• 2
  • 3
2014-02-01, 14:29
Medlem
Lånar tråden lite.

Har ungefär samma belopp att röra mig med efter ett avgångsvederlag. Eftersom dessa pengar skall fungera som min "lön" behöver jag kunna ta ut fritt iaf en gång per månad (iaf tills dess jag hittat ett annat jobb...).

Min bank har rekommenderat mig Stratega 10 (Nordea). Utan att veta bättre tackade jag ja, och häromdagen kom papprena hem. Såg då att fondavgiften (heter det så?) ligger på 0,95%. Jag tycker att det låter oerhört högt. Har därför börjat titta runt efter andra lösningar, vilket jag ju borde ha gjort redan från början så klart...

Några tips? Läste i en annan tråd om Avanza Zero. Jag är absolut inte ute efter ngn med hög risk, och som sagt med fria uttag. Tacksam för er hjälp.

/Littlephant
Citera
2014-02-01, 15:32
Medlem
santander tillhör väl fortfarande dom som har högsta räntan men fortfarande fria uttag....

för övrigt så det sista man ska göra är att fråga banken om tips och råd om vart man ska placera sina pengar. dom är anställda av banken och säljer enbart sina egna produkter även om dom är sämre än andra...
Citera
2014-02-01, 21:29
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Littlephant
Lånar tråden lite.

Har ungefär samma belopp att röra mig med efter ett avgångsvederlag. Eftersom dessa pengar skall fungera som min "lön" behöver jag kunna ta ut fritt iaf en gång per månad (iaf tills dess jag hittat ett annat jobb...).

Min bank har rekommenderat mig Stratega 10 (Nordea). Utan att veta bättre tackade jag ja, och häromdagen kom papprena hem. Såg då att fondavgiften (heter det så?) ligger på 0,95%. Jag tycker att det låter oerhört högt. Har därför börjat titta runt efter andra lösningar, vilket jag ju borde ha gjort redan från början så klart...

Några tips? Läste i en annan tråd om Avanza Zero. Jag är absolut inte ute efter ngn med hög risk, och som sagt med fria uttag. Tacksam för er hjälp.

/Littlephant

Stratega 10 är förenklat en gin och tonic som du betalar single malt whiskey pengar för. Du blandar en egen 'Stratega 10' genom att sätta 90% av dina pengar i Spiltan räntefond och 10% i Avanza Zero eller kanske hellre en global indexfond.

Om du vill komma åt pengarna inom ett år och inte gambla så gör som många andra redan tipsat om, santander buffertkonto med 2,35% ränta. Fria uttag, inga avgifter och den statliga bankgarantin gäller - förvisso inte den svenska statens garanti men den norska och norska staten har som bekant rätt bra balansräkning. Santander är Europas största bank förövrigt.

Jag skulle akta mig från t.ex Spar24 eller vad de heter. Ingen statlig bankgaranti och enligt mig väldigt hög risk.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in