2013-11-20, 09:12
Medlem
pannkaksgrodas avatar
Hej!
Jag gillar java och skulle vilja bygga något avancerat som man kan visa för en framtida arbetsgivare. Jag skulle behöva lite tips på något projekt som innehåller tillräckligt avancerade moment... Förslag? :-)
Citera
2013-11-20, 09:38
Medlem
Mitt absolut bästa tips till dig är att du skall använda din egen fantasi.
Citera
2013-11-20, 09:52
Medlem
pannkaksgrodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orangunna
Mitt absolut bästa tips till dig är att du skall använda din egen fantasi.

Om jag omformulerar mig lite då, vad tror ni att en arbetsgivare är mest intresserad av att se i ett Javaprojekt?
Citera
2013-11-20, 10:16
Medlem
SvenBures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pannkaksgroda
Om jag omformulerar mig lite då, vad tror ni att en arbetsgivare är mest intresserad av att se i ett Javaprojekt?

Det beror väl helt på vilken typ av företag det är du har tänkt besöka?
Citera
2013-11-20, 10:40
Medlem
Gör en miniräknare som kan alla grundfunktioner + beräkna sinus, cosinus, tangens av olika vinklar
Citera
2013-11-20, 12:41
Medlem
Gör en MVC-applikation som kan CRUD till en databas.
Citera
2013-11-20, 13:07
Medlem
Mysfarbrorn-s avatar
Om du är intresserad av vad arbetsgivare är intresserad av så kan jag rekommendera att lära dig enterprise. Det finns sjukt mycket jobb där, mestadels inom .NET men det finns väl även inom JEE.
Citera
2013-11-20, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poussard
Gör en MVC-applikation som kan CRUD till en databas.

Och sen gör du samma fast med Web Services emellan.
Citera
2013-11-21, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysfarbrorn-
Om du är intresserad av vad arbetsgivare är intresserad av så kan jag rekommendera att lära dig enterprise. Det finns sjukt mycket jobb där, mestadels inom .NET men det finns väl även inom JEE.

Det frågades om java. .NET är inte det.

Webben och mobilitet är heta saker. Gör en webb-applikation med en mobil front-end (Allt från DB, java-server, till html och javascript). Försök komma på något du kanske har nytta av.

Jag vill själv göra denna, men har inte haft tid. Sno den om du vill:

Applikationen tillåter flera användare, som är en del av dagens kommande lunchtåg, välja restauranger i närheten de helst vill käka på för dagen. Resultatet presenteras per lunchtåg och man slipper stå o vela i 5-10 min med kollegorna varannan dag om vart man ska käka.

Funktionellt enkel applikation med hyfsat stor komplexitet
Citera
2013-11-21, 18:25
Medlem
Mysfarbrorn-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whateva
Det frågades om java. .NET är inte det.

Åfan! Jag tipsade ju om JEE för att det är attraktivt på arbetsmarknaden och nämnde även att det finns mycket jobb inom motsvarande .NET tekniker.

Citera
2013-11-21, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pannkaksgroda
Hej!
Jag gillar java och skulle vilja bygga något avancerat som man kan visa för en framtida arbetsgivare. Jag skulle behöva lite tips på något projekt som innehåller tillräckligt avancerade moment... Förslag? :-)

Det bästa sättet att imponera på en bred arbetsmarknad, är att utveckla en tunn webapp som rör sig hela vägen från gränssnitt ned till lagring/databas. Lagra adressböcker i en databas, t ex. Det visar att man har en grundläggande förståelse för hur ett system fungerar.

Gränssnitt: HTML5+bootstrap+jQuery + javascript-MVC-ramverk av något slag (jag föreslår angular).

MVC: Spring MVC, Struts2 eller vad du nu känner för

Validering/business-lager: Java

Persisteringsramverk(java): JPA

Databas: Någon relationsdatabas.

Vill du fokusera mer på backend så kan du hoppa över Angular och bootstrap . Vill jobba mer frontend så kan hoppa över JPA och dunka ned skit med hårdkodad SQL.
Senast redigerad av Drubas 2013-11-21 kl. 20:32.
Citera
2013-11-22, 09:45
Medlem
Tooners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drubas
Gränssnitt: HTML5+bootstrap+jQuery + javascript-MVC-ramverk av något slag (jag föreslår angular).

MVC: Spring MVC, Struts2 eller vad du nu känner för

Validering/business-lager: Java

Persisteringsramverk(java): JPA

Databas: Någon relationsdatabas.

Kan bara hålla med. Gör man ovanstående täcker man in en väldigt stor del av vad de flesta arbetsgivare är ute efter.

Lite SCM på det, t.ex. git, maven, jenkins, jira osv. så kan du imponera på dom flesta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in