2013-11-21, 11:43
Medlem
TobaksHasses avatar
  • Är det någon här inne som gjort detta?
    Vilka sorter odlade ni då?
    Hur gick ni tillväga?

Citat:
själv har jag inför 2014 tänkt att odla ett 30-tal varianter (mest för att göra eget snus) jag tycker att hantverket bakom piptobak och cigarr verkar så spännande att jag själv baramåste prova (detta trotts att jag inte är rökare själv)
Senast redigerad av TobaksHasse 2013-11-21 kl. 11:49.
Citera
2013-11-21, 23:04
Medlem
avskum1982s avatar
Var ju lite sugen på att skaffa pipa och då göra eget piptobak (inte odla, men ifrån råtobak) och så det vore trevligt med lite recept och tillvägagångssätt!
Citera
2013-11-21, 23:51
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avskum1982
Var ju lite sugen på att skaffa pipa och då göra eget piptobak (inte odla, men ifrån råtobak) och så det vore trevligt med lite recept och tillvägagångssätt!
Då kan du kolla in min sida... http://www.infoom.se/mysite/?sida=75116&user=20319
Där finns lite av varje som kan passa dig. Ska se vad jag har mer för recept...
Citera
2013-11-22, 11:08
Medlem
TobaksHasses avatar
Avskum1982: Har du kollat på Brobergs? Dom har inget rigtigt recept men förklarar riktigt bra vad olika typer är och innebär. Har faktiskt själv hämtat info där(givetvis oxå bett om lov). Mailar du dom så är dom mycket trevliga och till mötesgående. Ska du sen köpa tobak kan jag rekomendera exempel KOGG där man kan köpa färdiga blandningar eller olika sorter för sig. Kanske inte jätte stort utbud men tillräckkigt för att själv exprementera fram en egen blandning.
Citera
2013-11-22, 14:16
Medlem
avskum1982s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TobaksHasse
Avskum1982: Har du kollat på Brobergs? Dom har inget rigtigt recept men förklarar riktigt bra vad olika typer är och innebär. Har faktiskt själv hämtat info där(givetvis oxå bett om lov). Mailar du dom så är dom mycket trevliga och till mötesgående. Ska du sen köpa tobak kan jag rekomendera exempel KOGG där man kan köpa färdiga blandningar eller olika sorter för sig. Kanske inte jätte stort utbud men tillräckkigt för att själv exprementera fram en egen blandning.

Då får jag kolla runt lite där.
Citera
2013-11-23, 00:57
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avskum1982
Då får jag kolla runt lite där.
Kollade kogg, har för mig att dom förr hade virginia, burley och orient + en färdig blandning, antingen minns jag fel eller så har deras sortiment minskat. Nu mer har de iaf bara Virginia. Sorry (men även det funkar). Lite tråkigt sortiment bara. Men nog om den "missen" kolla gärna in: p://www.ahah.se/category.html/berednings-info
Citera
2013-11-23, 01:18
Medlem
Jag har odlat min egen tobak, som jag sedan rökt i pipa, lång process och mycket jobb, kul att testa på men inget jag skulle göra om. Jag odlade burley och virginia, som jag sedan skördade, torkade, fermenterade, kryddade, pressade och skar upp, sedan lät jag tobaken ligga ett tag och nu smakar ganska bra. Det krävs mycket utrymme för torkning, och för fermentering får man bygga en sorts ugn som håller lite högre temperatur än i rummet. Det gjorde jag genom att skära till frigolitblock och bygga en låda, i locket satte jag en lampa som hängde ner, då blev det lagom temperatur. Kommer tyvärr inte ihåg så mycket detaljer men det finns att hitta information
Citera
2013-11-23, 02:03
Medlem
TobaksHasses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksic
Jag har odlat min egen tobak, som jag sedan rökt i pipa, lång process och mycket jobb, kul att testa på men inget jag skulle göra om. Jag odlade burley och virginia, som jag sedan skördade, torkade, fermenterade, kryddade, pressade och skar upp, sedan lät jag tobaken ligga ett tag och nu smakar ganska bra. Det krävs mycket utrymme för torkning, och för fermentering får man bygga en sorts ugn som håller lite högre temperatur än i rummet. Det gjorde jag genom att skära till frigolitblock och bygga en låda, i locket satte jag en lampa som hängde ner, då blev det lagom temperatur. Kommer tyvärr inte ihåg så mycket detaljer men det finns att hitta information
trevligt att du delar med dig av din kunskap! En dimmer som hjälper till att få kontroll på tempen är en bra idé. Ja tid och plats krävs. Men just piptobak är jätteintressant hantverk. Lite underskattat. Om man jämför med Cigarr makare...
Citera
2013-12-05, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TobaksHasse
trevligt att du delar med dig av din kunskap! En dimmer som hjälper till att få kontroll på tempen är en bra idé. Ja tid och plats krävs. Men just piptobak är jätteintressant hantverk. Lite underskattat. Om man jämför med Cigarr makare...

Är inte cigarrer väldigt svårt att få bra själv? Det måste ju kräva ett enormt intresse och jobb, jag funderade även på att göra cigarrer eftersom även det är mycket gott, men tvivlade starkt på att jag kunde få fram så bra kvalitet på tobaken så att det hade blivit hyffsade cigarrer. När man tittar på youtube från cigarrfabrikerna på Kuba ser man ju att täckbladen ser väldigt flexibla och lätthanterliga ut, så blev inte mina blad. Sedan kan väl knappast smaken i sig bli som en riktig cigarr? de kräver mycket sol och värme för att få fram den där milda söta goda aromen, får den inte det tenderar tobaken att bli mer stark och inte så söt, vilket lämpar sig bättre för piptobak. Så har jag uppfattat det i alla fall,och min tobak blev ganska stark, men du kanske kör i växthus?

Tycker för övrigt det är en jättetrevlig idé att göra cigarrer!
Citera
2013-12-05, 09:51
Medlem
TobaksHasses avatar
Nja den bästa cigarrtobaken odlas i skugga, Shade tält kan man göra av nät ellwr lakan. Jag har planer på att slå upp exempel ett party tält där plantor får skapa bra täckblad. Utanför får binder och filler växa.

Piptobak verkar hör och häpna vara bökigare och mer spännande. Men främst kommer jag göra snus, som jag redan gjort i tre säsonger.. Trevlig hobby ska du veta.
Citera
2013-12-05, 13:06
Medlem
Förutom själva hantverket att rulla cigarrerna så är nog det svåraste att få till en god, balanserad och intressant blend.

Amatörodlarna använder ju ofta de blad de har fermenterat rätt upp och ner medan man i branschen har ett stort utbud av tobak med olika karaktär och mognadsgrad att välja från.
Citera
2013-12-05, 18:08
Medlem
TobaksHasses avatar
http://www.infoom.se/mysite/?user=20319

Även en "amatör" kan ge sig själv rätt bra förutsättningar.
Kolla gärna in de sorter jag har skaffat inför nästa säsong..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in