• 2
  • 3
2013-12-03, 18:37
Medlem
CaptainSweatpantss avatar
Hade släppt allt: Studier, arbete, tagit de pengar som jag har på kontot och åkt någonstans. Tror inte jag hade gjort någonting spektakulärt, bara släppt allt ansvar den sista tiden. Eller så hade jag blivit helt paralyserad och inte gjort någonting alls.
Citera
2013-12-05, 01:21
Medlem
Strattons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
Hej käraste medmänniskor!

Många har kommit till detta forum för att de innerst inne vet att det finns en sanning. Ni söker efter en sannig som ni vet finns, annars hade ni inte varit här.

En viktig insikt i sökandet efter sanningen är att finna sig själv. Buddha mediterade och kunde motstå Mara för att sedan fortsätta sökandet efter sanningen. Buddha fick absolut insikt om Dharma efter att han fann sig själv när han satt under Bodhiträdet. Att finna sig själv är det absolut viktigaste steget om man vill få insikt om sanningen och dess existens. Sanningssökandet är inte prat, det är handling. Därför ställer jag till er en fråga som reflekterar ert inre. Besvara frågan för ditt eget bästa, ditt svar beskriver hur långt du kommit i sanningssökande.

Föreställ dig följande scenario: Du åker in till akutmottagningen för att du plötsligt fått andningsnöd. Du röntgas och en timme senare kommer läkaren. Han stänger dörren efter sig och berättar för dig att din andningsnöd berodde på en sjukdom som du utvecklat i dina lungor. Sjukdomen är lungcancer. Läkaren förklarar att den är så pass utvecklad att du förmodligen kommer att leva i en månad bara. Tumören är elakartad och cytostatika behandling kommer med hög sannolikhet inte ge dig mer tid att leva.

Nu när du vet att du kommer att dö om en månad, vad är det du tänker på? vad kommer du att göra? hur kommer du att reagera? varför? blir du rädd? för vad? vad är den första tanke du tänker på?

Jag hoppas att ni får ett långt harmoniskt liv och önskar er en fortsatt trevlig kväll,

Jag skulle blir oerhört lättad tror jag. Om man inte har någon framtid betyder det också att man är fri. Inga problem eller måsten, bara göra det som behagar en för tillfället. Jag skulle nog sälja allt och sedan resa till mitt drömmål i två veckor. De resterande två veckorna skulle jag spendera med familjen och vänner. Dra en riktig karatefylla och testa spela sjuk-kortet för att få ligga, bara för att kolla om det fungerar liksom.

Fan. Varför är man inte dödssjuk, låter nice ju.
Citera
2013-12-05, 02:48
Medlem
1. Festa
2. Ligga
3. Skriva memoarer
4. Se till så mina närmaste får träffa mig
5. Skriva testamente och sista viljan
6. Fria till någon, man vill ju inte dö utan att ha testat
7. Se till så att jag kan få dö i hemmet
8. Planera för min begravning
Citera
2013-12-05, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stratton
Jag skulle blir oerhört lättad tror jag. Om man inte har någon framtid betyder det också att man är fri. Inga problem eller måsten, bara göra det som behagar en för tillfället. Jag skulle nog sälja allt och sedan resa till mitt drömmål i två veckor. De resterande två veckorna skulle jag spendera med familjen och vänner. Dra en riktig karatefylla och testa spela sjuk-kortet för att få ligga, bara för att kolla om det fungerar liksom.

Fan. Varför är man inte dödssjuk, låter nice ju.

Inget dåligt citat du
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in