• 1
  • 2
2013-11-15, 21:16
Medlem
Jag har separerat med min fru och sålt huset, resultatet var att jag fick ut en lite mer än en halv miljon. Jag kommer antagligen att köpa ett nytt hus inom ½ - 1 år men det KAN dröja några år.
Vad gör jag med pengarna tills dess? Undanber mig alla högriskspekulationer och bränn-upp-pengarna-innan-du-ligger-med-näsan-i-vädret-tips! Även om det låter lockande...
Citera
2013-11-15, 21:17
Medlem
ta ut dom i kontanter och gräv ner dom nånstans mitt i skogen
Citera
2013-11-15, 21:39
Medlem
maltzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aweste
Jag har separerat med min fru och sålt huset, resultatet var att jag fick ut en lite mer än en halv miljon. Jag kommer antagligen att köpa ett nytt hus inom ½ - 1 år men det KAN dröja några år.
Vad gör jag med pengarna tills dess? Undanber mig alla högriskspekulationer och bränn-upp-pengarna-innan-du-ligger-med-näsan-i-vädret-tips! Även om det låter lockande...

In med det på ett sparkonto, du ska ju snart använda pengarna. Flera aktörer erbjuder 2.2-2.3% ränta med fria uttag.

500k med 2.2% ger 7700kr efter skatt på ett år.
Citera
2013-11-15, 21:40
Medlem
curiamobiliums avatar
ja va fan du kan söka efter bästa sparräntan
Den är emellertid så låg så varför inte spela lite? Utan risk? Och ha lite kul utan att du tappar värdet?
Köp premieobligationer. Du behåller kapitalet, förlorar inflationen, men om du vinner kan du vinna mycket. Och med den mängden får du väl en viss garantiränta
Citera
2013-11-15, 21:45
Medlem
HobartMuddys avatar
Med den tids begränsningen finns det egentligen bara två dugliga alternativ. Sparkonto eller korträntefond.
Jag har ett Santander buffertkonto, 2,5%, och kan rekommendera det.

Som korträntefond ligger förmodligen Spiltans räntefond bra till. Den är billig i alla fall. Jag har inga pengar i den själv dock.
Citera
2013-11-15, 23:02
Medlem
Argrashs avatar
Hade det inte varit för att börserna rusat i år hade jag rekommenderat dig att köpa en småbolagsfond. Korträntefonder och sparkonto ger dig ungefär +/- noll med dagens inflation. Guldet har backat rejält senaste året, ca 30% och kan vara något för dig.
Citera
2013-11-15, 23:07
Medlem
Grankulas avatar
Köp massa horor och knark
Citera
2013-11-15, 23:12
Medlem
anonym.hedonists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maltzor
In med det på ett sparkonto, du ska ju snart använda pengarna. Flera aktörer erbjuder 2.2-2.3% ränta med fria uttag.

500k med 2.2% ger 7700kr efter skatt på ett år.
Räkna bort inflation så har du ca 1/5 av det.
Citera
2013-11-15, 23:17
Medlem
Lillknoddens avatar
Sätt in det på något bra räntekonto som flera har sagt, det är ju ingen superlång period och ett kapital till boende är inget superkul att spekulera med det kan man göra med andra pengar som man inte "måste" ha tillbaka före en viss period.
Citera
2013-11-15, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anonym.hedonist
Räkna bort inflation så har du ca 1/5 av det.

så du menar att pengar sjunker med 4/5 per år???
alltså 5 kr idag är värt 1 kr nästa år???

eller menade du att värden sjunker med 1/5 per år = 20%????
Citera
2013-11-15, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grankula
Köp massa horor och knark

Jag håller faktiskt med...
Vill du ha något kul för pengarna, knarka upp alltihop!
Citera
2013-11-15, 23:41
Medlem
klinger75s avatar
köp en bra ungkarslya i på ett bra ställe. tappar inte i värde och du har kul tills du träffar nästa brud.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in