• 1
  • 2
2013-11-19, 00:31
Medlem
ozones avatar
Hej, lite kort info om mig.

Ålder: 28
Kön: man
Civilstånd: singel
Barn: 1 st, två år.
Bil: 11 år gammal, tyskt.
Boende: hyresrätt, tvåa. 4300 i hyra.
Lån: inga
Betalningsanmärkningar: inga

Som sagt. Jag började en gång spara för att flytta hemifrån, vilket iofs var ganska sent, men idag fem år sedan. Tänkte då spara till möbler och sånt man behöver samt en nettolön som buffert. Sedan dess har jag gjort av med pengar till möbler, köpt bil, laga bil, varit arbetslös ett kortare tag. Så en viss del försvinner ju alltid, men nu säger prognosen att jag har jobb ett tag framöver.

Hur som helst har jag i skrivande stund 130.000kr på sparkontot som jag när dom helst kan ta av. Men jag känner mig aldrig nöjd och bygger hela tiden på kapitalet. Har hamnat i nån jävla missnöje där jag aldrig blir nöjd och där jag hela tiden försöker göra mig säkrare för alla tänkbara scenarion som kan inträffa.

Just nu har jag pengarna på ett e-sparkonto. Hur tycker ni att jag ska investera dessa? Vill inte ta onödiga risker. Och sen kanske det finns någon annan här som är likadan, dvs har inga intressen, gör aldrig något kul, men sparar en jävla massa pengar.
Citera
2013-11-19, 00:41
Medlem
Den bästa investeringen är i ett hus.
Citera
2013-11-19, 00:41
Medlem
Messijahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ozone
Hej, lite kort info om mig.

Ålder: 28
Kön: man
Civilstånd: singel
Barn: 1 st, två år.
Bil: 11 år gammal, tyskt.
Boende: hyresrätt, tvåa. 4300 i hyra.
Lån: inga
Betalningsanmärkningar: inga

Som sagt. Jag började en gång spara för att flytta hemifrån, vilket iofs var ganska sent, men idag fem år sedan. Tänkte då spara till möbler och sånt man behöver samt en nettolön som buffert. Sedan dess har jag gjort av med pengar till möbler, köpt bil, laga bil, varit arbetslös ett kortare tag. Så en viss del försvinner ju alltid, men nu säger prognosen att jag har jobb ett tag framöver.

Hur som helst har jag i skrivande stund 130.000kr på sparkontot som jag när dom helst kan ta av. Men jag känner mig aldrig nöjd och bygger hela tiden på kapitalet. Har hamnat i nån jävla missnöje där jag aldrig blir nöjd och där jag hela tiden försöker göra mig säkrare för alla tänkbara scenarion som kan inträffa.

Just nu har jag pengarna på ett e-sparkonto. Hur tycker ni att jag ska investera dessa? Vill inte ta onödiga risker. Och sen kanske det finns någon annan här som är likadan, dvs har inga intressen, gör aldrig något kul, men sparar en jävla massa pengar.

Tjenare!

Jag är likadan, är själv 26 och har liknande summa på banken +- 10k men jag sparar jag med, vet inte vad jag vill så bara sparar. Dock så har jag en bostadsrätt som jag har låst räntan på tills nästa sommar som ligger på 300k som jag hade tänkt betala av med dessa pengar men jag vet ju att hade jag haft den avbetald redan så hade jag kört samma visa ändå. Varför vill man bara spara och inte köpa något speciellt? Känns lite sjukt för det känns som att man förlorar på det i längden på något sätt. Tror man vill säkerställa sin framtid, det är därför man sparar så maniskt.
Vill ju köpa ny bil och sånt även om jag har en rätt ny och bra bil, men när jag får de tankarna så vill jag inte lägga mina sparpengar på det för då förstör jag min säkerhet känns det som.
Citera
2013-11-19, 06:27
Medlem
svampgaffels avatar
Samma här. Har visserligen en bostadsrätt och är gift, men sparar så mycket jag kan. Grejen är ju att några hundra tusen kan brännas väldigt fort om livssituationen ändras. I alla fall jag behöver känna att jag har rejält med kapital för att känna mig säker. Vill egentigen inte köpa något för mina pengar, bara ha säkerhet och självrespekt.
Citera
2013-11-19, 10:42
Medlem
ozones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampgaffel
Samma här. Har visserligen en bostadsrätt och är gift, men sparar så mycket jag kan. Grejen är ju att några hundra tusen kan brännas väldigt fort om livssituationen ändras. I alla fall jag behöver känna att jag har rejält med kapital för att känna mig säker. Vill egentigen inte köpa något för mina pengar, bara ha säkerhet och självrespekt.

En bostadsrätt är en bra investering. Där jag är folkbokförd får man en bostadsrätt, en trea för 600.000 kr om den är i tidigt 90-tals skick. Handpenningen på det så har jag halva min besparing kvar. Jag tänker inte investera i en bostadsrätt så länge ja inte kan totalrenovera den innan jag flyttar in, kontant. I det sammanhanget är mina pengar en fis i rymden.

Det är en skön trygghet att ha så här mycket pengar. Jag känner ingen i den närmsta kretsen som har så mycket pengar tyvärr. Och inget vet att jag har dessa pengar
Citera
2013-11-19, 10:48
Medlem
ozones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messijah
Tjenare!

Jag är likadan, är själv 26 och har liknande summa på banken +- 10k men jag sparar jag med, vet inte vad jag vill så bara sparar. Dock så har jag en bostadsrätt som jag har låst räntan på tills nästa sommar som ligger på 300k som jag hade tänkt betala av med dessa pengar men jag vet ju att hade jag haft den avbetald redan så hade jag kört samma visa ändå. Varför vill man bara spara och inte köpa något speciellt? Känns lite sjukt för det känns som att man förlorar på det i längden på något sätt. Tror man vill säkerställa sin framtid, det är därför man sparar så maniskt.
Vill ju köpa ny bil och sånt även om jag har en rätt ny och bra bil, men när jag får de tankarna så vill jag inte lägga mina sparpengar på det för då förstör jag min säkerhet känns det som.

Ja det är en så himla god trygghet vi har. Att vi kan bli arbetslösa, bilen kan gå sönder, vattenläckage i hemmet osv. Och detta har vi råd med.

Funderar själv på att sälja min bil och köpa en som är något år nyare för kanske 100.000 kr framåt sommaren. Då borde jag ha 50.000 kr kvar när jag sålt min gamla bil. Och 100.000 kr i början av vintern 2014.

Men vi får se.

Känns lite som att det är bättre att spara maniskt i flera år och sedan börja leva livet. Har man 200.000 kr och köper kläder för 5000 kr - ja då känns det som en skitsumma. Men har man 35.000 kr så känns 5000 kr mer på något vis.
Citera
2013-11-19, 11:10
Medlem
Ni skrivare är alla på väg att bli miljonärer i motsats till Lyxfällefolket-
hur lång tid det tar beror på hur mycket o hur länge Ni vill späka Er o
rannazaka.

Ni som är singlar kan snabba på tiden genom att skaffa partner

OZONE - 90 talstrea BR kostar 600 k - hur är prisspridningen på BR
3or på orten o hur skiljer sig månadsavgifterna - vad kostar nyprod BR
och får man tillbaka pengarna OM man säljer inom ett år?

T ex handen kostar väl 2 or ty 1 mille men nyprod närmare 2 - så ???
är vem fan köper nyprod då o varför?

Kompis mamz köpte 3 i bollmora för 1.6 för typ 10 år sen o fick 1,650
talar emot att köpa bostad är lyfftett. 18 k guld har stigit från 112 kr/g
dec 2007 till typ 207 kr/g nu = typ 85% upp
Citera
2013-11-19, 20:15
Medlem
Snapslabans avatar
Spara er pengar i OMXS30 och över lång sikt 20+ år kommer ert kapital ha växt betydligt. Det finns en risk men över tid så är den minimal. Om ni sätter en tidsintervall på 25 år kan ni ta hög risk de första 20 år och sedan sista 5 åren trappa ned och sätta pengarna i ex obligationer för mindre risk
Citera
2013-11-20, 00:49
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Du ska absolut inte ha pengarna på ett e-sparkonto iaf! Du borde kunna lägga åtminstone en del i en bra fond. Sen kan du ta resten på ett högräntekonto om du nu är rädd för att ta risker.
Citera
2013-11-20, 01:17
Medlem
kurt-sunes avatar
Vilket råd som är bäst för dig beror helt på när du behöver dina pengar. Du verkar ha relativt låga kostnader i din hyresrätt. Tänker du inte köpa bostadsrätt eller hus de närmaste åren kanske det kan vara en god idé att köpa lite aktier eller fonder.

Vill du ha bra aktietips och är helt grön på det är det bäst om du börjar köpa aktier i investmentbolag.

Exempelvis: Industrivärden, Investor, Lundbergföretagen, Kinnevik, Ratos etc

Vad gäller fonder är lågkostnads/indexfonder att föredra.

Exempel: avanza zero, spiltan investmentbolagfond

Tänk på att du bara ska köpa kontinuerligt och inte frestas att försöka trejda. Det funkar inte i längden för den oinvigde.
Citera
2013-11-20, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ozone
En bostadsrätt är en bra investering. Där jag är folkbokförd får man en bostadsrätt, en trea för 600.000 kr om den är i tidigt 90-tals skick. Handpenningen på det så har jag halva min besparing kvar. Jag tänker inte investera i en bostadsrätt så länge ja inte kan totalrenovera den innan jag flyttar in, kontant. I det sammanhanget är mina pengar en fis i rymden.

Det är en skön trygghet att ha så här mycket pengar. Jag känner ingen i den närmsta kretsen som har så mycket pengar tyvärr. Och inget vet att jag har dessa pengar
Tja, man säger ju att man ska ha en årslön på banken, vilket bara kan göra dig gott med tanke på när den dagen kommer att du vill köpa dig den där bostadsrätten och renovera så har du ju att ta av och det blir inga problem med banken. Du kanske tom skulle kunna amortera till en högre summa och få lånet ur värden fortare.

Personligen anser jag att man aldrig kan spara för mycket, förutsatt att man kanske unnar sig lite di och då (ny fin dator, i mitt fall en ny ritplatta när den gamla går sönder osv). En dag händer något och man behöver pengarna. Jag litar inte på att det kommer finnas någon pension att tala om när jag blir gammal så jag siktar på att ha lite att ta av när ålderns höst trillar in... Om man lever så länge d.v.s.
Citera
2013-11-20, 20:53
Medlem
Allt jag har fått ihop har jag fått ihop genom att avstå.

Har jag litet kapital/liten buffert har jag avstått lite/från lite

Har jag en eller ett par miljoner har jag avstått mycket/från mycket

Så Ni som vill spara/få ihop bra buffert/kapital/bli rika -
HUR VILLIGA ÄR NI ATT AVSTÅ?

Lyxfälle-folket har ju visat sig vara högst ovilliga att avstå.

Hur är det med Er?

Ett av de bästa sätten är att skita i bileriet och cykla året om,
märkligt nog ser mvii inga som cyklar på vintern - men det är ju
här vinsten ligger - bileriet har kostat mig ett antal miljoner
så hade jag avstått från bileriet hade jag varit rik idag
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto