2013-11-20, 14:43
Medlem
Nu är det så att jag gått och hackat ihop mig skulder på cirka 2000 som jag räknades betala denna vecka. Planen var att jag skulle betala detta med aktivitetsstöd från försäkringskassan. Men dessa pengar har inte dykt upp.

Igår fick jag brev från inkasso att jag hade 10 dagar på mig att betala en av skulderna, annars skulle saken gå vidare till kronofogden, vilket jag absolut inte vill.

Saken är den att jag precis fått jobb, där jag kommer tjäna 5-10k i månaden, men efterssom det är timanställning så lär jag inte få någon lön föränn slutet i januari.

Därför har jag funderat på att ta ett SMS-lån för att få undan dessa skulder, och kunna betala tillbaka i slutet av januari. Jag betalar hellre.. Säg dubbla min skuld i slutet av januari, än att hamna hos kronofogden.

Har ni tips på vart man kan låna en mindre summa i 2-3 månader? Eller finns det några andra lösningar för att undvika KF? Lån från vänner/släkt är inte ens på tal.

//Mvh Ung och dum.
Citera
2013-11-20, 14:52
Medlem
kalkys avatar
Ta nya lån för att betala gamla är så jävla tråkigt. Men 2000kr är ju ingen gigantisk summa, är du säker på att ingen i släkten kan lägga ut för dig? Dem får ju garanterat tillbaka sina pengar i Januari.
Citera
2013-11-20, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalky
Ta nya lån för att betala gamla är så jävla tråkigt. Men 2000kr är ju ingen gigantisk summa, är du säker på att ingen i släkten kan lägga ut för dig? Dem får ju garanterat tillbaka sina pengar i Januari.

Tyvärr inte.
Citera
2013-11-20, 14:59
Medlem
TinyPoliss avatar
Det bästa i sådana här situationer är att kontakta inkassobolaget och försöka få till en lösning som gynnar alla inblandade parter.
Bränt barn skyr elden heter det. Att ta SMS-lån för att lösa in en inkassoskuld är som att försöka släcka eld med bensin.
Du har bevisligen inte lärt dig något av din första skuld.
Upp med huvudet ur marken och släng dig på telefonen och ring din handläggare på inkasso omedel bums.
Citera
2013-11-20, 21:09
Medlem
Restföring hos kronofogden är ett underbart instrument.
Man tar en utmätning ser till att skulden sen försvinner
och man har en betalningsanmärkning i tre år.

Detta är ett underbart instrument - telefontiggarna som lurar
på en abonnemang o torg/köpcenterkrämarna blir blåsta eftersom
man inte blir kreditgodkänd osv.

Och ni kan fortfarande köpa (cash) för de pengar ni har men kan
inte skuldsätta Er.

Tänk om lyxfällefolket gjort detta på ett tidigt stadium - då hade
de haft ekonomin i rimlig ordning o inte kunnat skuldsätta sig.

Varnar dock för bilförsäkringar och företagande eftersom trafikförsäkrings-
föreningen och skatteverket gör ingen kreditprövning utan de ger krediter
till alla oberoende av ekonomi - egentligen i grunden ganska juste i ett
land där alla är lika värda o ingen skall diskrimineras
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här