Citat:
Ursprungligen postat av
Avva66
En ångmaskin exempelvis, har också ett väldigt högt vridmoment, men jag skulle knappast säga att
en ångmaskin är en högprestandamaskin, för den varvar lite.
Ångmaskiner är udda med sin förbrukning, går åt mest vid start men när de ligger och tuffar på så drar de mindre ånga per "slag", tror de va jay leno jag såg på tv för några år sen som tog ut en ångdriven bil som bara hade en växel.
Ångmotorn hade så mycket vrid att det inte behövdes någon lägre växel vid start men ändå hade en skaplig topphastighet.
Citat:
Elmotorer har ett mycket bra vridmoment, ofta fullt vrid efter första varvet.
På gott och ont, spårvagnarna i göteborg har likströmsmotorer för växelströmsmotorer skulle ha för mycket vrid vid startögonblicket och göra färden ryckig men lever nog kvar sen förr i tiden när "styrelektroniken" för motorerna va simpel.
Citat:
Ursprungligen postat av
misantrop1
Nä, det vill jag inte för då åker jag också på att förklara fördelarna med SI systemet och det är ju något de inte är så jätte impad av heller.
Undra hur många miljarder $ det kostar amerikanerna varje år att hålla kvar vid sina utdaterade mätsystem med tanke på att de blandar det med metriska systemet.
Citat:
Jag förstår dock din poäng,
Poängen va lite att en hästkraft inte alltid är en hästkraft för det finns olika sorter, även om vi i sverige bara använder 1 sort så kan de andra sorterna smyga sig in när effekt konverteras via program/sidor, även om skillnaden oftast är rätt försumbar så blir siffrorna lite fel och det i sig kan leda till problem.