Citat:
Som jag ser det så förklarar du att deras gott och ont bygger på en ändrad neutral. Det som är neutralt för dig är bra för dem och deras neutral är ont för dig. Men ni har i efterhand både en bra och ond sida på era respektive neutrale. Men då du inte kan uppleva vad deras neutral är då varje människa har en egen neutral så går det heller inte för dig att säga att alla har lika många bra och dåliga dagar.
Döden är dock en konstant som vi i den moderna åldern och speciellt i Industriländerna lite har glömt bort. Vi är inte lika konstant hotade av döden som en människa i ett krigshärjat land som t.ex. Syrien. Istället för överlevnad har vi bytt ut denna väsentliga grej mot efterlevnad. Vi vill att vår existens ska betyda något och att vi i efterhand blir ihågkomna för våra positiva handlingar för våra medmänniskor (detta gäller inte alla men en majoritet). Detta kan ses som ett försök att försöka "överträffa" vår död. Att på så sett leva vidare genom minnen hos andra.
Döden är dock en konstant som vi i den moderna åldern och speciellt i Industriländerna lite har glömt bort. Vi är inte lika konstant hotade av döden som en människa i ett krigshärjat land som t.ex. Syrien. Istället för överlevnad har vi bytt ut denna väsentliga grej mot efterlevnad. Vi vill att vår existens ska betyda något och att vi i efterhand blir ihågkomna för våra positiva handlingar för våra medmänniskor (detta gäller inte alla men en majoritet). Detta kan ses som ett försök att försöka "överträffa" vår död. Att på så sett leva vidare genom minnen hos andra.
Tack för goda svar allihopa. Du har helt rätt med det att olika personer har olika neutraler och därmed upplever saker annorlunda. Men vad tror du? Saken är den, att alternativet till det jag beskriver är att vi lever i en obalanserad värld, vilket för mig låter fel.
Intressant att du nämner det här med den industriella utvecklingen som pågår ständigt, jag håller nämligen på att läsa Unabombers manifest för tillfället och innehållet är förvånansvärt bra. Han ställer sig emot det civiliserade samhället och är en primivitist. Det är svårt att inte påverkas av hans idéer, eftersom han är så övertygande. Alltså att vi idag lever så otroligt falskt, och jag håller med han om det.
Det enda jag verkligen vill uppleva är att vara sann, vi är alltför isolerade ifrån naturen idag. Sättet vi lever på idag, är helt absurt, vi är bara en minimal del av en social maskin som långsamt men säkert äter upp vårt medvetande och sätter oss i en position där ingen riktig tankekraft krävs för att överleva, utan simpel lydnad räcker.
Ursäktar om det blev lite off ifrån ämnet