd. Varför tror ni jag skrev ordet "har" i meningen ni citerar?

"Har" kan här bytas ut med "om", och indikerar alltså att jag enbart drar slutsatser av banansvennes påstående, inte att jag anser att Kerry har lovat detta. Hade jag i min enfald trott det hade jag naturligtvis skrivit "eftersom Kerry..."

Ord har betydelse, och det är viktigt att använda språket på ett sådant sätt att exakt det man menar kommer fram. Det har jag utan tvekan gjort i detta fall, och hur mycket ni än önskar att försöka kasta smuts på mig så kommer det inte lyckas; jag vet nämligen vad jag skriver.
Du tror uppenbarligen på det eftersom du använder det till att håna Ryssland för att erbjuda småpengar i jämförelse. Men för all del låtsas som att du vet något genom att ordbajsa bara. Sedan behöver vi inte kasta nån smuts på dig, det gör du så bra på egen hand. Men vi citerar gärna vad du skriver så att fler får chansen att se vilka tokighet du slänger dig med.
Senast redigerad av Hegernataren 2014-02-27 kl. 01:13.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in