2013-11-19, 15:58
Medlem
TheKingOfPops avatar
Hej!

Jag är extrachaufför på ett lokalt åkeri, och har inte riktigt hängt med i bestämmelserna vad gäller diagrambladen.

När jag sökte på information om vad som skulle medföras vid färd hittade jag detta på Transportstyrelsen:

"Diagramblad, utskrifter från din digitala färdskrivare, eventuella skriftliga noteringar för innevarande dag, och för de dagar föraren kört fordon som omfattas av kör- och vilotidsförordningen inom de närmast föregående 28 kalenderdagarna."

Det jag undrar nu är alltså om jag ska ha med mig de senaste 28 bladen vid färd, även om jag som extrachaufför då kommer ha med mig blad som sträcker sig tillbaka från i våras/somras?
Av texten på TS hemsida att döma, står det faktiskt bara att man ska ha med sig blad för de "närmast föregående 28 kalenderdagarna" vilket jag tolkar som att det bara är de sista 28 dagarnas blad som skall medhavas (även om detta skulle innebära endast 3-4 blad för min del).

Hjälp mig gärna reda ut mina frågetecken!
Citera
2013-11-19, 16:05
Medlem
Torps avatar
Jag är inte själv yrkeschaufför, men den enda rimliga tolkningen jag gör är att du skall ha med dig samtliga diagramblad, där du kört, tillbakasträckande de senaste 28 kalenderdagarna, alltså inte alla papper för dina 28 senaste arbetsdagar (såvida du inte kört varje dag dvs). Således behöver du inga diagramblad daterade äldre än 24:e oktober (hastigt räknat) i skrivande stund.
Citera
2013-11-19, 16:13
Medlem
TheKingOfPops avatar
Nej, precis...

Jag har alltid kört med de senaste 28 "arbetsdagarna" med mig, men jag misstänker att det är som du också säger här..
Citera
2013-11-20, 19:45
Medlem
Ja, det står ju så i bestämmelserna, alltså 28 KALENDERDAGAR.
Samt ALLTID förarkortet.
Citera
2013-11-20, 20:55
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Ja, det står ju så i bestämmelserna, alltså 28 KALENDERDAGAR.
Samt ALLTID förarkortet.
Precis! Lätt för en del att glömma det, speciellt om man fått ett äldre lik att harva runt i.
Finns det ett registrerat giltigt förarkort så ska det medföras för kontroll.
Citera
2013-11-21, 16:32
Medlem
JagHarAtitPannkakas avatar
Jag har hört att det händer mycket konstigt på vägarna. När man lämnar en hyttdörr öppen och kollar bilen och sedan öppnar den andra dörren så blir det tvärdrag ibland och alla papper flyger ut ur hytten och försvinner. Ibland äter obevakade hundar upp saker när man lunchar och vid andra tillfällen så välter kaffet över hela färdskrivaren när man fäller hytten..
Citera
2013-11-22, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarAtitPannkaka
Jag har hört att det händer mycket konstigt på vägarna. När man lämnar en hyttdörr öppen och kollar bilen och sedan öppnar den andra dörren så blir det tvärdrag ibland och alla papper flyger ut ur hytten och försvinner. Ibland äter obevakade hundar upp saker när man lunchar och vid andra tillfällen så välter kaffet över hela färdskrivaren när man fäller hytten..
Jag vet att sådana hemska olyckor sker både här och där.
Tycker nog att 3000 kr gör att man är ganska noga med att se till att sådana "olyckor" inte sker! ;-)
Citera
2013-11-22, 22:28
Medlem
JagHarAtitPannkakas avatar
Citat:
Jag vet att sådana hemska olyckor sker både här och där.
Tycker nog att 3000 kr gör att man är ganska noga med att se till att sådana "olyckor" inte sker! ;-)

Eller så är det bara att vägra att skriva på boten. Polisen inser att han inte kan dra dig inför rätta för saker du inte råder över och att om han gör det så kommer du vägra eftersom du inte tycker att du har gjort fel. Detta innebär att han inte kommer att sälja böter till just dig då utsikterna till snabba cash och en kvot av framgångsrikt bötesförsäljande inte kan uppnås med dig ombord.
Senast redigerad av JagHarAtitPannkaka 2013-11-22 kl. 22:34.
Citera
2013-11-22, 22:39
Medlem
Citat:
Eller så är det bara att vägra att skriva på boten. Polisen inser att han inte kan dra dig inför rätta för saker du inte råder över och att om han gör det så kommer du vägra eftersom du inte tycker att du har gjort fel. Detta innebär att han inte kommer att sälja böter till just dig.
Det där tror jag vad jag vill om.
Då skulle ju ALLA kasta sina blad och säga att dom har blåst bort eller något annat!
Du som förare är SKYLDIG att medföra blad för dom sista 28 kalenderdagarna annars är risken STOR att du får böter.
Det finns säkert exempel på någon snäll polis ur tunga gruppen som "sett mellan fingrarna" men man ska nog inte alls ta det för givet.
Citera
2013-11-22, 22:49
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Eller så är det bara att vägra att skriva på boten. Polisen inser att han inte kan dra dig inför rätta för saker du inte råder över och att om han gör det så kommer du vägra eftersom du inte tycker att du har gjort fel. Detta innebär att han inte kommer att sälja böter till just dig då utsikterna till snabba cash och en kvot av framgångsrikt bötesförsäljande inte kan uppnås med dig ombord.
Det går utmärkt att vägra skriva på en ordningsbot. Men då går ärendet till domstol och man missar sin fritid eller inkomst plus att man kan vara säker på att avsaknaden av diagramblad bestraffas enligt de regler som gäller registrering av kör och vilotider.

Skulle man av någon anledning få rapporteftergift så är det en bonus, problemet är att man kan bli stoppad igen i en annan kontroll, eller att det vid en revision saknas diagramblad på företaget.
Citera
2013-11-22, 23:42
Medlem
Citat:
Det där tror jag vad jag vill om.
Då skulle ju ALLA kasta sina blad och säga att dom har blåst bort eller något annat!
Du som förare är SKYLDIG att medföra blad för dom sista 28 kalenderdagarna annars är risken STOR att du får böter.
Det finns säkert exempel på någon snäll polis ur tunga gruppen som "sett mellan fingrarna" men man ska nog inte alls ta det för givet.

Visst jag håller med dig man är skyldig att föra med sig bladen.
Har jag aldrig gjort, hur ska farbror blå bevisa att jag har kört en bil med analog skrivare?

Sen kör jag åt ett ganska stort åkeri, om några blad på dom gamla skrothögarna saknas är nog inget länsman bryr sig i vid en revision, finns nog större fiskar i sjön då.
Sen vet ju inte ens mina chefer vilken bil jag kör för tillfället så jag tvivlar på att dom skulle hänga mig för det heller.
Citera
2013-11-23, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scorpio72
Visst jag håller med dig man är skyldig att föra med sig bladen.
Har jag aldrig gjort, hur ska farbror blå bevisa att jag har kört en bil med analog skrivare?

Sen kör jag åt ett ganska stort åkeri, om några blad på dom gamla skrothögarna saknas är nog inget länsman bryr sig i vid en revision, finns nog större fiskar i sjön då.
Sen vet ju inte ens mina chefer vilken bil jag kör för tillfället så jag tvivlar på att dom skulle hänga mig för det heller.
Jag vet inte hur svensk polis jobbar men jag tror säkert att dom har arbetssätt som gör att dom kan få fram uppgifter, förr eller senare.......
Kan tänka mig att fråga åkaren tex. Om han "inte minns" saker och ting och inte har diagramblad sparade på rätt sätt.......Ja då skulle nog jag som farbror blå börja prata om företagsrevision med åkaren....
Men som sagt, jag vet inte hur polisen jobbar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in