2013-11-17, 17:02
Medlem
Micckkis avatar
Vår hyresvärd vägrar att godkänna tjejen jag och min sambo vill byta lägenhet med.
Hon är student, har en hyra som är 414:- mindre än vår just nu, har borgensman, har timanställning på sin praktikplats och är sedan garanterad arbete heltid där.
Hon har även A-kassa som en säkerhet om hon någon gång skulle stå utan arbete.

Vår hyresvärd vägrar med motiveringen: "Arbetsmarknaden ser ju dålig ut för hudterapeuter." Och han tror inte att hon kommer att klara betala hyran. Han nämner också att han har suttit vid styrelsen på Hyresnämnden och att vi inte kommer att vinna detta.

Har kollat all info på hyresnämnden och liknande sidor och enligt de så ska detta gå igenom.
En ansökan är nu skickad till Hyresnämnden men jag är ändå orolig för att detta inte kommer att gå igenom - träffade en hyresvärd idag och frågade lite snabbt och han menade i princip att "en hyresvärd kan göra lite hur denne vill".

Jaha? Men lagen då? Att tjejen har borgensman borde ju räcka långt.
Våra skäl för byte är också godkända så där finns det inga problem.

Jag har även pratat med Hyresnämnden men de kunde inte uttala sig?

Jag är väldigt orolig. Vi måste flytta snarast och är rädd för att detta nu kommer att dra ut på tiden.

Någon som är kunnig inom detta?
Citera
2013-11-18, 07:01
Medlem
Justitiemords avatar
Om det finns beaktansvärda skäl för bytet och den nya hyresgästen, för det fall denne inte anses kreditvärdig, kan ställa en godtagbar säkerhet - till exempel en borgensman - så skall hyresnämnden lämna tillstånd till bytet.
Citera
2013-11-20, 14:39
Medlem
Micckkis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justitiemord
Om det finns beaktansvärda skäl för bytet och den nya hyresgästen, för det fall denne inte anses kreditvärdig, kan ställa en godtagbar säkerhet - till exempel en borgensman - så skall hyresnämnden lämna tillstånd till bytet.

Okej, då känns det inte helt hopplöst iaf!
Tack för svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in