2013-11-19, 18:55
Medlem
Hejsan! Ska på en skidresa till alperna i 1 vecka i vinter. Dock har jag hört att det är jävligt dyrt med mat där. Så jag tänkte ta med mig så mycket som möjligt här hemifrån. Har någon tips på något som ger mycket näring/energi, är mättande, men inte tar så mycket plats i ryggsäcken? Kommer att ha tillgång till kök, så tillagning är inga problem. Dock ska det helst ta vara ganska lättlagat, då jag planerar att vara bakfull hela veckan. Det får inte vara någon kylvara heller, då jag kommer åka buss dit i över ett dygn.

Några tips?
Citera
2013-11-19, 19:01
Medlem
CheddarOsts avatar
Gulaschsoppa på burk kanske?
Citera
2013-11-19, 19:04
Medlem
BushKillingtons avatar
Plättar å pannkakor
Torkat renkött eller liknande
Torkad svamp, torkade grönsaker, nudlar och kaffe. Socker också förstås och salt.
Havregryn
Proteinpulver
Citera
2013-11-19, 19:06
Medlem
Mextremes avatar
Frystorkat är överlägset i det avseendet men inte jättebilligt.
Citera
2013-11-19, 19:12
Medlem
Köses avatar
Öl är också mat =)

Var ska du?
Det är inte så jäkla stor skillnad i priset jämfört med omaket att släpa med skiten ned.
Citera
2013-11-19, 19:23
Medlem
Spackelackans avatar
Råvarorna i alperna är inte särskilt mycket dyrare än i Sverige, möjligen med Schweiz undantaget.

Hursomhelst så låter det onödigt knöligt att ta med råvaror ned dit men om du framhädar så finns det billiga köttkonserver på öb, likaså pasta och pulverssåser.
Citera
2013-11-19, 19:41
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spackelackan
Råvarorna i alperna är inte särskilt mycket dyrare än i Sverige, möjligen med Schweiz undantaget.

Hursomhelst så låter det onödigt knöligt att ta med råvaror ned dit men om du framhädar så finns det billiga köttkonserver på öb, likaså pasta och pulverssåser.

Precis, sen så är en del av nöjen att själv utforska vad dom har att erbjuda, köpa och smaka.

Aldrig i livet man skulle ta med sig soldatens ärtsoppa och bullenskorv bara för att det finns
Citera
2013-11-19, 23:19
Medlem
christerys avatar
Ett paket havregrynsgröt och en burk lingonsylt. Nu står du dig i alla fall halva dan och sen får du leva på vad alla andra käkar andra halvan.

Men går det så kan du ju fixa lite med halvfabrikaten som säljs som korvar och ost. Några pilsner till det och du kan sova lugnt.

Ta inte med annat än havregryn, kalles kaviar, lakrits, snus, och hårt bröd, för det är onödigt. Mat hittar du nog, och gör du inte det så lever du enkelt en vecka utan annat än havregrysngröt och knäckebröd. Tja vatten eller öl ska du nog åxå se till att du får i dig. Men det antar jag inte blir ett problem (med ölen alltså)
Citera
2013-11-20, 19:04
Medlem
Ryttmaestarens avatar
ett paket snabbmakaroner
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in