2013-11-19, 10:40
Medlem
Jag har mina bolån hos Swedbank och jag är rakt av trött på att de hela tiden låter sina kunder drabbas av högre räntor än de andra. Har under ett år tänkt att byta till SBAB men har även varit utan arbete samma period. Så när jag ringde och pratade med SBAB sa de nej pga detta.

Det känns som jag är i en situation där jag inte kan förhandla något alls då jag gärna inte kan "hota" Swedbank med att jag skall byta bank då jag inte kan det? Behöver iaf råd om vilka möjligheter jag har.

Tack! ^^
Citera
2013-11-19, 10:43
Medlem
Vet inte hur det är med bolån och sådant, men utan fast inkomst är det svårt att öppna ett konto överlag.
Citera
2013-11-19, 10:53
Medlem
Napis avatar
Vet att vissa banker kräver 2månaders lönespec och att du använder deras konto som lönekonto för att du ska få öppna konto.
Citera
2013-11-19, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hdnine
Jag har mina bolån hos Swedbank och jag är rakt av trött på att de hela tiden låter sina kunder drabbas av högre räntor än de andra. Har under ett år tänkt att byta till SBAB men har även varit utan arbete samma period. Så när jag ringde och pratade med SBAB sa de nej pga detta.

Det känns som jag är i en situation där jag inte kan förhandla något alls då jag gärna inte kan "hota" Swedbank med att jag skall byta bank då jag inte kan det? Behöver iaf råd om vilka möjligheter jag har.

Tack! ^^

Jag sitter i en liknande sits men med danske bank istället för swedbank. Jag har länge velat byta bank då jag absolut inte är nöjd med deras upplägg, kundbemötande eller något annat för den delen. Jag är dock, precis som du, arbetslös och den krassa verkligheten är att man helt enkelt inte kan byta bank. Jag har också bolån men ingen annan bank vill ta emot mig då de måste göra en kreditupplysning och kolla inkomsterna. Jag fick inte ens ta ett lån med någon anhörig som medlåntagare utan jag fick inte vara inblandad alls om det skulle bli ett lån. Jag har inga betalningsanmärkningar eller några andra skulder, bara mitt bolån. Det är väl inga råd direkt men ville ändå ta upp det. Det är helt enkelt väldigt svårt att göra något överhuvudtaget som arbetslös.
Citera
2013-12-04, 02:53
Medlem
TheBurdens avatar
Hur är det med byte av bank om man är sjukpensionär? Alltså att man är garanterad sjukersättning fram tills man är 65 (om inte situationen förändras)?
Citera
2013-12-04, 11:26
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBurden
Hur är det med byte av bank om man är sjukpensionär? Alltså att man är garanterad sjukersättning fram tills man är 65 (om inte situationen förändras)?
Har du betalningsanmärkningar eller lån i din nuvarande bank?
Kan tänka mig att de mindre bankerna lättare tar dig som kund men det kan också ha betydelse om du tänkt skaffa vanligt VISA eller MasterCard för det kan bli problem men nöjer du dig med Maestro eller VISA Electron som inte fungerar med köp över internet så kan det gå vägen.
Citera
2013-12-04, 14:20
Medlem
TheBurdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Har du betalningsanmärkningar eller lån i din nuvarande bank?
Kan tänka mig att de mindre bankerna lättare tar dig som kund men det kan också ha betydelse om du tänkt skaffa vanligt VISA eller MasterCard för det kan bli problem men nöjer du dig med Maestro eller VISA Electron som inte fungerar med köp över internet så kan det gå vägen.

Några betalningsanmärkningar har jag inte. Bankkort MasterCard (utan kredit) har jag redan på min nuvarande bank.
Citera
2014-01-22, 23:45
Medlem
Jag jobbar inom branschen och om du är en kund som har lån på din befintliga bank och för tillfället är arbetslös så är det dessvärre så att du blir tvungen att ha kvar din befintliga bank. Detta beror på att den banken som du isåfall skulle vilja byta till kommer att göra en kreditprövning och se ifall dom kan ta över lånet, men utan arbete och inkomst så kommer dom helt enkelt att neka dig detta lån.. Med tanke på att majoriteten utav bankerna jobbar på så vis att dom enbart vill ta över en kund om dom får hela bankaffären så kan du därför inte heller bli kund hos dom. Iaf inte just nu. Gällande att Swedbank skulle ha högre räntor än andra är heller inte direkt en sanning, men men det är en helt annan diskussion. Lycka till hursomhelst.
Citera
2014-01-24, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zukoi
Detta beror på att den banken som du i så fall skulle vilja byta till kommer att göra en kreditprövning och se ifall dom kan ta över lånet, men utan arbete och inkomst så kommer dom helt enkelt att neka dig detta lån..
Framgår det av en en kreditprövning att man saknar arbete, förutom den låga inkomsten?
Maxinkomsten för arbetslösa är ju 180 000.
Citera
2014-01-25, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av acidofilus
Framgår det av en en kreditprövning att man saknar arbete, förutom den låga inkomsten?
Maxinkomsten för arbetslösa är ju 180 000.

Nej det framgår inte specifikt ifall du är arbetslös eller inte, men precis som du säger så lär den låga inkomsten påpeka detta indirekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in