• 1
  • 2
2013-11-14, 02:59
Medlem
Pinkuss avatar
Bytade just till en större hårddisk i min HP laptop. Gjorden en klon med "disccopy" av den gamla, och satte sedan in den nya. Första starten funkade bra, var i gång utan problem, men när jag sedan startade om dagen efter började starten strula. Efter uppstarten, precis innan inloggning till windows (där man skriver in lösenord) så blev det blåskärm och den startade om av sig själv. Provade systemåterställning, funkade ej. Datorn gjorde vid ett läge en check för inkonsekvens av hårddisk men problemet bestod.
Frågor 1:
1. Vad beror felet på? (den nya hårddisken är ju en exakt klon av den gamla - gamla funkar fortfarande)
2. Hur löser jag det? Har tre alternativ. Göra en ny klon, göra en ny windowsinstallation på den nya hårddisken, hitta nåt annat verktyg som kan fixa...
Citera
2013-11-14, 03:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkus
Bytade just till en större hårddisk i min HP laptop. Gjorden en klon med "disccopy" av den gamla, och satte sedan in den nya. Första starten funkade bra, var i gång utan problem, men när jag sedan startade om dagen efter började starten strula. Efter uppstarten, precis innan inloggning till windows (där man skriver in lösenord) så blev det blåskärm och den startade om av sig själv. Provade systemåterställning, funkade ej. Datorn gjorde vid ett läge en check för inkonsekvens av hårddisk men problemet bestod.
Frågor 1:
1. Vad beror felet på? (den nya hårddisken är ju en exakt klon av den gamla - gamla funkar fortfarande)
2. Hur löser jag det? Har tre alternativ. Göra en ny klon, göra en ny windowsinstallation på den nya hårddisken, hitta nåt annat verktyg som kan fixa...

Kan vara drivisar för diskarna som krockar, jag hade gjort en ren installation av windows, funkar inte det så hade jag lämnat tillbaka disken. Uppdatera BIOS kan hjälpa med förbättrat diskstöd men tveksamt.
Citera
2013-11-14, 04:19
Medlem
Pinkuss avatar
Tack, men verkar inte funka. blev fel när jag gjorde en systemåterställning från återställningspartitionen men fick felmedelande. Nya frågor:
1. Är det något fysiskt fel på hårddisken (har tidigare använt den som extern USB disk utan problem.
2. Skall man kunna göra en sån här kloning mellan olika diskar av olika storlek och märke utan problem?
3. Har tagit ut disken och satt i den i den externa behållaren, men nu vill windows inte ens öppna den som extern hårddisk, antar att det är filformatet som är skadat. Hur gör jag för att komma åt info på disken (back up filer etc)?
4. Är det ens lönt att prova att göra en helt ny formatering av disken och sedan göra en ny klon?
Citera
2013-11-14, 05:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkus
Tack, men verkar inte funka. blev fel när jag gjorde en systemåterställning från återställningspartitionen men fick felmedelande. Nya frågor:
1. Är det något fysiskt fel på hårddisken (har tidigare använt den som extern USB disk utan problem.
2. Skall man kunna göra en sån här kloning mellan olika diskar av olika storlek och märke utan problem?
3. Har tagit ut disken och satt i den i den externa behållaren, men nu vill windows inte ens öppna den som extern hårddisk, antar att det är filformatet som är skadat. Hur gör jag för att komma åt info på disken (back up filer etc)?
4. Är det ens lönt att prova att göra en helt ny formatering av disken och sedan göra en ny klon?

Om du hoppar från SATA till SSD och sedan lägger på en clon så kan det strula.. Flytta filerna du vill spara till en annan disk sen formaterar du SSD disken och installerar ett rent windows och lyfter tillbaka filerna, använd ingen clone fil. Anledningen att du inte kommer åt disken nu kan bero på att du måste lägga till den i 'Administrative Tools' funkar inget av detta så kan det vara hårdvarufel men det är inte troligt.
Citera
2013-11-14, 05:36
Medlem
Pinkuss avatar
OK, tack. Båda hårddiskarna verkar vara SATA (ena står det bara Serial ATA) Problemet är att jag inte har nån installationsskiva. Återställning och installation ligger som en partition på originalhårddisken (det är en HP laptop).
Citera
2013-11-14, 06:02
Medlem
Pinkuss avatar
OK, är nu back to square one. Har en 160 GB hårddisk i datorn, med win 7 och återställningspartition som jag vill ersätta med en extern 500 GB hårddisk, med samma program och med återställningspartition. Hur gör jag för att inte samma problem skall uppstå?
Har Disccopy och Acronis.
Citera
2013-11-14, 06:07
Medlem
SEBBEv2s avatar
Nu är jag ingen jättedataExpert men
partition verkar ju göööör dumt eller?
Jag menar om man nu skall göra en
formatering är det då inte bättre att göra
De ifrån något som inte redan finns på
Datorn Lr skriver jag väldigt korkat nu?
Själv har jag ett USB på 4gig (det räcker)
Som jag formaterar om datorer med å
De enda man behöver göra då är ju att
Prioritera USB i BIOS å starta om sen
Så sköter de sig i stort sett själv....

-------> GRYMT <--------
Citera
2013-11-14, 06:09
Bannlyst
Pröva göra system avbildning av Windows ifrån den gamla disken istället för att köra kloningsverktyg.
Citera
2013-11-14, 07:09
Medlem
Pinkuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Pröva göra system avbildning av Windows ifrån den gamla disken istället för att köra kloningsverktyg.

Systemavbildning går inte och använda som en systemdisk.
Senast redigerad av Pinkus 2013-11-14 kl. 07:27.
Citera
2013-11-14, 07:48
Medlem
Gynekologstols avatar
Behåll de filer som du känner är viktiga och installera om hela skiten till den nya disken. Det finns lagliga images om du googlar efter "digital river".
Citera
2013-11-14, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Behåll de filer som du känner är viktiga och installera om hela skiten till den nya disken. Det finns lagliga images om du googlar efter "digital river".

Håller med ovanstående,
Prova med felsäkert läge F8 och se vad du får upp där ?

Men en fråga: Har du bägge diskarna inkopplade i maskinen samtidigt ? Jaghar iafall upptäckt att klonade diskar i Windows 7 strular så in i bomben om man startar med bägge diskarna ikopplade, det är som att Windows upptäcker att dte finns startpartitioner på bägge, o på ngt vis mixar ihop allt, vilket kan vara förklaringen till att Återställnings menyn uppträder.

Trycker man på Återställ så kan det rentav bli ännu värre röra, nåja låt vara att det inte är så vanligt det sker, men fan vet.

Har man klonat en disk, så får man se till att den nya disken är ensam i maskinen vid de första starterna, sen kan man stoppa in den gmla disken, formatera den osv.
Annars vet man ibalnd inte vilken disk som startas ifrån. Det verkar som att Windows försöker välja själv.

Kloning brukar fungera klockrent men ibalnd kanman var tvungen attt köra diskcheck osv, pga att NTFS-volymen inte känner igen sej i sin nya "kostym". Man trycker på F8 Felsäkert läge, diskcheck ellr vad det heter ?
Senast redigerad av DrSvenne 2013-11-14 kl. 16:53.
Citera
2013-11-15, 00:39
Medlem
Pinkuss avatar
Nix, hade dem ej inkopplade samtidig när problemen började strula. Hade det nån gång och då blev det strul med signatur ID på diskarna som krockade. Gav faktiskt upp tillslut efter att ha läst på nätet. Känns som om problemet kan ligga hos min HP laptop som inte godkänner vilken hårddisk som helst, eller hos win7 som är bökigt att klona.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in