2013-11-14, 12:20
Medlem
Giggis avatar
Hej!

Jag var nyligen på semester i Kina och köpte då ett nytt minneskort, för mitt eget var fullt och jag hade glömt kabeln hemma.

Allt var frid och fröjd och jag kunde både ta bilder och se bilderna i kameran. Men, efter två dagar försvann en del av bilderna och när jag bläddrade kom det istället upp "Okänd fil". När jag kom hem la jag in bilderna i datorn och samma sak hände där. De ligger sparade en och en och jag har sett dem i kameran vid mer än ett tillfälle när jag bläddrat, men kan trots det inte öppna dem.

Finns det något sätt att rädda filerna och komma åt bilderna? Det handlar om ungefär ett 50-tal bilder.
Citera
2013-11-14, 12:41
Medlem
BNCs avatar
Låter som det klassiska fusket hos kineser.

De tillverkar ett minneskort på säg 1GB.
Sen lägger de in en firmware i det, som säger till datorn eller kameran eller vad det nu sitter i, att minneskortet har mer lagringsutrymme, säg tex. 16GB.

Sen säljer de minneskortet som 16GB.

När du köpt det och börjar använda det går det bra den första gigabyten, men efter det så börjar filer bli korrupta och saker försvinner, då den börjar att återanvända det redan upptagna utrymmet.

Finns bra program som kan kolla hur mycket utrymme det faktiskt finns på minneskortet. Kommer dock inte på något namn just nu, men googla och du skall finna.
Citera
2013-11-14, 13:03
Medlem
Giggis avatar
Så med andra ord blir det svårt att få tillbaka bilderna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in