• 1
  • 2
2013-11-15, 04:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkus
Tack, men verkar inte funka. blev fel när jag gjorde en systemåterställning från återställningspartitionen men fick felmedelande. Nya frågor:
1. Är det något fysiskt fel på hårddisken (har tidigare använt den som extern USB disk utan problem.
2. Skall man kunna göra en sån här kloning mellan olika diskar av olika storlek och märke utan problem?
3. Har tagit ut disken och satt i den i den externa behållaren, men nu vill windows inte ens öppna den som extern hårddisk, antar att det är filformatet som är skadat. Hur gör jag för att komma åt info på disken (back up filer etc)?
4. Är det ens lönt att prova att göra en helt ny formatering av disken och sedan göra en ny klon?

Svar
1. Det kanman inte avgöra utan att köra testprogram på disken, då testas läs o skriv förmågan och om disken "fastnar" ngnstans. Tex en LiveCD som man bootar med brukar finnas såna testprogram, Det är mkt tidsödande att testa efsom diskarna numera är så stora, kan ta många timmar att testa.

2. Ja, i de flesta fall går det att klona, - måldisken måste var lika stor ellr större än källdisken för att kunna göra en sk 1:1 kloning, ellr oxå kallat sektorsvis kloning. Sådan kloning tar ingen hänsyn till vilket filsystem etc. Avbryts kloningen mitt i, tex av strömavbrott blir måldisken oanvändbar, man måste i så fall försöka klona igen från början. Att din diskkloning verkar att ha slutförts verkar tyda på att bägge diskarna är fysiskt friska.

Men vid byte av disk uppstår ett problem för Windows, iomed att alla hårddiskar har ett SATA- kretskort fastskruvat i höljet så finns det på detta kretskort olika chipsets och kontrollers (olika för olika märken och/elr modeller). Windows måste anpassa sig till detta kontrollerkort, därför laddas olika drivers för detta. Är märket och/elr modellen av stor skillnad mellan diskarna vill inte Windows starta okej, utan Windows blir fnoskigt pga att det fsöker använda den drivers som användes på den gamla disken. Botemedlet brukar vara att starta i felsäkert läge, då laddas istället default generic SATA driver, o vid nästa start den letar av sej självt upp rätt driver, det brukar behövas ngra omstarter.

Vad jag hoppas är att du gjort en 1:1 kloning och den då oxå klonat den sk Recovery partitionen, Ddu isåfall stoppar i den nya disken i datorn, ochhar bara den disken ikoppllad. Nu startar du datorn och trycker ner F11-tangenten (gäller HP o Windows 7) upprepade gånger snabbt, Nu ska datorn blinka till och texten Factory reset ellr Fabriksåterställning kommer upp, HP Recovery manager står det tror jag. Du trycker okej och så vidare. All din data o program försvinner, efsom den blåser rent allt.

Var noga med att datorn inte har uppkoppling mot Internet under reseten (återställningen) , annars kommer Windows 7 att leta efter uppdateringar under installationen, vilket tar sanslöst lång tid,
och ibland kan fastna helt.

Var oxå noga med att välja rätt språk annars får du mycket trubbel om du vill ändra språk senare.

Koppla in en vanlig mus om du tycker pekplattan är jobbig och cursorn hoppar omrking...

Du fortsätter som tidigare och efter att Windows har installerats korrekt så kan du koppla upp dig p Internet och hämta uppdateringar. Färdigt !! Dina filer finns ju kvar på den gamla disken och du kan hämta dem därifrån, men det är smidiagast att du backupat dem tidigare på typ ett usb minne.

Ev program du behöver måste du installera igen. Fördelen är att datorn blir helt renblåst.

Om du inte vill använda Factory reset så kan du använda system repair (inne i Windows) ellr vad den heter, jag tycker dock att den är osäker och kan ta mycket lång tid, längre än Factory reset brukar ta.

Är din recovery partition skadad och det typ saknas filer på den etc, så måste du i såfall ha Recovery disks, dvs brända DVD-er med det aktuella op-systemet för den modellen, att boota ifrån. De skapar återställningspartition + installerar Windows från scratch, all din data på den disken försvinner. Kom ihåg att bara ha en hårddisk i + att koppla ifrån Internet.

Det finns flera metoder att återställa systemet, men detta med Recoveryn är det som HP rekommenderar.

Det finns alltså HPs egen Factory Reset och Windows egen återställning (med olika alternativ), men de funkar på olika sätt.

Sen går du in i diskhanteraren och markerar för att utöka utrymmet på C: till hur stor disken din är.

Följande partitioner ska finnas på din disk (om 1:1 - kloningen lyckades):

SYSTEM 300MB NTFS
C: <valfri storlek> NTFS
HP_RECOVERY ca 21.86 GB NTFS
HP_TOOLS ca 2.00 GB FAT32

SYSTEM, HP_RECOVERY o HP_TOOLS bör vara intakta och inte ändrade.

Är HP_RECOVERY partitionen skadad på ngt sätt, dvs att filer saknas ellr man ändrat den alltför mycket, så kan inte Factory Reset genomföras utan sådana recoverry-DVDs.
Senast redigerad av DrSvenne 2013-11-15 kl. 04:23.
Citera
2013-11-16, 05:47
Medlem
Pinkuss avatar
Hej, tack för långt och utförligt svar. Ja, kloningen slutfördes och var lyckad från en Seagate disk till en WD blue scorpion. Problemet var att det inte funkade och starta i felsäkert läge heller. Provade de flesta tricks i verktygslådan, checkdisk, gå in i biosen återtälla fabrikssettings, etc. Men det ledde bara till mer fel.

Det lustiga var dock att två gånger lyckades jag logga in i windows, och då var det mycket stabilt att köra i flera timmar.

Sista fråga, målet var att få en större hårddisk i datorn, kan det hjälpa om jag köper en större av märket Seagate, eller är det lika stor chansning det?
Citera
2013-11-17, 02:30
Medlem
Nej, det borde inte göra ngn större skillnad, om du klonade från en Seagate till WD Scorpio Blue så borde det gå bra. WD Scorpio Blue är en mkt vanlig disk. Om inte ngn av dem är av Apple design, det har funnits Apple hårdddiskar som är speciella.

Valde du att klona hela disken ellr klonade du bara partitionerna som de är (ev med påslagen komprimering) ? Du bör välja hel disk kloning rakt av. Ej proportionell kloning.

Det är bara att göra om den. När du ska hoppa in i felsäkert läge måste du spamma F8 tangenten massor av ggr när datorn startar. Du kan ev fördröja BIOS startupen med att deaktivera fast boot bla, Och öka på BIOS delay.

Men att du kunde köra flera timmar vid ett tillfälle, och det då du bara hade 500 GB disken i ? Du bör ladda hem Intel Rapid Storage Technologoy, en driver för stora hårddiskar. Kanhända att du behöver ladda in den i felsäkert läge.

Men att din orig disk är på bara 160GB ? Var det ursprungligen XP på datorn elr ? Dvs att datorn är ngra år gammal, - Tex dvs före Windows 7 SP1 var utgivet ? Har du uppgraderat från XP till Windows 7 ?

SP1 för Win 7 tar mkt låbng tid att installera, o den installerar i bakgrunden utan att du märker det. Dock kan den ibland låsa sig, i synnerhet om det bara är enkel elr dubbelkärnig CPU på den.

Om du får konstiga felmedd så plåta av dem med mobil kameran sen kan du ladda upp dem på nätet så vi får kolla..
Citera
2013-11-30, 10:54
Medlem
Pinkuss avatar
Ursäkta för sent svar. har varit bortrest i 2 veckor. tack för bra inlägg.Vet ärligt talat inte om jag orkar ge mig på det igen. Ja, jag klonade hela hårddisken rakt av. Datorn är lite gammal, därav bara 160GB. Kör win7 professional, HP elite book.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in