Citat:
Jag tror du dummar dig nu, jag talar utifrån ett rent primitivt perspektiv helt enkelt.
Fysisk styrka är en fördel när man skall utöva makt, makt är detsamma som våldskapital har du lite våldskapital i dig som ledare så kan någon annan mer listig eller starkare person helt sonika döda dig och ta makt över dig och de du leder.
Vapen kan vi räkna in, men då blir diskussionen helt plötsligt än mer OT och rätt komplicerad/flummig eftersom det bygger på en massa hypotetiska scenarion.
Fysisk styrka är en fördel när man skall utöva makt, makt är detsamma som våldskapital har du lite våldskapital i dig som ledare så kan någon annan mer listig eller starkare person helt sonika döda dig och ta makt över dig och de du leder.
Vapen kan vi räkna in, men då blir diskussionen helt plötsligt än mer OT och rätt komplicerad/flummig eftersom det bygger på en massa hypotetiska scenarion.
Men du bortser från någonting. Nämligen att människor, trots allt, inte är som djur. Vi kan tala, tänka, kommunicera och älska. Om du vill bestämma över mig så måste du lyckas knäcka mig inte bara fysiskt utan även psykiskt, och då måste du ha psykisk och känslomässig makt över mig. Och jag kan ta psykisk och känslomässig makt över dig också. Jag kan få dig att älska och respektera mig, jag kan övertala dig med argument eller så kan jag lura och manipulera dig. Om du vill bestämma över mig med våld måste du först ta dig förbi de män som jag redan har känslomässig och psykisk "makt" över, typ min pojkvän, min far, mina manliga vänner. Om de är större och starkare än dig så är du fucked. Om jag förenar mig med flera kvinnor så kan vi tillsammans bli starkare än dig. Och, om jag förenar mig med många kvinnor kan vi utöva en fantastisk känslomässig makt över dig och förneka dig allt vad kärlek, uppskattning och kvinnlig omsorg vill säga. Vem är du utan det och hur rolig är din makt? Om jag är starkare än dig rent mentalt så är din styrka ingenting emot min
men du räknas inte med där eller?