2013-11-18, 13:58
Medlem
herrmuss avatar
Ja jag har blivit dummare med åren kan jag erkänna. Förr i tiden hade jag läsförståelse som en jävla akademiker men numera är jag helt dum i huvudet. Det är på grund av den här förebannade arbetslösheten. Om någon på ett klart och tydligt sätt kan förklara för mig om jag kommer uppfylla HRAKs villkor vore det bussigt!

Min situation:

Sommaren 2012 säsongade jag Juni-Augusti (27e augusti) 123+177+164 timmar. Jag avslutade för att studera, men fick inget CSN beviljat så jag hoppade av mina studier och sökte jobb istället (Början av Oktober) Blev nekad socialbidrag på grund av att jag hade "ekonomiska tillgångar" i form av prylar som jag fick sälja för att ha råd med hyra och dylikt. Sa upp lägenheten och flyttade ut i december.

Fick säsongsjobb Februari - Maj 2013. Jobbade liknande timmar under denna period som sommaren 2012.

Fick säsongsjobb Maj 2013 - Augusti 2013. Gick med i A-kassan i Juli 2013. Liknande timmar under denna sommar som föregående säsongsjobb, till och med lite fler timmar.

Enligt A-kassan har jag inte tillräckligt med timmar perioden Februari 2013 - Augusti 2013 och de behöver därför veta vad jag gjorde i Augusti 2012. Jag jobbade 164 timmar i Augusti 2012 och undrar nu om detta kommer vara tillräckligt för att få någon a-kassa. Om inte är jag rövknullad så det skriker om det och detta jävla landet kan ledas av gubbsjuka moderater tills det går i förfall for all I care.

Jag ber om ursäkt för att jag skrivit månaderna med stor bokstav, jag är för lat för att ordna det och jag vet inte varför. Jag har börjat utveckla dyslexi eller något.
Citera
2013-11-18, 14:54
Medlem
CureMes avatar
Börjar det inte räknas från det att man går med i akassan? Och man ska ha jobbat ett år för att stämpla fullt? 6 mån för grundbeloppet?
Citera
2013-11-19, 02:30
Medlem
Du kan tyvärr inte få A-kassa då du inte varit medlem minst 12 mån. Detta är de 3 kraven:

Du måste vara arbetslös och anmäld på arbetsförmedlingen.
Du måste klara arbetsvillkoret (minst 6mån arbete samt lite fler regler).
Du måste vara medlem och ha varit det i minst 12 månader.

Du kan däremot få grundbeloppet om du klarar följande:

Du måste vara arbetslös och anmäld på arbetsförmedlingen.
Du måste klara arbetsvillkoret.

källa AEA men reglerna är samma för alla A-kassor:
http://aea.se/arbetslos/om-arbetsloshetsforsakringen
Senast redigerad av Kacki 2013-11-19 kl. 02:37.
Citera
2013-11-19, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrmus
Ja jag har blivit dummare med åren kan jag erkänna. Förr i tiden hade jag läsförståelse som en jävla akademiker men numera är jag helt dum i huvudet. Det är på grund av den här förebannade arbetslösheten. Om någon på ett klart och tydligt sätt kan förklara för mig om jag kommer uppfylla HRAKs villkor vore det bussigt!

Min situation:

Sommaren 2012 säsongade jag Juni-Augusti (27e augusti) 123+177+164 timmar. Jag avslutade för att studera, men fick inget CSN beviljat så jag hoppade av mina studier och sökte jobb istället (Början av Oktober) Blev nekad socialbidrag på grund av att jag hade "ekonomiska tillgångar" i form av prylar som jag fick sälja för att ha råd med hyra och dylikt. Sa upp lägenheten och flyttade ut i december.

Fick säsongsjobb Februari - Maj 2013. Jobbade liknande timmar under denna period som sommaren 2012.

Fick säsongsjobb Maj 2013 - Augusti 2013. Gick med i A-kassan i Juli 2013. Liknande timmar under denna sommar som föregående säsongsjobb, till och med lite fler timmar.

Enligt A-kassan har jag inte tillräckligt med timmar perioden Februari 2013 - Augusti 2013 och de behöver därför veta vad jag gjorde i Augusti 2012. Jag jobbade 164 timmar i Augusti 2012 och undrar nu om detta kommer vara tillräckligt för att få någon a-kassa. Om inte är jag rövknullad så det skriker om det och detta jävla landet kan ledas av gubbsjuka moderater tills det går i förfall for all I care.

Jag ber om ursäkt för att jag skrivit månaderna med stor bokstav, jag är för lat för att ordna det och jag vet inte varför. Jag har börjat utveckla dyslexi eller något.

Anledningen till att dem vill veta vad du gjorde februari 2013 - augusti 2013 är för att du se om du har rätt till överhoppningsbar tid. Har du exempelvis studerat den tidsperioden eller varit sjukskriven så har du rätt att räkna det som överhoppningsbar tid.

Det verkar som att du inte kommer att få någon a-kassa trots allt, men det är skitsamma egentligen, bättre att du sjukskriver dig och söker sjukpenning, finns ingen som kan leva på a-kassan iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in