Jag har separerat med min fru och sålt huset, resultatet var att jag fick ut en lite mer än en halv miljon. Jag kommer antagligen att köpa ett nytt hus inom ½ - 1 år men det KAN dröja några år.
Vad gör jag med pengarna tills dess? Undanber mig alla högriskspekulationer och bränn-upp-pengarna-innan-du-ligger-med-näsan-i-vädret-tips! Även om det låter lockande...
Jag har separerat med min fru och sålt huset, resultatet var att jag fick ut en lite mer än en halv miljon. Jag kommer antagligen att köpa ett nytt hus inom ½ - 1 år men det KAN dröja några år.
Vad gör jag med pengarna tills dess? Undanber mig alla högriskspekulationer och bränn-upp-pengarna-innan-du-ligger-med-näsan-i-vädret-tips! Även om det låter lockande...
In med det på ett sparkonto, du ska ju snart använda pengarna. Flera aktörer erbjuder 2.2-2.3% ränta med fria uttag.
ja va fan du kan söka efter bästa sparräntan
Den är emellertid så låg så varför inte spela lite? Utan risk? Och ha lite kul utan att du tappar värdet?
Köp premieobligationer. Du behåller kapitalet, förlorar inflationen, men om du vinner kan du vinna mycket. Och med den mängden får du väl en viss garantiränta
Med den tids begränsningen finns det egentligen bara två dugliga alternativ. Sparkonto eller korträntefond.
Jag har ett Santander buffertkonto, 2,5%, och kan rekommendera det.
Som korträntefond ligger förmodligen Spiltans räntefond bra till. Den är billig i alla fall. Jag har inga pengar i den själv dock.
Hade det inte varit för att börserna rusat i år hade jag rekommenderat dig att köpa en småbolagsfond. Korträntefonder och sparkonto ger dig ungefär +/- noll med dagens inflation. Guldet har backat rejält senaste året, ca 30% och kan vara något för dig.
Sätt in det på något bra räntekonto som flera har sagt, det är ju ingen superlång period och ett kapital till boende är inget superkul att spekulera med det kan man göra med andra pengar som man inte "måste" ha tillbaka före en viss period.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!