• 1
  • 2
2013-11-20, 19:07
Medlem
klybans avatar
http://www.youtube.com/watch?feature...&v=g79HokJTfPU

En bra utbildande vid från SC Laboratories, om de olika ämnena i cannabis och en enkel förklaring hur de funkar.
Man kan uppleva den lite tjatig(i vissa delar om kemiska uppbyggnad), eftersom det är som jag förstår det egentligen fristående avsnitt om de olika cannabinoiderna.

Det som jag inte riktigt visste om var alla syra baserade ämnen som med tid eller värme, omvandla sig till mer kända ämnen för oss.

Så berätta vad ni tycker om den som utbildande för den kunnige/okunnige?
Och vad kom upp som ni inte riktigt hade koll på sedan innan?
Terpentinerna(tror det är rätt översättning), visste jag inte hade medicinska egenskaper, ni?
Och att dessa står för lukten på röken från cannabis.
Citera
2013-11-20, 20:52
Medlem
lilZer0s avatar
Kollat någon minut än så länge, mest lyssnat istället för att kolla.

Men ja den verkar intressant och jag håller absolut inte med dig om att det är tjatigt med kemi, det kan inte bli uttjatat - det är ju vad allt är (men förstår vad du menar ). Intressant att cannabis kan vara cannabis fast utan rus, men ändå medicinskt. Bara man vet vad man håller på med och är proffs KAN det ju gå att få till sin egna perfekta strain genom selektivt urval och/eller gen-manipulation. Tänk vilka andra sorts rekreativa möjligeter det finns på samma plan som det medicinska om man bara vrider och vänder på saken lite grann.
Citera
2013-11-20, 21:07
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilZer0
Kollat någon minut än så länge, mest lyssnat istället för att kolla.

Men ja den verkar intressant och jag håller absolut inte med dig om att det är tjatigt med kemi, det kan inte bli uttjatat - det är ju vad allt är (men förstår vad du menar ). Intressant att cannabis kan vara cannabis fast utan rus, men ändå medicinskt. Bara man vet vad man håller på med och är proffs KAN det ju gå att få till sin egna perfekta strain genom selektivt urval och/eller gen-manipulation. Tänk vilka andra sorts rekreativa möjligeter det finns på samma plan som det medicinska om man bara vrider och vänder på saken lite grann.
När du kommer upp till 5-8ggr och samma sak, så blir det lite tjatigt.
Sen pratar jag inte om kemin i sig, utan att han alltid säger själva "grundämnet" till alla cannabinoider.
Om och om igen, det är väl för det inte är meningen som ett klipp som det är nu.

Nått som intresserar mig mer, är den här nedbrytningen av syra läget av cannabinoiden tar.
Som på THCA till THC och liknande nedbrytningar.
Förstår de tar olika lång tid, men vore intressant att mer ingående få reda på detta.
Citera
2013-11-21, 10:57
Medlem
Shamashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Terpentinerna(tror det är rätt översättning), visste jag inte hade medicinska egenskaper, ni?

Lyssnade bara lite smått fram till 5 min, men var det inte terpener? Det finns det bla mycket av i Cannabis, där vissa binder till CB1a/b CB2 tex som agonister samt antagonister och inte bara har medicinska egenskaper utan också påverkar ruset. Fenoler och flavonider också. CB1a och CB1b jag nämnde är splitsnings varianter. Sen säger hon strax efter 4 min att receptorerna inte finns i hjärnstammen, men det gör både CB1 (om både a och b finns vet jag inte) och CB2.
Studier för mina påståenden.

Phytocannabinoids beyond the Cannabis plant – do they exist?

Cannabinoid receptor localization in brain

Identification and characterisation of a novel splice variant of the human CB1 receptor

An Amino-terminal Variant of the Central Cannabinoid Receptor Resulting from Alternative Splicing

Citat:
Som på THCA till THC och liknande nedbrytningar.

Nedbrytning kanske är fel ord. Det är en dekarboxylering.
http://en.wikipedia.org/wiki/Decarboxylation
Citera
2013-11-21, 12:05
Medlem
Shamashs avatar
Kunde ej ändra mitt inlägg, men här är även för CB2 i hjärnstammen.

Identification and functional characterization of brainstem cannabinoid CB2 receptors

Även GPR55 mRNA finns i hjärnstammen, mycket talar för den kommer kallas CB3 receptor

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/arti...7/figure/fig2/
Senast redigerad av Shamash 2013-11-21 kl. 12:11.
Citera
2013-11-21, 12:53
Medlem
klybans avatar
Innefattar tid att en dekarboxylering kan ske?
Citera
2013-11-21, 19:24
Medlem
Shamashs avatar
Citat:
Innefattar tid att en dekarboxylering kan ske?

Tiden påverkar ja. Här kan du läsa lite om temperaturer och tid. Eller är det något jag missförstår med din fråga nu?

Controlled cannabis decarboxylation
http://www.freepatentsonline.com/y2012/0046352.html
Citera
2013-11-22, 11:06
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shamash
Tiden påverkar ja. Här kan du läsa lite om temperaturer och tid. Eller är det något jag missförstår med din fråga nu?

Controlled cannabis decarboxylation
http://www.freepatentsonline.com/y2012/0046352.html
Det jag menar att utan värme, så ändrar tiden THCA till THC, osv....
För det upprepar han hur många ggr som helst, då Heat & Time THCA --> THC.
Citera
2013-11-23, 10:33
Medlem
Shamashs avatar
Citat:
Det jag menar att utan värme, så ändrar tiden THCA till THC, osv....
För det upprepar han hur många ggr som helst, då Heat & Time THCA --> THC.

Per definition gör ju inte tiden något med det utan miljöfaktorer kan påverka, men med tiden kan mer tillkomma.
Citera
2013-11-23, 14:34
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shamash
Per definition gör ju inte tiden något med det utan miljöfaktorer kan påverka, men med tiden kan mer tillkomma.
han upprepa detta som ett mantra, att värme eller tid omv andlar det till THC från THCA.
Så tid måste vara en klar faktor.

Sen hur mycket tid, det krävs för omvandla syraförening till en icke syraförening med tid.
Att det är en bra fråga, skulle gissa det är väldigt olika, beroende på hur stabil syran är.
Citera
2022-03-12, 10:09
Bannlyst
Thca är det laglig substans?
Citera
2025-08-02, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrixNe
Thca är det laglig substans?

Ja, vad det verkar så finns det inte ett förbud mot thca idag.
Thc är dock fortfarande förbjudet i koncentration högre än fågelhampa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in