• 4
  • 5
2013-11-16, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rossen
Den ena händelsen var för under ett år sedan, relativt nya stift, och det var inte jag som drabbades. Allt jag vet är att personen handlat sina stift på Biltema och han köpte troligtvis de billigaste som fanns.

Min bil drabbades innan jag ägde den, någon gång runt -08 skulle jag tro, vet inga andra detaljer där heller.

Okej, -08 hade inte biltema brisk stift.
Citera
2013-11-16, 14:31
Medlem
snedtrippens avatar
Bild på stift: http://imgur.com/p5xyUMW

Till vänster originalstiften och till höger biltemas briskstift. Där ser man hålet jag skrev om igår.
Citera
2013-11-16, 16:48
Medlem
Pyzkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snedtrippen

Till vänster originalstiften och till höger biltemas briskstift. Där ser man hålet jag skrev om igår.
Den lilla hålet är för att på de stiftet går den att gänga bort om man har en tändhatt där den är inbyggd så att säga, på orgstiftet sitter den fast och ska inte gå att ta bort!
Men inget som ska störa funktionen
Citera
2013-11-16, 17:26
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:

Det hålet har ingen sexuell betydelse för funktionen, det är en adapter som behövs till vissa tändhattar som kan skruvas loss.

http://3.bp.blogspot.com/-P1fZOnvauO...ark%2Bplug.jpg
Citat:
Ursprungligen postat av Iloveluda
Säljer biltema eyquem stift fortfarande.Köpte sådana för ca 5 år sedan till en bil jag hadde.Varje gång det var fuktigt ut gick bilen piss.När jag skruvat ur stiften såg jag att 3 av 4 stift hadde porslinet spruckit på vilket gjorde att gnistan ibland tog ett skutt direkt till toppen istället.Efter det har jag aldrig köpt stift på biltema mer.
Länge sen de försvann och på den tiden höll eyquem tändstift mycket bättre än ngk på fordonet jag körde...
Citera
2013-11-16, 23:00
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Mät upp resistansen på biltemastiften och jämför med ngk.
Citera
2013-11-18, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Mät upp resistansen på biltemastiften och jämför med ngk.

Precis det jag tänkte... kan det vara så att specarna är olika på de stiften som TS fick från Biltema?

Annars är det inte så himla mycket man kan göra fel på ett tändstift, går dom för varm så spricker dom och för kallt så tänder dom kanske inte optimalt?! Nu spånar jag bara så det flyger sågspån ur öronen. Så om man bara får "rätt" stift så borde dom fungera.
Att porslinet spricker ibland tror jag inte drabbar någon tillverkare mycket mer än andra. Det är helt enkelt sånt som kan hända. Än så länge har jag bara haft stift som spruckit på ovansidan.

En fördel med biltema är att det aldrig är problem med att reklamera något. Har iaf aldrig varit det för mig.
Nu har jag aldrig köpt stift från Biltema, så jag kan inte svara för dom, men det brukar löna sig att kolla vad Mekonomen har ibland innan man shoppar loss.
Citera
2013-11-18, 19:05
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peatedsoul
Annars är det inte så himla mycket man kan göra fel på ett tändstift, går dom för varm så spricker dom och för kallt så tänder dom kanske inte optimalt?! Nu spånar jag bara så det flyger sågspån ur öronen. Så om man bara får "rätt" stift så borde dom fungera.
Ett tändstift med för högt värmetal får beläggningar som leder till läckströmmar och misständning.
Är värmetalet för lågt så kan motorn börja spika och i värsta fall smälter kolven så det är viktigt att välja rätt för att motorn ska gå optimalt.
Citera
2013-11-25, 19:04
Medlem
Citat:
Ja alltså det kanske inte är något fel på det märket egentligen, vad vet jag. Problemet som jag ser det är att biltema hävdade att de skulle passa till min bil vilket dom inte gjorde.

Av egen erfarenhet så vet Biltemas personal inte alltid vad de talar om.Jag hjälpte en kompis att byta skivor fram till en volvo,de slog sig väldigt fort.Pratade med en som jobbar på biltema han sa att de inte hade haft några reklamationer på dessa skivor överhuvudtaget.Nästa gång jag kom tillbaka var det en bekant som tog emot skivorna han sa dessa skivor till Volvo har det inte varit annat än problem med.varför inte vara ärlig från början?
Citera
2013-11-30, 19:54
Medlem
snedtrippens avatar
Har reklamerat stiften nu och det var inga som helst problem att göra det, så kundservicen på biltema var ju på det sättet bra tycker jag.
Hann aldrig mäta upp resistansen på stiften, och det var inga sprickor i porslinet eller något på dom. Förmodligen så fick jag bara fel stift eller något.. Men det skulle ju också vara lite konstigt eftersom det var de tändstiften som kom upp när jag sökte på regnummer på biltema.se.
Hur som helst så kommer jag bara att köra på NGK stift i framtiden!
Citera
2013-11-30, 20:16
Medlem
NuSkaViVaraGladas avatar
Återkom sen när du testat utan att fippla med tändkablarna.
Citera
2013-12-01, 03:22
Medlem
snedtrippens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NuSkaViVaraGlada
Återkom sen när du testat utan att fippla med tändkablarna.

Jag "fipplade" inte med tändkablarna, om du hade läst tråden så hade du sett att det fungerade med NGK stiften som jag senare köpte.
Citera
2013-12-01, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anywhan
Av egen erfarenhet så vet Biltemas personal inte alltid vad de talar om.Jag hjälpte en kompis att byta skivor fram till en volvo,de slog sig väldigt fort.Pratade med en som jobbar på biltema han sa att de inte hade haft några reklamationer på dessa skivor överhuvudtaget.Nästa gång jag kom tillbaka var det en bekant som tog emot skivorna han sa dessa skivor till Volvo har det inte varit annat än problem med.varför inte vara ärlig från början?

skivorna kan också ha slagit sig om din kompis bromsat för hårt i början, jag har tom sett någon lyckas förstöra brembo skivor så.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in