2013-11-14, 13:35
Medlem
Hej!

hela mitt liv har jag vxt up med att provkra nya bilar d min far bytt bil nstan varje r samt r en stor bil fantast. sen jag fyllde 18 och tog mitt krkort har vi provat tillsammans och diskuterat vilken som r bst osv, och p fritiden kr jag en del ban racing.
Jag har provat en hel del yrken, truckfrare, lagerarbetare, budbil, jobbat p ICA, jobbat p pizzeria m.m men inget fr mig knna mig riktigt lycklig eller att jag trivs speciellt bra

Finns ju ett yrke som heter "test driver" som r mer eller mindre omjligt f tag p info om, ja tror detta r ett av dom f yrken faktiskt skulle passa mig, men det verkar vara en omjlig vg att g d allt verkar handla om kontakter.

har funderat p bilfrsljare men d jag vger 60kg och r 175cm har jag inte direkt stor "pondus" som kanske en bilfrsljare behver, helt okej sociala skills dock.

vad finns det mer fr yrken? hur blir man sdan person som utvecklar motorsport? t.ex fjdring motorer osv?? mste man plugga ngot?

tack
Citera
2013-11-14, 13:49
Medlem
Fr att bli "test driver" ska du ha stor kunskap i bilkrande och ven kunna frmedla knslor vid krandet, det r vldigt f som kan detta. Troligen behver du ha en ganska framgngsrik racingkarrir bakom dig ocks. Det kan vi allts som du sger glmma. Vad gller bilfrsljare har jag svrt att tro att man mste vara stor eller inge pondus, det gr man dessutom inte av storlek.

Att komma in i motorbranschen som utvecklare osv r ocks extremt svrt tyvrr d vldigt mnga vill dit och hga krav stlls. Lmpligen br du ska dig till ingenjrsyrket och d tex maskininriktning och drifrn frska ta dig vidare. Det krvs stora kunskaper och mycke tur.

Kontentan r nog att ja, du mste plugga och jobba vldigt hrt mnga r fr att n dit. Om ngosin.
Citera
2013-11-14, 13:55
Medlem
Westridges avatar
Frutom att du frmodligen mste ha en racingkarrir bakom dig s hnger det nog lika mycket p vilka kontakter du har.
Skulle vilja pst att utan ngon av dessa s r det helt krt. Det finns skert tusentals grabbar som tnker och drmmer om samma sak.
Citera
2013-11-14, 13:55
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lohan
Hej!

vad finns det mer fr yrken? hur blir man sdan person som utvecklar motorsport? t.ex fjdring motorer osv?? mste man plugga ngot?

tack

Nej, det behvs ingen utbildning. Kontakta Ferrari och sg att du krt din pappas bilar och att du krt truck s blir du anstlld direkt.
Citera
2013-11-14, 14:06
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Nej, det behvs ingen utbildning. Kontakta Ferrari och sg att du krt din pappas bilar och att du krt truck s blir du anstlld direkt.

Nu ska vi inte vara sna. Jag skulle sga att kontakter och faktisk kunskap r vrt mngt mycket mer n en utbildning, och att det gller i stort sett alla arbetsomrden. Det r bara i Sverige vi r s otroligt anala angende utbildningar. Inte sagt att man ska skita i att utbilda sig, men dremot ska man inte verskatta utbildningar heller.

@TS: Vill du verkligen gra detta s se till att dels samla p dig kunskaper som dessa fretag vill ha, och om mjligt se till att plugga. Men vill du verkligen komma in i en sn bransch rcker inte varesig kunskap eller utbildning, du mste se till att finnas p dom platserna dr dessa mnniskor hnger. Bli kompis med ngon, arbeta dig in och sen kanske du kan f ett snt jobb efter ngra r.

Men att sikta p ett snt jobb knns ungefr lika troligt som att bli fotbollsproffs, s investera inte hela ditt liv i det hr projektet fr d riskerar du att hamna i en jobbig sits om det inte gr som du vill.
Citera
2013-11-14, 16:29
Medlem
TinyPoliss avatar
Mnga som jobbar med racing i Sverige gr det gratis.
Ngon utbildning finns inte utan det r kontakter som gller.
Inte bara i Sverige det finns drmmare:
http://www.aftonbladet.se/bil/topgea...cle15533118.ab
Citera
2013-11-14, 21:38
Medlem
Ozmeisters avatar
Jag brjade mina ingenjrsstudier i syfte att jobba inom racing. D var planen att lsa till hgskoleingenjr i maskinteknik fr att sedan lsa aerodynamik i Southhampton http://www.southampton.ac.uk/enginee...odynamics.page

Alternativt kriga mig in hos hlins efter examen.

Men studierna var fr svra, alltid haft strul med matematiken. Dr slutade drmmen. Liknelsen med fotbollsproffs r vldigt bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in