Hller p med en ganska stor skoluppgift om just etik, och uppgiften r att skriva bland annat vad en pliktetiker anser om abort, och vad en konsekvensetiker anser.
Jag vet att pliktetiken sger nej till abort, men vad tycker konsekvensetikerna? r det strsta mjliga lycka fr strsta antal mnniskor! Och fler frklaringar till varfr pliktetikerna anser att abort r fel! Bertta grna lite om det Kategoriska Imperativet ocks, det r lite knepigt!
Jag tror och tnker att man faktiskt kan argumentera fr och emot abort oavsett om man kallar sig pliktetiker eller konsekvensetiker (f personer r vl ocks "renlriga" plikt eller konsekvensetiker). Det beror vl helt p vad som pliktetikern anser vara plikten och vilka konsekvenser en konsekvensetiker kan frsvara och vrdestta?
Mitt svar kanske r ngot fr generellt och en tydligare linje kanske efterfrgas men jag tror faktiskt att personer kan komma fram till olika etiska val ven om de bda r "pliktetiker" eller "konsekvensetiker". Konsekvensetik eller pliktetik ger vl inte direkt "det etiska svaret" utan beskriver snarare tankeprocessen fr att avgra "det rtta".
Allt gott!
Senast redigerad av Mumffis 2013-11-13 kl. 17:31.
Flashback finansieras genom donationer frn vra medlemmar och beskare. Det r med hjlp av dig vi kan fortstta erbjuda en fri samhllsdebatt. Tack fr ditt std!