• 1
  • 2
2013-11-14, 15:00
Medlem
Tja, här kommer en enkel fråga men först en liten backstory

Har lärt känna en motorcykel som heter Mission R (och RS som är en specialare) som endast är elektriskt drivna. R har 160 hk och ca 162 Nm om jag inte minns fel. Och vad jag vet är 162 Nm mycket för motorcyklar (som jämförelse: R1 har knappt 100 Nm, GSX-R ca 110 Nm och Hayabusa ca 130 Nm)

Vad är igentligen hästkrafter och vad är vridmoment och hur påverkar/motverkar de varandra? Vad symboliserar de, vad gör de och vad är de till för?

Om låt säga att två motorcyklar möts på stripen, den ena har 150 hk och 100 Nm, den andra har 100 hk och 150 Nm. Vilken skulle vinna?

Är det någon skillnad mellan hästar och vrid hos elmotorer och bränslemotorer om man räknar med friktion i och med att elmotorer har mindre rörliga delar och mer direkt kraft till bakhjulet medans det är kolvar, växellåda, koppling och allt på bränslemotorer?

Hur skulle det se ut om två motorcyklar möts igen på stripen men där båda har 150 hk och 100 Nm och den ena är eldriven. Vilken vinner?
Citera
2013-11-14, 15:05
Moderator
Arne.Ankas avatar
Har du försökt söka? det finns några dussin trådar, några stora som tar upp det du frågar om.
Citera
2013-11-14, 17:42
Medlem
Gregurtdenstores avatar
Om låt säga att två motorcyklar möts på stripen, den ena har 150 hk och 100 Nm, den andra har 100 hk och 150 Nm. Vilken skulle vinna?

Jaa hur lång är ''stripen''?
Citera
2013-11-14, 18:13
Medlem
misantrop1s avatar
Hästkraft är en enhet för att mäta storheten Effekt och vridmoment är ett mått på en krafts förmåga att vrida något runt en axel.

Detta är väl formeln de flesta utgår från på hobbynivå; hästkrafter = moment x varvtal / 7023.5. Så du ser att hästkrafter är beroende av momentet.

Sedan dessa frågor om vilken som skulle vinna vad beror på så mycket mer än någon statisk sketen siffra på ett papper. Man vill se en kurva för att kunna uttala sej och man vill veta vikten på dem, och gärna luftmotståndsvärden också.

En hästkraft är alltid en hästkraft och det motsvarar 735 watt, och en Newtonmeter är alltid en Newtonmeter oavsett vad för motor som producerar dem. Det är många som yrar om att det är skillnad på en dieselhästkraft och en bensinhästkraft, men vad som egentligen är skillnaden mellan dem är effektkurvan och det är det folk blandar ihop med statiska siffror som de ser på sina registreringsbevis eller i katalogen.
Citera
2013-11-14, 20:55
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av misantrop1
6En hästkraft är alltid en hästkraft och det motsvarar 735 watt
Snälla, förklara det för en amerikan

The mechanical horsepower, also known as imperial horsepower, of exactly 550 foot-pounds per second is approximately equivalent to 745.7 watts.
The metric horsepower of 75 kgf-m per second is approximately equivalent to 735.5 watts.

Sen finns elektrisk hästkraft som ligger på exakt 746W men används inte i europa.
Senast redigerad av Arne.Anka 2013-11-14 kl. 21:03.
Citera
2013-11-15, 07:52
Medlem
misantrop1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Snälla, förklara det för en amerikan

The mechanical horsepower, also known as imperial horsepower, of exactly 550 foot-pounds per second is approximately equivalent to 745.7 watts.
The metric horsepower of 75 kgf-m per second is approximately equivalent to 735.5 watts.

Sen finns elektrisk hästkraft som ligger på exakt 746W men används inte i europa.

Nä, det vill jag inte för då åker jag också på att förklara fördelarna med SI systemet och det är ju något de inte är så jätte impad av heller.

Skillnaden beror väl på att vi beräknar vikten som ska flyttas av kraften i kilogram per meter/sekund medan de mäter i fotpund per minut eller något sådant. Och eftersom båda vill ha snälla siffror att arbeta med så blir det ju avrundat till jämna tal och då uppstår skillnaden. Vilka som ligger mera åt det rätta hållet kan jag inte svara på.

Jag förstår dock din poäng, men min poäng är att om man mäter ett arbete så spelar det ingen roll vem som utför arbetet om de görs under samma tid. Intressant kan ju vara att veta hur det utförs för att studera skillnader där. Alltså är frågeställningen inte intressant utan en effektkruva och åtminstone en uppskattad vikt på bägge ekipagen.
Citera
2013-11-15, 16:17
Medlem
Avva66s avatar
Elmotorer har ett mycket bra vridmoment, ofta fullt vrid efter första varvet.
En ångmaskin exempelvis, har också ett väldigt högt vridmoment, men jag skulle knappast säga att
en ångmaskin är en högprestandamaskin, för den varvar lite.

Hästkrafter eller Kw, vilket ju mäter samma sak, är en kombination av
Nm och Rpm.

Inom elen är strömmen motsvarigheten till Nm, och spänningen motsvarigheten till Rpm.
Vattentrycket är motsvarigheten till Nm, och flödet, liter per minut motsvarar varvtalet.
Jämförelsen kanske ev haltar.
Citera
2013-11-15, 19:00
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
En ångmaskin exempelvis, har också ett väldigt högt vridmoment, men jag skulle knappast säga att
en ångmaskin är en högprestandamaskin, för den varvar lite.
Ångmaskiner är udda med sin förbrukning, går åt mest vid start men när de ligger och tuffar på så drar de mindre ånga per "slag", tror de va jay leno jag såg på tv för några år sen som tog ut en ångdriven bil som bara hade en växel.
Ångmotorn hade så mycket vrid att det inte behövdes någon lägre växel vid start men ändå hade en skaplig topphastighet.

Citat:
Elmotorer har ett mycket bra vridmoment, ofta fullt vrid efter första varvet.
På gott och ont, spårvagnarna i göteborg har likströmsmotorer för växelströmsmotorer skulle ha för mycket vrid vid startögonblicket och göra färden ryckig men lever nog kvar sen förr i tiden när "styrelektroniken" för motorerna va simpel.

Citat:
Ursprungligen postat av misantrop1
Nä, det vill jag inte för då åker jag också på att förklara fördelarna med SI systemet och det är ju något de inte är så jätte impad av heller.
Undra hur många miljarder $ det kostar amerikanerna varje år att hålla kvar vid sina utdaterade mätsystem med tanke på att de blandar det med metriska systemet.

Citat:
Jag förstår dock din poäng,
Poängen va lite att en hästkraft inte alltid är en hästkraft för det finns olika sorter, även om vi i sverige bara använder 1 sort så kan de andra sorterna smyga sig in när effekt konverteras via program/sidor, även om skillnaden oftast är rätt försumbar så blir siffrorna lite fel och det i sig kan leda till problem.
Senast redigerad av Arne.Anka 2013-11-15 kl. 19:04.
Citera
2013-11-16, 09:07
Medlem
Ur ett lekmannaperspektiv:

Mycket hästkrafter = Råstark maskin som orkar dra din och maskinens vikt utan problem med stadig gas.

Mycket vridmoment = Snabb acceleration

http://www.autotrader.com/research/a...and-torque.jsp

Denna länk förklarar det enkelt.
Citera
2017-05-26, 19:31
Medlem
Swe1227s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RatosPipa
Ur ett lekmannaperspektiv:

Mycket hästkrafter = Råstark maskin som orkar dra din och maskinens vikt utan problem med stadig gas.

Mycket vridmoment = Snabb acceleration

http://www.autotrader.com/research/a...and-torque.jsp

Denna länk förklarar det enkelt.
Det är väl endå tvärt emot vad du skriver?? Annars blir jag tokig
Citera
2017-05-26, 19:45
Medlem
INTPs avatar
Gammal tråd... men okej, jag biter.

Effekt är ett mått på utfört arbete. 1hk är förmågan att lyfta 75kg 1m på en sekund. Med mer effekt kan man utföra mer arbete, alltså t.ex. lyfta mer än 75kg en meter per sekund.

Vridmoment är en vridande kraft. Om jag som väger 100kg ställer mig på änden av en 1m lång hävstång skapar jag ett vridmoment på ca 1000Nm. Om hävstången inte rör sig har jag ett imponerande högt vridmoment, men INGET ARBETE UTFÖRS.

Vridmoment utan hänsyn till vilket varvtal det finns på säger absolut ingenting. Vridmoment MED varvtalet taget med i beräkningen är effekt - som det skrivits högre i tråden är vrid x varvtal = effekt.

Det många missar är att det som anges brukar vara toppeffekten, och denna toppeffekt har man endast vid ett vanligtvis ganska högt varvtal. Att man har 150hk vid 13000rpm säger inget om vilken effekt man har vid t.ex. 3000rpm, så för att kunna jämföra äpplen med äpplen behöver man hitta motorns effektkurva som visar vilken effekt man har vid alla varvtal.
Citera
2017-05-26, 20:05
Medlem
Detta är ett ämne som så himla många har svårt att förstå, men det hela är egentligen väldigt enkelt.

Effekt/HK är ett mått på hur mycket arbete som kan utföras per tidsenhet, enkelt förklarat.

Vridmoment är egentligen bara en kraft, den enda krafta som en motor egentligen producerar med mål att få fordonet att röra på sig.

Massor med kraft på låga varv ger mycket ork, men inte så hög effekt, alltså inget man har i siktet om målet är max snabbhet. För dragbilar, traktorer lastbilar etc, är det däremot rätt då man med dessa sällan har så jäkla bråttom.

Massor med effekt, alltså att motorn kan göra massor av arbete på kort tid, det är målet om man vill ha en bil så snabb som möjligt, typ tävlingsbilar ala F1 etc.

Det som knölar till det för många är att man normalt har en växellåda, och ändras utväxlingen så påverkar det vridmomentet vidare ut till hjulen, men effekten är i princip den samma.

För att få brutal acceleration så är det inte livsviktigt att motorn har en massa vridmoment, men däremot att den kan ge en hög effekt, gärna på höga varvtal. För även om den då kan ha ett tillsynes klent vridmoment (F1 med ca 900hk vid ca 18000rpm hade bara ca 350Nm som max.) så multipliceras vridmomentet genom växellådan, så det kan kan bli mångdubbelt vridmoment ut på drivhjulen, vilket är den kraft som skickar iväg bilen.

En annan sak många missar är att den effektsiffra, och vridmomentsiffra, som uppges för bilmotorer är vad som är max, på ett visst varvtal. Och vad gäller effekten så kör man ju sällan på det varvtal en personbil har sin maxeffekt. Mer intressant är att se kurvor för vridmoment och effekt på hela det körbara varvtalsområdet, säg 1500-7000rpm för en skapligt normal personbils bensinmotor.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in