Någon har sett lite för mycket på Simpsons och Gudfadern verkar det som
Don Homer:
http://www.youtube.com/watch?v=8uG9l6J0hL0
Det är nog inte bara att samla ihop ett gäng människor bara så där utan man måste nog skapa en viss ryktbarhet själv inom den ljusskygga branschen för att sedan kunna rekrytera andra skulle jag tro.
Ska jag försöka vara lite seriös i mitt svar så om vi tar maffiafamiljerna på Sicilien så letar de ljusskygga elementen upp dem för att genom vissa prov upptas i "familjen" oftare än att "familjen" söker folk och drar folk från gatan. Varför blir det då så? Jo beroende på de olika familjernas ryktbarhet och "specialiteér" vilket drar till sig likasinnande som vill vara med.
Exempel:
Du säger ju att du har vissa kunskaper som du kan använda i ljusskygg verksamhet och bara för argumentationens skull låtsas vi att du är utbildad ekonom och tänker att det kan du utnyttja.
Säg då så här att du läser in lite juridik för att komplettera dina ekonomiska kunskaper och du blir bra på att skattefiffla. Du gör lite sådana jobb och du får en ryktbarhet kring att du kan fiffla lite med skatteregler osv, då kanske någon ljusskygg person frågar om den får vara med i ditt "gäng" och vips kan du starta upp en större verksamhet vilket då maffiafamiljerna på Sicilien gjort.