2013-11-16, 09:48
Medlem
ArneIIIs avatar
För mig är Sverige ett land som spelar sina lagsporter i gult. I fotboll, ishockey och handboll ska vi ha gula tröjor och blå shorts. Om vi nu måste ha enfärgat så är det gult som gäller.
Citera
2013-11-16, 09:51
Medlem
kopierameras avatar
Det handlar väl inte om vad som är snyggt eller inte, utan om att FIFA inför en helt onödig regel. Vad kommer härnäst. Krav på randiga bollar, med stjärnor på, för att behaga USA eller helröda för Kinas skull?
Citera
2013-11-16, 09:55
Medlem
ArneIIIs avatar
http://news.adidas.com/GLOBAL/PERFOR...9-ff0d631dd2a0
Här är till exempel Colombias matchställ i VM 2014. Det enda jag har lyckats hitta om matchställen i VM 2014 är att ett lag måste ha mörka färger och ett lag ljusa färger (vad man nu menar med det?)

Vitt och gult i det här fallet är godkänt de de inte är så stora kontraster och räknas i det här fallet som ljusa färger. Svart och vitt som Tyskland har blir för stor kontrast.
Senast redigerad av ArneIII 2013-11-16 kl. 10:19.
Citera
2013-11-16, 13:24
Medlem
Villons avatar
Ett VM utan Argentina i sina vit/himmelsblå tröjor med svarta shorts är inget VM.
Citera
2013-11-16, 13:28
Medlem
Busstations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villon
Ett VM utan Argentina i sina vit/himmelsblå tröjor med svarta shorts är inget VM.

Exakt. Bra av Sverige att stå upp mot översittarna och lägga sig kvalmatchen i en protest mot dessa galenskaper!

Sverige och Frankrike, enade mot klädeshetsen!
Citera
2013-11-16, 14:29
Medlem
Zizierzrogbas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArneIII
http://news.adidas.com/GLOBAL/PERFOR...9-ff0d631dd2a0
Här är till exempel Colombias matchställ i VM 2014. Det enda jag har lyckats hitta om matchställen i VM 2014 är att ett lag måste ha mörka färger och ett lag ljusa färger (vad man nu menar med det?)

Vitt och gult i det här fallet är godkänt de de inte är så stora kontraster och räknas i det här fallet som ljusa färger. Svart och vitt som Tyskland har blir för stor kontrast.

Hur blir det med Kroatien? Röd får väl anses som en "mörk" färg och vit... är ljust. Deras schackrutiga, rödvita, tröja "är" ju Kroatien. Den är ju lika klassisk (inte sett till antal år så klart) som Argentinas vit/himmelsblå randiga tröja med tillhörande svarta shorts.
Citera
2013-11-16, 14:46
Medlem
Är det någon som vet mer exakt varför man gör så här? Det måste ju finnas någon, om än jävligt dum anledning
Citera
2013-11-16, 14:49
Medlem
Villons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dworek
Är det någon som vet mer exakt varför man gör så här? Det måste ju finnas någon, om än jävligt dum anledning
Gissar att det är av "omsorg för tv-tittarna" eller liknande idioti. Det är ju knappast som att flerfärgade dräkter ställer till det för spelarna på planen.
Citera
2013-11-16, 15:40
Medlem
ogoreks avatar
Okej ..
Nu har jag googlat runt lite.

Har inte hittat några officiella uppgifter om detta, bara några skruttiga twitter-inlägg.
Förutom kyckling-varningen och likheten med det Ukrainska landslaget var ju tröjorna i VM 2006 helt okej men jag tror inte att Sverige kommer att behöva köra helgult.

Har TS eller någon annan en länk till Fifas uttalande/regler om detta?
Skulle vara intressant att läsa.
Citera
2013-11-16, 15:59
Medlem
junazs avatar
Hemmatröjorna vi körde med igår vet vi ju nu hur dem ser ut. Men hur ser bortastället ut?
Citera
2013-11-16, 17:10
Medlem
Satan i gatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ogorek
Okej ..
Nu har jag googlat runt lite.

Har inte hittat några officiella uppgifter om detta, bara några skruttiga twitter-inlägg.
Förutom kyckling-varningen och likheten med det Ukrainska landslaget var ju tröjorna i VM 2006 helt okej men jag tror inte att Sverige kommer att behöva köra helgult.

Har TS eller någon annan en länk till Fifas uttalande/regler om detta?
Skulle vara intressant att läsa.

http://www.fifa.com/mm/document/tour...zil2014_en.pdf

Sida 44, 35 kap. 2 § : "Each team shall inform FIFA of two different and contrasting colours (one
predominantly dark and one predominantly light) for its official and reserve
team kits (shirt, shorts and socks). In addition, each team shall select three
contrasting colours for the goalkeepers. These three goalkeeper kits must be
distinctly different and contrasting from each other as well as different and
contrasting from the official and reserve team kits. This information shall be
sent to FIFA on the team colour form. Only these colours may be worn during
matches."

För Kroatien, som varit på tapeten här tidigare borde nog deras nuvarande förstaställ kunna räknas som huvudsakligen ljusa, i och med att de bär vita shorts.

I fallet Argentina verkar det inte bättre än att de, liksom Tyskland, får byta byxfärg till vit. Det kommer nog att kännas konstigt att se.
Citera
2013-11-16, 17:36
Medlem
ogoreks avatar
Argentina: Det stämmer, deras byxfärg är vit:
http://www.footyheadlines.com/2013/0...-cup-home.html

@junaz: Sveriges bortaställ släpps enligt olika sidor våren 2014.
Förmodligen blir det ett helt mörkblått ställ som tidigare.
Senast redigerad av ogorek 2013-11-16 kl. 17:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in