Flashback bygger pepparkakshus!
2013-11-16, 09:39
Medlem
Jag brukar följa Sveriges etikettguru nr 1 Magdalena Ribbing och hennes frågehörna/blogg i DN. För det mesta håller jag med, men det kan hända att jag inte riktigt är nöjd med svaret...

Den här frågeställningen är riktigt delikat: http://blogg.dn.se/etikettfragan/2013/11/16/parkeringsplatshyfs/

Citat:
Fråga: Häromdagen skulle jag och min dotter besöka fjärilshuset i Hagaparken i Stockholm. Vi var inte ensamma. Det nya hajakvariet lockade stora skaror barnfamiljer. Vi åkte runt i en febril jakt på en p-plats, alltid brukar det dyka upp något. Men inte den här gången. Folk blev allt mer desperata vad det verkade. Och tålamodet i baksätet från sjuåringen blev allt sämre. När jag till slut lyckades spana in en familj som packade ihop barnvagn, ställde jag mig i position för att ta över.

Ungefär samtidigt hade en dam i 60-årsåldern, till fots, tagit sig fram till familjen som höll på att packa ihop sina saker, och frågat om hennes sällskap kunde ställa sig där. När den andra bilen hade backat ut, ställde hon sig mitt på platsen för att bevaka och markera tills hennes sällskap anlänt. Hon såg besvärad ut, som att det hela var ganska pinsamt. Jag hade två val – att köra mot henne och sakta stöta bort henne med bilen (men det kändes lite väl grovt, vi skulle ju ha en trevlig dag och helst undvika dålig energi) eller helt enkelt strunta i platsen. Jag tutade på henne och gjorde en gest, ”det där är inte okej”, innan vi åkte vidare.

Finns det egentligen några etikettregler på en parkeringsplats, får man markera p-platser ungefär som man markerar ett bord på en restaurang eller solstolen på beachen?

Hennes svar var minst sagt mesigt. Jag anser ännu frågan vara obesvarad... Man blir bara så frustrerad...

Citat:
Svar: Detta intrikata problem kan jag inte lösa. Kvinnan som sökte parkeringsplats hade väl, förmodar jag, samma goda skäl som du att få stå på denna eftertraktade yta. Hon tyckte kanske att hon hade lika mycket rätt till platsen som du. Hur ni skulle ha löst detta vet jag alltså inte, inte heller vem som hade mest rätt till platsen. Kanske det finns oskrivna regler för parkeringspassning? Att markera plats på krogen är en företeelse som åstadkommer debatt när frågan tas upp i min spalt.
Tänk om liknande problem kunde lösas med lite mer generositet från alla sidor? Som du visade när du åkte vidare. Visst gav det dig en bättre känsla än om du hade ställt till bråk om denna plats?

Det är nu jag tänkt mig att Flashbacks etikettsexperter kommer in i bilden. Håller vi på att visa var skåpet ska stå i mediesammanhang, så varför inte här?

Mitt svar: ROAD RAGE!!!! Se först till att kärringjävulen märker dig och förstår att du också är intresserad av samma parkeringsplats. Kliv sedan ut ur bilen, gå bakåt med bestämda steg och öppna kofferten. Plocka fram en lagom tjock och oljig kedja och slänga över axeln. Gå sedan mot kärringjävulen och ställ frågan: "God dag, damen. Vi tycks vara intresserad av samma parkeringsplats. Ska vi fredligt diskutera saken oss emellan?" med ett vänligt tonfall... En extra fördel om du bär en s.k. MC-väst. Case solved!

Har ni några egna förslag till svar? Fyll gärna på med andra frågeställningar, Ribbings svar och era egna förslag!!
Citera
2013-11-16, 22:34
Medlem
MonsieurLaMorts avatar
Ryssarna visar vägen som vanligt: http://www.youtube.com/watch?v=udvv_19y4RE
Citera
2013-11-17, 12:10
Medlem
wootens avatar
Tror snarare detta är ett spörsmål av kulturell karaktär. Provar där.

Humor --> Kultur: allmänt
/Moderator
Citera
2013-11-17, 21:57
Medlem
Fartgupps avatar
Synd att tråden flyttades, Ribbings spalt har vissa frågor och svar som skulle passa i humor (har själv funderat på en "Best of Ribbing"-tråd). TS trådstart gick kanske dock inte i rätt riktning. Ribbing står ju då och då för underhållningen själv genom att svara på ganska uppenbara trollfrågor och att såga skitnödiga etikettubermänniskor. Exempelvis exempel kvinnan med flera tillfälliga sexuella kontakter som undrar över hur hon ska organisrera dessa karlars personliga tandborstar (hittar tyvärr inte originalkällan, men kan hittas på annat ställe vid intresse) eller den helsvenska mannen som vill bära kilt http://mobil.blogg.dn.se/etikettfragan/2012/03/05/kiltbarande/?brs=d .
Citera
2013-11-18, 23:40
Medlem
gersmans avatar
Magdalena Ribbing; "Dålig uppfostran är inte att göra fel men att påpeka att någon gör fel."
Etikett handlar inte om vad andra gör utan vad du själv gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in