2013-11-14, 13:06
Medlem
whoops021s avatar
Hade en iMac förut och kommer ihåg att jag använde deras inbyggda "wipe"-program som fungerar likadant som D-BAN(autonuke) för att nollställa datorn helt. Har läst runt lite och hört att man kan göra liknande och sen installera enbart windows som operativsystem på en MPB.

Kan det bli komplikationer och utsätter jag datorn för någon fara om jag skulle göra detta? Går det att installera OSx sen i framtiden om jag vill sälja datorn eller börja använda OSx.

Saken är den att jag vill använda truecrypt vilket enbart funkar till windows, tyvärr.
Citera
2013-11-14, 13:10
Medlem
tzjs avatar
Varför?

Använd något program som tillåter dig att köra windows på macen och samtidigt behålla OS X.
Truecrypt funkar på Mac också.
Citera
2013-11-14, 14:50
Medlem
whoops021s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Varför?

Använd något program som tillåter dig att köra windows på macen och samtidigt behålla OS X.
Truecrypt funkar på Mac också.

Läst en massa om att det inte funkar till mac? Jag tänkte i så fall köra windows via bootcamp, kan man skydda med truecrypt mot båda direkt från uppstarten av datorn eller måste man mecka en del och köra separata?
Citera
2013-11-14, 14:54
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whoops021
Läst en massa om att det inte funkar till mac? Jag tänkte i så fall köra windows via bootcamp, kan man skydda med truecrypt mot båda direkt från uppstarten av datorn eller måste man mecka en del och köra separata?

Det vågar jag inte svara på. Det enda jag vet är att truecrypt skall fungera till Mac. Men i o m att det är två separata partitioner du har med boot camp, så får du testa helt enkelt. Men wipa inte bort OS X för bövelen pöjk.
Citera
2013-11-14, 15:29
Medlem
whoops021s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzj
Det vågar jag inte svara på. Det enda jag vet är att truecrypt skall fungera till Mac. Men i o m att det är två separata partitioner du har med boot camp, så får du testa helt enkelt. Men wipa inte bort OS X för bövelen pöjk.
glömde nämna att jag behöver en wholedisc-encryption.
Citera
2013-11-14, 20:55
Medlem
Man kan köra win som virtuell maskin och förvara imagen krypterad.
Citera
2013-11-14, 22:00
Medlem
whoops021s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vt420
Man kan köra win som virtuell maskin och förvara imagen krypterad.
Har nu OSx och windows installerat. Finns inget annat alternativ att kryptera hela disken?
Citera
2013-11-15, 07:19
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whoops021
Har nu OSx och windows installerat. Finns inget annat alternativ att kryptera hela disken?

Någonstans måste du ju ha bootsektorn, även om du manuellt tagit bort allt annat än rEFIt som autobootar till Windows kommer du ändå bara att kunna kryptera userland filer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in