2005-07-14, 02:55
Medlem
puckots avatar
Mod: jag har sökt lite innan, men kunde inte hitta någon bra tråd som behandlade just det här ämnet. Men jag kanske inte letade tillräckligt, isåfall får ni gärna hänvisa mig till en sådan tråd.

Jag försöker att sträva efter att leva någorlunda sunt och att hålla mig någorlunda i form, och undrar nu om det finns några bra och goda alternativa chips som är relativt fettsnåla, eller som kanske är helt fettfria t.o.m.?

Eller åtminstone något liknande fettsnålt snacks som är lika gott? Har ni något bra att rekommendera? Tacksam för hjälp!
Citera
2005-07-14, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av puckot
Mod: jag har sökt lite innan, men kunde inte hitta någon bra tråd som behandlade just det här ämnet. Men jag kanske inte letade tillräckligt, isåfall får ni gärna hänvisa mig till en sådan tråd.

Jag försöker att sträva efter att leva någorlunda sunt och att hålla mig någorlunda i form, och undrar nu om det finns några bra och goda alternativa chips som är relativt fettsnåla, eller som kanske är helt fettfria t.o.m.?

Eller åtminstone något liknande fettsnålt snacks som är lika gott? Har ni något bra att rekommendera? Tacksam för hjälp!

att leva sunt och käka chips rimmar tyvärr jävligt illa. jag skulle rekommendera nötter eller frukt/grönsaker som tilltugg istället. går även att rosta kikärtor med gott resultat.

men faktiskt spelar det inte så stor roll. huvudsaken är att du inte äter onyttigt för ofta. en näve chips på lördagen kommer inte att göra någon skillnad.
Citera
2005-07-14, 11:30
Medlem
Big Mama´s guns avatar
Håller med terpentin här...om du nu tränar och lever sunt så kan du faktiskt unna dig lite chips ngn gång....men vill du ha lite fettsnålare så har väl vad jag vet både estrella och olw numer fettsnålare chips, tror de ligger på 20-23% fett ā 100 gr istället för 32%...skruvar är också en lättare snacks än vanliga chips,iallafall de lättsaltade.

Men som sagt,lever du sunt i övrigt kan du gott käka chips utan ångest iallafall en gång i månaden!
Citera
2005-07-14, 11:45
Medlem
nåt jag kör med är Japansk mix som endast innehåller 7 g fett per 100 g, OCH 11 g protein per 100 g, väldigt goda för min smak, prova o testa, det är natur godis finns i nästan varje stor livsmedels butik, ICA, Vivo etc etc
Citera
2005-07-14, 12:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pacolito
nåt jag kör med är Japansk mix som endast innehåller 7 g fett per 100 g, OCH 11 g protein per 100 g, väldigt goda för min smak, prova o testa, det är natur godis finns i nästan varje stor livsmedels butik, ICA, Vivo etc etc

Det låter ju väldigt bra! Challa! Jag har käkat lite sådan mix och den var riktigt god med gömda nötter odyl

Puckot: Skruvarna som redan har blivit rekommenderade är väldigt fettsnåla, smakar dock rätt mkt papper =/
Citera
2005-07-14, 14:02
Bannlyst
Tänk på att räkna in snask i ditt dagliga energi behov, då är det ingen fara hur du äter(undantag för stora mängder).
Citera
2005-07-14, 14:36
Medlem
Estrellas (originalet!) jordnötsringar innehåller "bara" 22% fett, vilket är samma fetthalt som de pappsmakande lighalternativen av chips och ostbågar.

Majschips/nachochips brukar också ligga kring 20-25% fett, att jämföra med ca 35% hos vanliga chips.
Citera
2005-07-14, 22:11
Medlem
Recept på fettfria chips.

Skiva potatis. Stek skivorna i en teflonpanna utan fett. Salta.
Citera
2005-07-14, 22:16
Bannlyst
SALTAPINNAR!!!!!!!!

godaste som finns och innehåller massor med kolhydrater, perfa för bulken när man inte vil ha för mycket fett

popcorn gjord i kastrull med lite olivolja i botten är också grymmt gott (godare än mickro-popkorn) och innehåller en del protein och inte så mycket fett
Citera
2005-07-14, 22:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Big Mama´s gun
Håller med terpentin här...om du nu tränar och lever sunt så kan du faktiskt unna dig lite chips ngn gång....men vill du ha lite fettsnålare så har väl vad jag vet både estrella och olw numer fettsnålare chips, tror de ligger på 20-23% fett ā 100 gr istället för 32%...skruvar är också en lättare snacks än vanliga chips,iallafall de lättsaltade.

Men som sagt,lever du sunt i övrigt kan du gott käka chips utan ångest iallafall en gång i månaden!
En gång i veckan också.
Citera
2005-07-14, 22:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trangor
Recept på fettfria chips.

Skiva potatis. Stek skivorna i en teflonpanna utan fett. Salta.
Smakar ju anus också, men det är en annan femma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in