2013-11-19, 06:09
Medlem
Fredrikojs avatar
Ifall man tar en drog som gr s att man hallucinerar till exempel en elefant, kan man knna elefanten ifall man tar p den d?
Citera
2013-11-19, 06:27
Medlem
BigFatCones avatar
Inte p ngon av dom hallucinogener jag har tagit i alla fall. Jag har andra sidan heller aldrig ftt en hallucination i form av en elefant. Det snackades ju i skolpropaganda om att man skulle se rosa elefanter. Jag undrar nr dom kommer.
Citera
2013-11-19, 06:38
Medlem
moecaffes avatar
Ja, kanske att det r mjligt om du somnar o drmmer med en substans i dig.
Citera
2013-11-19, 13:14
Medlem
kamouflagekorvs avatar
Stoppa i dig ett preparat som framkallar delirium, d kan man nog se lite allt mjligt. Din tripp lr dock vara den vrsta ngonsin.
Citera
2013-11-19, 14:33
Medlem
WoWarn91s avatar
Jag fick riktiga hallucinationer av 25i nbome
Sg personer utanfr mitt fnster som inte existerade
Citera
2013-11-19, 15:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av WoWarn91
Jag fick riktiga hallucinationer av 25i nbome
Sg personer utanfr mitt fnster som inte existerade
Hur vet du att dom inte existerade d?
Citera
2013-11-19, 15:42
Medlem
CeTh-LoEGs avatar
Den vanligaste missuppfattningen gllande hallucinogener r att de skulle skapa hallucinationer av mnniskor eller freml ur tomma intet. Det r mycket sllsynt, och sker i princip endast vid intag av delirianter. Tar du tryptaminer(exempelvis psilocybinsvamp eller LSD), r det egentligen bara den befintliga omgivningen som frndras. Ansikten kan smlta ihop, mnster p vggar, golv eller tak kan rra sig i vgor och dylikt. Perceptionen r kraftigt frndrad, s ljussttningen kan till exempel uppfattas vldigt annorlunda, ungefr som att du skulle befinna dig p en helt annan plats.

Sledes r det vldigt ovanligt att man ser ngot framfr sig som helt enkelt inte finns, om man ska sga det s, och drfr finns det inget att knna p.

Knseln r dock vldigt frndrad, ven fast det inte har ngot med din frga att gra.
Citera
2013-11-19, 16:16
Medlem
kamouflagekorvs avatar
Beror lite p vilken hallucinogen man pratar om. Hallucinogener som framkallar delirium kan garanterat ge dig hallucinationer. Man har ju lst skrckhistorier om folk som har sett flickor som grter blod osv p nglatrumpet.

Men i regel s stmmer det du sger.
Citera
2013-11-19, 17:32
Medlem
Personligen s anser jag att definitionen av vad en hallucination r, r vldigt svr.

Ex: Om du ligger i ensam i ett hus och skall frska sova varp du hr ett konstigt ljud som du inte kan identifiera skulle detta kunna anses vara en hallucination. Eller att du ser ngonting som rr sig i gonvrn nr du vnder dig om i ett mrkt rum.

Dessa r saker som r vldigt ltta att rationalisera i ett nyktert tillstnd. Men i ett berusat eller pverkat tillstnd r det inte alltid lika ltt fr dig att bearbeta eller rationalisera ljudet eller det mrka i gonvrn nr du vnder dig. Med andra ord anser jag att vad en hallucination r, r vldigt subjektivt.

Med detta sagt har jag personligen vldigt ltt fr att f visuella hallucinationer av flera olika substanser men frmst av psilocybinsvampar (personlig favorit).
Citera
2013-11-24, 00:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kamouflagekorv
Beror lite p vilken hallucinogen man pratar om. Hallucinogener som framkallar delirium kan garanterat ge dig hallucinationer. Man har ju lst skrckhistorier om folk som har sett flickor som grter blod osv p nglatrumpet.

Men i regel s stmmer det du sger.

Precis, vill du se galen skit tryck i dej datura.

Vill du bara f en hrlig upplevelse s kr p syra eller svamp
Citera
2013-11-24, 01:14
Medlem
Psykedeliska hallucingener (LSD, psilocin, meskalin etc), eller hur man nu fredrar att definera det hela, har i regel inte den effekt som TS undrar om. Hr r det egentligen inte semantiskt korrekt att tala om hallucinationer, utan det hela handlar vanligtvis om illusioner - frvrngningar av saker som faktiskt finns i omgivningen, vilket CeTh-LoEG var inne p. Jag har upplevt hallucinationer p hga doser av svamp, men dessa framstod som genomskinliga "spkbilder" och det var aldrig ngon tvekan om att de inte var "verkliga" (vad som sedan egentligen r verkligt kan man ju diskutera ). Jag har ven upplevt "efterbilder", dr en scen jag har sett med stngda gon drjer sig kvar i brkdelen av en sekund efter att jag har ppnat gonen.

S nej, anvnder du den hr typen av droger s lr du knappast uppleva ngra rosa elefantar som du kan rra vid, men knselfrnimmelser r inte uteslutna. Som ett exempel kan jag ta en kaktustripp (dvs meskalin + lite andra alkaloider), dr jag hll i en amulett som tycktes krla omkring i handen p mig. Jag kunde knna hur det kittlade till lite i handflatan medan den "krlade", men ngot mer ptagligt n s har jag inte upplevt.

Diverse daturavxter och dylikt r en annan femma, men dessa sgs ofta ha en frmga att framkalla mardrmsscener. Jag har dock ingen personlig erfarenhet av dessa och r heller inte intresserade av dem, d det r det psykedeliska tillstndet jag ser som vrdefullt.
Citera
2013-11-24, 01:36
Medlem
MeliorViciss avatar
Ingen aning men nr jag trippa s hade jag massa flugor p mig som jag upplevde verkliga. S det funkar nog skert.
Senast redigerad av MeliorVicis 2013-11-24 kl. 01:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in