2013-11-14, 15:12
Medlem
Tjenare FB!

Jag undrar hur personer som tar ritalin som inte har adhd eller add reagerar på tabletten.
Om man inte har diagnoserna blir man fokuserad ändå? blir man speedad eller lugn? finns det fler "effekter" utav ritalin?

Anledningen till att jag frågar är för att jag har funderat på om jag har ADD. Min lillebror har ADHD och är påläst om både ADHD och ADD och tror också att jag kan ha ADD. Största anledningen till att jag tror detta är att jag har otroligt svårt att lyssna och hamlar otroligt lätt på andra tankar. Gjorde det precis, satt nyss och försökte studera men kom snabbt av mig.

Jag har testat hans 40mg Ritalin 2 ggr och märkt olika effekter.
Första gången så vart jag på bättre humör och det vart mer fart på mig.
Andra gången så kände jag knappt någonting alls(idag nov/14-13) förutom att jag har lättare att fokusera. Inatt har jag dock inte sovit för jag vänt dygnet fel. Det kan vara en faktor till att jag inte är lika fartfylld så att säga, är mer lugn nu.

Så för att sammanfatta min fråga:
1: Hur skulle jag reagera/känna om jag inte har ADD?
2: Hur skulle jag reagera/känna OM jag har ADD?

Anledningen till att jag inte testat om jag har ADD är för att min morsa inte tror att jag har det, fast hon trodde inte heller att min bror hade ADHD, så henne lyssnar jag inte på, och att det är väldigt svårt att få utredning när man är över 18 då man inte kan gå till t.ex bup.

tack för svar och förlåt för rörigt inlägg!
Citera
2013-11-14, 15:16
Medlem
Reality81s avatar
det jag märkt av de som tagit är att de blir påtända utan att ha någon diagnos. funkar bra på mig det är ju en CS så...

Citat:
Ursprungligen postat av Jonthh
Tjenare FB!

Jag undrar hur personer som tar ritalin som inte har adhd eller add reagerar på tabletten.
Om man inte har diagnoserna blir man fokuserad ändå? blir man speedad eller lugn? finns det fler "effekter" utav ritalin?

Anledningen till att jag frågar är för att jag har funderat på om jag har ADD. Min lillebror har ADHD och är påläst om både ADHD och ADD och tror också att jag kan ha ADD. Största anledningen till att jag tror detta är att jag har otroligt svårt att lyssna och hamlar otroligt lätt på andra tankar. Gjorde det precis, satt nyss och försökte studera men kom snabbt av mig.

Jag har testat hans 40mg Ritalin 2 ggr och märkt olika effekter.
Första gången så vart jag på bättre humör och det vart mer fart på mig.
Andra gången så kände jag knappt någonting alls(idag nov/14-13) förutom att jag har lättare att fokusera. Inatt har jag dock inte sovit för jag vänt dygnet fel. Det kan vara en faktor till att jag inte är lika fartfylld så att säga, är mer lugn nu.

Så för att sammanfatta min fråga:
1: Hur skulle jag reagera/känna om jag inte har ADD?
2: Hur skulle jag reagera/känna OM jag har ADD?

Anledningen till att jag inte testat om jag har ADD är för att min morsa inte tror att jag har det, fast hon trodde inte heller att min bror hade ADHD, så henne lyssnar jag inte på, och att det är väldigt svårt att få utredning när man är över 18 då man inte kan gå till t.ex bup.

tack för svar och förlåt för rörigt inlägg!
Citera
2013-11-14, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reality81
det jag märkt av de som tagit är att de blir påtända utan att ha någon diagnos. funkar bra på mig det är ju en CS så...
Nu var inte svaret påtänd jag letade efter. Vad räknas som påtänd i detta sammanhang? påtänd på vilket sätt? menar du som på shack eller liknande? en riktig definition var det jag letade efter

visste inte vart jag skulle lägga tråden... CS var det som lät mest rätt och där jag skulle få flest relevanta svar haha
Citera
2013-11-14, 15:56
Medlem
GregorSpencers avatar
Huruvida man blir påtänd eller ej handlar i första hand om vilken dos man tar. Centralstimulantia är inte ett lackmustest som ger utslag på om folk har ADHD eller ej. Hela den föreställningen är en idiotisk och seglivad faktoid som massmedia m.fl. har bidragit till. Till de vanligaste effekterna av metylfenidat hör att man blir lite piggare samt mer fokuserad och kontrollerad. Man kan även bli på bättre humör, men det är inte ovanligt att man får ångest av det, tillsammans med typiska stimulantbiverkningar såsom hjärtklappning och svettningar. I högre doser övergår effekten mer och mer till ett kokainliknande rus. Man blir mer stissig, uppåt och pundig.

Om du har svårt att koncentrera dig så är det väldigt sannolikt att du kommer känna dig hjälpt av funktionella stimulanter. Detta beror på att de har den effekten. Att stimulanter hjälper folk med ADHD-problematik är inte svårt att lista ut. Det behövs ingen häftig myt om att ADHD-hjärnor har en unik defekt som endast Ritalin och Metamina på något magiskt sätt kan åtgärda. Huruvida du har ADHD eller ej handlar om hur besvärande och funktionsnedsättande dina koncentrationssvårigheter är för dig, inte om hur bra effekt ett centralstimulerande läkemedel har. För även om folk generellt får positiva effekter av dessa preparat, så finns det vissa olyckligt lottade som inte får det. Det beror på att individer är olika och reagerar olika. Man kan alltså ha svårt att koncentrera sig och ändå få usel effekt av klassiska stimulanter, hur häpnadsväckande det än låter. I så fall kan man testa mindre beprövade alternativ (allt möjligt förskrivs off-label: modafinil, pregabalin, SSRI-preparat, m.m.) eller hitta andra sätt att hantera sina svårigheter (anpassa miljö och vanor, fixa studiestöd, träffa KBT-psykolog, etc.).
Senast redigerad av GregorSpencer 2013-11-14 kl. 16:01.
Citera
2013-11-14, 16:00
Medlem
Dom blir "extra" smarta och överaktiva.
De är därför många som pluggar tar de där.. Medans vi med adhd blir normala i huvudet. Om man inte knarkar på de förstås, då blir ju alla överaktiva.
Citera
2013-11-14, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregorSpencer
Huruvida man blir påtänd eller ej handlar i första hand om vilken dos man tar. Centralstimulantia är inte ett lackmustest som ger utslag på om folk har ADHD eller ej. Hela den föreställningen är en idiotisk och seglivad faktoid som massmedia m.fl. har bidragit till. Till de vanligaste effekterna av metylfenidat hör att man blir lite piggare samt mer fokuserad och kontrollerad. Man kan även bli på bättre humör, men det är inte ovanligt att man får ångest av det, tillsammans med typiska stimulantbiverkningar såsom hjärtklappning och svettningar. I högre doser övergår effekten mer och mer till ett kokainliknande rus. Man blir mer stissig, uppåt och pundig.

Om du har svårt att koncentrera dig så är det väldigt sannolikt att du kommer känna dig hjälpt av funktionella stimulanter. Detta beror på att de har den effekten. Att stimulanter hjälper folk med ADHD-problematik är inte svårt att lista ut. Det behövs ingen häftig myt om att ADHD-hjärnor har en unik defekt som endast Ritalin och Metamina på något magiskt sätt kan åtgärda. Huruvida du har ADHD eller ej handlar om hur besvärande och funktionsnedsättande dina koncentrationssvårigheter är för dig, inte om hur bra effekt ett centralstimulerande läkemedel har. För även om folk generellt får positiva effekter av dessa preparat, så finns det vissa olyckligt lottade som inte får det. Det beror på att individer är olika och reagerar olika. Man kan alltså ha svårt att koncentrera sig och ändå få usel effekt av stimulanter, hur häpnadsväckande det än låter. I så fall kan man testa mindre beprövade alternativ (allt möjligt förskrivs off-label: modafinil, pregabalin, SSRI-preparat, m.m.) eller hitta andra sätt att hantera sina svårigheter (anpassa miljö och vanor, fixa studiestöd, träffa KBT-psykolog, etc.).
Tack! det var ett sådant svar jag hoppades att jag skulle få!
Så då antar jag att hur jag upplever "medicinens" verkan inte kan säkerställa om jag har ADD eller ej?
Citera
2013-11-14, 16:03
Medlem
Skulle tro att den mest tydliga effekten är att den med icke add/adhd blir pigg.

Rekommenderar concerta till bl.a lastbilsshauförer som har långa pass
Citera
2013-11-14, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trohet
Skulle tro att den mest tydliga effekten är att den med icke add/adhd blir pigg.

Rekommenderar concerta till bl.a lastbilsshauförer som har långa pass
Men för mina vänner och även min bror upplevs pigghet med?
skulle även rekommendera det för studier, t.ex inför tentamen kanske?
Citera
2014-08-21, 04:35
Medlem
Hip-Priests avatar
Har på 4 timmar tagit 11 st 10 mg Medikinet (som jag förstod inte ska skilja sig från Ritalin, bara annat märke). Nu låter jag som en riktig newbie men det har gått år sedan vi satt och pangade 10 eller helst 40 mg-kapslar. Kom ut från LVM-hemmet 28 februari. Efter det har jag slutat med opioider samt slutat panga. Har sedan mars tagit tjack så lite som 3 ggr i månaden och då oftast bara köpt 1 gram och kört slut den gubben sen väntat en vecka. Vid något tillfälle har jag köpt 2 gubbar också och då blir ju tjackracet dubbelt så långt. Pga min låga tolerans så räcker 2 g i två dygn.

Hur som helst, har på senare tid fått tag i mycket 10 mg-kartor Medikinet. Kan köpa 6 kartor i månaden mkt billigt om jag vill. Köpte 3 kartor idag, men sålde 16 st. Har senaste fyra timmarna tagiMedikinetektalt. Första hag tog var en rövpanna med 35 mg. Sen gjorde jag två linor vardera av tre tabs. Eller hade förberett en som jag drog 2 min efter rövpannan. Då ör vi uppe i 45 mg. Under följabde 90 minuterna drog jag linor av totalt 25 mg. Då är vi uppe i 70 mg. Precis nör jag drsgit susta gjorde jag i ordning en rövpanna med 4 krossade tabs, 40 mg. Tog den för tjugo min sedan. Kickade bra. Nu hsr jag en lina vanligt tjack (mkt litet, bara en lina) och 3 st 10 mg tabs. Hade behövt hålla mig småsoeedead fram till tolv. Hur ska jag flrdela mitt sists? Bara linor nu, eller 15 mg Medikinet och tjacklinan som inte ens är på 0,1, snarare 0,08. Bra tjack dock. Ger en liten skjuts nasalt, men ska jag hälla i tjacket i koppen tillsammans med 15 mg Metylfenidat? Och ha mina sista 15 mg Medikinet till linor, och kör jag ännu en rövpanna nu om en halvtimme bara 15 mg Metylfenidat och mitt sista riktiga Amfetamin på 0,1 g. Måste på möte 09.00 så kanske bäst att ta all Metylfenidat på 15 mg och köra en rövpanna på alla 30 mg säg 06.00 ochåså drar jag min sista 0,1 Amfetamin i snoken precis innan jag drar? Behöver råd.

För att svara på vad tråden egenligen handlar om så har jag inte diagnostiserad ADHD/ADD. Möjligtvis att jag lider av väldigt lätt ADD. Men mig ger Metylfenidat fokus, skärpa, klara tankar men bäst allt ett smådpeedat rus som jag helt enkelt mår tiktigt bra av. MenbMetylfenidat fungerar ju så jävla bra rektalt. Man får ju fsn en kivk. Kommer ha en eller två 10-kartor igen på yiddag. Törs jag köra så mkt som 60 mg rektalt direkt då? Har varken någon vidare tolerans mot vare dig tjack eller Medikinet. Efter idag kommer jag ej ta nåt tills jag får nästa 20 st Medikinet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in