2005-07-13, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis

Borde vi införa val på företagsägande?

På ägandet??? Eller menar du på ledande poster? Menar du att folk ska få rösta i allmänna val hur ett företag vars ägare dött ska fördelas? Om ingvar Kamprad dör ska folk få rösta hur IKEA ska fördelas? Om Ali som driver 3 restauranger dör ska itne hans barn ärva dom utan det ska röstas om vem företaget tillfaller? Sorry men det låter helt SJUKT. Om du dör ska vi då rösta över vem som ska få dina tillgångar?
Citera
2005-07-13, 14:25
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Skatterna är så höga så man måste undanhålla för att klara att driva t ex en pizzeria.

Det var faktiskt en tjänsteman som tänkte ut en metod för att schablonbeskatta pizzerior för något år sen. Jag har för mig att han ville beskatta dem efter hur mycket mjöl de köpte in (kan också ha varit antal pizzakartonger, minns inte riktigt) för att på så sätt räkna ut hur många pizzor de faktiskt sålde och hindra dem från att undanhålla skatt.

Kanske herr skatteuppbördsman skulle testa att driva pizzeria istället? Det vore nog en berikande erfarenhet.
Citera
2005-07-13, 14:59
Medlem
Företagarsvinets avatar
Ditt resonemang är en variant på: "Är det rättvist att vissa ärver en förmögenhet?".

Nej, det är inte rättvist. Det ska inte vara det heller.

Ditt, och många andras liknande argument, faller alltid på en punkt: det arbete som det krävdes för att skapa den förmögenheten en gång i tiden, är ju konstant. Nobels svett, blod och tårar är ju uppoffrade redan, sedan hur hans pengar förvaltas eller vem som ärver dom är ju ointressant egentligen - arbetet för att skapa dom har ju redan gjorts. Han hade visionen att göra det som dina förfäder lät bli att göra - bygga något från grunden. Det ska inte han straffas för och inte hans ättlingar heller.

Det är faktikst ingen annans fel att dina och mina förfäder var lealösa, lata, drönande daglönare. Det ska inte visonärer behöva straffas för.

Visst, det kan kännas orättvist när unga spolingar ärver miljarder från ett arbete som dom inte har haft ett dyft med att göra, men vad är alternativet? Att beslagta stora företagares livsverk på deras dödsbedd?

Detta är en av kapitalismens grundbultar och den finns där för att det fungerar, för vem skulle vilja kämpa, svettas, uppofra sig för att bygga upp något man bara har till låns?
Citera
2005-07-13, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Det var faktiskt en tjänsteman som tänkte ut en metod för att schablonbeskatta pizzerior för något år sen. Jag har för mig att han ville beskatta dem efter hur mycket mjöl de köpte in (kan också ha varit antal pizzakartonger, minns inte riktigt) för att på så sätt räkna ut hur många pizzor de faktiskt sålde och hindra dem från att undanhålla skatt.

Kanske herr skatteuppbördsman skulle testa att driva pizzeria istället? Det vore nog en berikande erfarenhet.

Vilken idiot. Då är det ju bara att köpa in kartongerna eller mjölet svart. Men man kan ju införa kameraövervakning på alla pizzerior för att se vad som försegår, man kan starta en ny myndighet för detta ändamål.
Citera
2005-07-13, 16:57
Medlem
Företagen du talar om är ju privatägda, så givetvis är det upp till ägaren att bestämma vem som ska sköta hans företag! Hur tänker du egentligen?
Citera
2005-07-13, 16:59
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
...
Den som är bäst lämpad att driva ett företag ska få göra det. Förutom Sveriges nationalekonomi kan man ju ta hänsyn till t. ex. miljösyn, om de tänker behålla företaget svenskt eller anställa estländare eller polacker osv.
Naturligtvis - det är just vad ägaren är bäst på. Om hans avkomma visar sig lämplig, får han under sin uppväxttid all den kunskap som krävs. I annat fall väljer styrelsen annan ledare.

Den dokumenterat absolut sämsta urvalsproceduren är som bekant den socialdemokratiska. Dess huvudprincip är att kontrollera den politiska färgen på befattningshavaren.
Citat:
Borde vi införa val på företagsägande?
Förslag av det slaget kan bara härledas till vänsterblocket och platsar därför bara i papperskorgen.

P.S.
Ditt inlägg kan f.ö. knappast vara allvarligt menat!
Citera
2005-07-14, 15:39
Medlem
Tycker även vi borde göra tester på alla innan de får skapa nya trådar.
Citera
2005-07-14, 15:47
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
P.S.
Ditt inlägg kan f.ö. knappast vara allvarligt menat!

Det var det någon som sade på första sidan också. Läs får du se
Citera
2005-07-14, 16:10
Medlem
Wilfords avatar
Skillnaden är att kungafamiljen har monopol på monarkin medans vem som helst kan starta och driva ett företag. Att någon ärver ett företag minskar inte på något sätt mina möjligheter men jag vet att jag aldrig kommer att bli kung över Sverige oavsett hur hårt jag sliter.
Citera
2005-07-14, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wilford
Skillnaden är att kungafamiljen har monopol på monarkin medans vem som helst kan starta och driva ett företag. Att någon ärver ett företag minskar inte på något sätt mina möjligheter men jag vet att jag aldrig kommer att bli kung över Sverige oavsett hur hårt jag sliter.

Statskupp?
Citera
2005-07-14, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InkoPinko
Staten ska inte lägga sig i hur privata företag drivs, det innefattar även kritiska uttalanden om feta bonusar och liknande. Det är en principsak.

I ditt exempel med kungahuset är det stor skillnad, eftersom kungahuset bekostas av staten och i slutändan dina och mina skattepengar.

Ja. Man kunde privatisera kungahuset tycker jag. AB Bernadotte et compagnie
säljer fotorättigheter och sina smaskiga historier till Bonnierskoncernen, som får exklusiv ensamrätt.
Citera
2005-07-14, 16:51
Medlem
Wilfords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av floer
Statskupp?
:smart:
Citat:
Ursprungligen postat av vasile
Ja. Man kunde privatisera kungahuset tycker jag. AB Bernadotte et compagnie
säljer fotorättigheter och sina smaskiga historier till Bonnierskoncernen, som får exklusiv ensamrätt.
Ja det vore nog den bästa lösningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in