2013-11-22, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drubas
Det bästa sättet att imponera på en bred arbetsmarknad, är att utveckla en tunn webapp som rör sig hela vägen från gränssnitt ned till lagring/databas. Lagra adressböcker i en databas, t ex. Det visar att man har en grundläggande förståelse för hur ett system fungerar.

Gränssnitt: HTML5+bootstrap+jQuery + javascript-MVC-ramverk av något slag (jag föreslår angular).

MVC: Spring MVC, Struts2 eller vad du nu känner för

Validering/business-lager: Java

Persisteringsramverk(java): JPA

Databas: Någon relationsdatabas.

Vill du fokusera mer på backend så kan du hoppa över Angular och bootstrap . Vill jobba mer frontend så kan hoppa över JPA och dunka ned skit med hårdkodad SQL.

Meteor. HTML5, JS, NodeJS!
Citera
2013-11-23, 09:42
Medlem
NodeJS's har ett ganska smalt användningsområde och jag ser inte det som en bredd-kompetens. Jag använder bara NodeJS när jag har behov av att snabbt dumpa eller hämta icke produktionskritiska events till en NoSQL-databas.
Citera
2013-11-23, 10:40
Medlem
NodeJS används ju mycket bland front-end folk. Kolla in Bower och Grunt. Gillar node och att man hittar nya användningsområden hela tiden.
Citera
2013-11-23, 11:35
Medlem
Jag säger inte att det inte används. Men jag ser inte NodeJS som en core-kompetens när du skall ut och söka jobb på en bred arbetsmarknad.
Citera
2013-11-24, 11:15
Medlem
Citat:
Jag säger inte att det inte används. Men jag ser inte NodeJS som en core-kompetens när du skall ut och söka jobb på en bred arbetsmarknad.

Och ramverk generellt sett är inte det absolut viktigaste. Gör bara något coolt. Hur du gör det är mindre viktigt. Typiskt utvecklare att bestämma 14 ramverk att jobba med innan de vet vad som ska göras.
Citera
2013-11-24, 11:40
Medlem
Här finns ju ett tydligt krav. Han vill ha ett projekt som han kan visa en framtida arbetsgivare.

Syftet med mina råd är således att ge honom kunskaper som är så pass mainstream att han kommer stöta på dem hos i stort sett alla arbetsgivare. Webappar är där det finns flest jobb och är där det kommer skapas flest jobb i framtiden.

Så som marknaden ser ut idag så finns det en "core" som bygger upp system som har sin kärna/affärslogik byggd i Java:

1) Taggad HTML + Javascript + CSS
2) Java-MVC-ramverk
3) Affärslager (Java)
4) Persistering

TAGGAD HTML + JAVASCRIPT

javascript: jQuery har blivit mer eller mindre branch-standard för Javascript. Det finns lite utveckling här och var som görs i Coffeyscript/Dart eller andra Javascript-generatorer, men jQuery har ett starkt fotfäste.

CSS: Bootstrap och olika "skins" blir mer och mer populära. Du kan få en responsiv, proffsig hemsida, där du dessutom kan "switcha" mellan olika layouter utan någon effort.

Javascript MVC: Helt klart den hetaste trenden. Även om det är lite "hela havet stormar" kring vilket ramverk som kommer stå som segrare i slutändan, så är det bara att inse att hela konceptet med att använda MVC i webklienten är här för att stanna.

JAVA MVC
Tyvärr har det aldrig blivit så att det växt fram en solklar vinnare, vad gäller MVC. Wicket är lite för round-trip-intensiv för att passa in i den moderna web-appen, så mina personliga favoriter är Struts2 eller Spring MVC. Dock har Struts2 haft extrema problem med säkerhetsluckor det senaste året, så jag lutar nog åt Spring MVC.

AFFÄRSLAGER (JAVA)

Inte så mycket att säga, förutom att det är framför allt två saker som man måste ha koll på, rent konceptuellt, när man dyker in på en intervju:

1) Modulär design (Top down design)
2) Factory Pattern

PERSISTERING

NoSQL i all ära, men det är fortfarande relationsdatabaser som är kung och jag kan inte se att det skulle förändras de närmaste 20 åren. Min uppfattning är att JPA är det som har störst värde att kunna, på en bred arbetsmarknad, men jag har inte superkoll på läget om jag skall vara ärlig.
Citera
2013-11-24, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whateva
Och ramverk generellt sett är inte det absolut viktigaste. Gör bara något coolt. Hur du gör det är mindre viktigt. Typiskt utvecklare att bestämma 14 ramverk att jobba med innan de vet vad som ska göras.

Så för att svara på din kommentar, så är det ursprungsfrågan som dikterar svaret. Om syftet är att han skall bygga ett system som skall imponera på en arbetsgivare så är det givetvis så att det spelar roll vilka "14 ramverk" han väljer att använda.

Visst finns det en poäng i det du säger - så länge någon sitter och leker med ramverk och lär sig saker så är det ett plus. Det är inte helt vanligt att någon kommer in på en intervju och kan visa oss en webapp som de byggt själva. Så oavsett vad/hur den är byggd, kommer det vara ett rejält pus i kanten.

Men samtidigt är det ju en jäkla skillnad om killen som sitter mitt emot mig på intervju, visar mig en NodeJS-app eller en modern Java-webapp. Det är ändå Java-utvecklare vi skall anställa.
Citera
2013-11-28, 23:22
Medlem
Jag kan rekommendera Play 2.1 som är ett MVC-ramverk med JPA och Scala. Stödjer LESS, inkluderar JUnit och massa andra grejer. Det med Bootstrap är rätt trevligt att jobba med.

Senaste versionen är relativ ny och jag gillar det än så länge.
Citera
2013-12-01, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindjive
Jag kan rekommendera Play 2.1 som är ett MVC-ramverk med JPA och Scala. Stödjer LESS, inkluderar JUnit och massa andra grejer. Det med Bootstrap är rätt trevligt att jobba med.

Senaste versionen är relativ ny och jag gillar det än så länge.

Tycker du att Play är ett flitigt använt ramverk där ute? Anser du att scala är en core-kompetens som efterfrågas på en bred arbetsmarknad?
Citera
2013-12-01, 23:44
Medlem
Det har jag inte påstått att det är, utan det är ETT ramverk av många som finns. Du har spring, struts och många många fler. Play är ett som jag vet vissa arbetsgivare använder sig av.

Förstår man principen med mvc så spelar det ju inte så stor roll vilket specifikt ramverk man sitter i för att om 3-5 år sitter man i nått annat.

Sen huruvidare man gillar scala eller ej så kan du nästan fullständigt strunta i den biten då den används i eventuella templates. Vill du använda jsf så går det lika bra.

Ska vi prata arbetsmarknade så skulle jag säga, skriv några saker i flera olika ramverk. Visa att du förstår principen av persistering, mvc, olika lager. Sen vilka tekniker eller språk du har med dig spelar inte så stor roll. Alla använder olika, det är modellerna som är viktiga.

Ett till plus är att koden är testbar, det blir mer kod men visar man att koden är testbar (typ junit) så är det ett plus.
Senast redigerad av Mindjive 2013-12-01 kl. 23:46.
Citera
2013-12-02, 00:03
Medlem
Jag tror helt klart det spelar en roll exakt vilka ramverk man väljer, om syftet är att bli så attraktiv som möjligt på arbetsmarknaden.
Citera
2013-12-02, 01:09
Medlem
Citat:
Jag tror helt klart det spelar en roll exakt vilka ramverk man väljer, om syftet är att bli så attraktiv som möjligt på arbetsmarknaden.

Vilken tur då att vi alla inte tycker lika i denna värld och att din åsikt inte alltid är den enda rätta då du inte representerar majoriteten av alla arbetsgivare.

Så ta det lite lugnt, vi är alla vänner här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in