2013-11-13, 16:50
Medlem
ansiktsburks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QkNN
text

Det ligger i vår natur och tradition att äta kött.
Hur känner du inför att äta exempelvis älgkött? Ett djur som levt i och av skogen hela sitt liv. Skulle det kännas mer okej då?
Citera
2013-11-13, 16:50
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muntorka
Nej men vilka ord du kan! Mongo, inte lider jag utav Downs senast jag kollade.... Vad är det för svar du är ute efter egentligen? Så du menar att du äter kött enbart på grund av att det är en nödvändighet? Smaken spelar ingen roll för dig va? Du äter väl köttbiten rå då också antar jag? Jävla pajas.
Vad pratar du ens om? Kött är ingen nödvändighet i ett välfärdssamhälle. Jag äter kött för att det är gott och för att jag är mer lat än moralisk. Det är dock totalt irrelevant när vi diskuterar etiken kring att äta andra arter och det är för att du inte kan greppa det som du är ett mongo.
Citera
2013-11-13, 16:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Jag äter kött för att det är gott

Say no more...
Citera
2013-11-13, 16:56
Medlem
NovaOculuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QkNN
Jag har alltid ätit djur, utan att tänka på saken och bara mulat i mig kött.

Sedan några dagar tillbaka så har jag fått en känsla av att det kanske inte är helt okej att äta djur,
så jag har börjat äta sallad istället.

Om man tänker efter, så är det inte helt rätt att föda upp djur enbart för att slakta dem och äta upp dom. Inte nog med att folk svälter runt om i världen p.ga matbrist, så masslaktas djur, som behöver mat för att växa och bli stora.

Sen känner jag sympati för dessa raser som enbart är en mumsbit för människor, dom har heller ingen ärlig chans att fly eller göra motstånd, utan dom är fast för evigt i människans kök.

Jag kommer försöka att inte äta kött på så länge som jag bara kan, men ibland så glömmer man bort sig av gammal vana och köper kött, eller blir bjuden på det och äter det.

Men jag ska i alla fall försöka.

vad tycker ni om köttätande?

Att äta kött är att äta död.

Sedan att jag inte lyckats bryta mig fri från marknadens hjärntvätt är en annan sak.
Citera
2013-11-13, 16:59
Medlem
QkNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ansiktsburk
Det ligger i vår natur och tradition att äta kött.
Hur känner du inför att äta exempelvis älgkött? Ett djur som levt i och av skogen hela sitt liv. Skulle det kännas mer okej då?

Det känns lite mer okej faktiskt
Citera
2013-11-13, 17:01
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Say no more...
Jag märker att jag inte pekade ut den vassaste kniven i lådan. Kan du sätta orden i sitt sammanhang med?

Det kan vara en anledning men inte ett etiskt argument. Om en kannibal hade svarat "för att det är gott", hade det plötsligt blivit rätt för honom att döda och äta människor? Hade du blivit övertygad och tyckt det vore moraliskt rätt på grund av detta revolutionerande och genomtänkta argument?
Citera
2013-11-13, 17:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
..

Jag svarade endast på TS fråga, vilket står klart och tydligt i topic.
Citera
2013-11-13, 17:14
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Jag svarade endast på TS fråga, vilket står klart och tydligt i topic.
Pröva att läsa hela hans inlägg nästa gång och svara därefter? Kvalitén på diskussionen brukar bli högre då.
Citera
2013-11-13, 17:44
Medlem
Jag köper alltid blandfärs för då vet jag att minst två djur har blivit dödat.

Nej, men massproducerade köttbullar, falukorv, fiskpinnar och chickenbits kan jag klara mig utan.
Lokalslaktad gris, ko, kyckling. Ny fångad fisk osv. Kan vara sjukligt gott!
Citera
2013-11-13, 18:02
Medlem
krusskrusss avatar
hmm, fick faktiskt såna tankar här om dan när jag la bacon i stekpannan.

å andra sidan kommer dom inte ha nått minne av att plågats när dom är döda
Citera
2013-11-13, 18:25
Medlem
Nexeus avatar
Jag har också funderat på detta senaste tiden. Jag tycker det är sinnessjukt att föda upp miljontals djur i fabriksförhållanden tätt inpå varandra för att övergöda oss med kött. Folk tänker (framförallt känner) inte efter när de köper kött. Min slutsats är att man helt enkelt är lat om man köper kött utan vidare. Man vill ha något som man är mätt på länge och som är proteinrikt. I dagens samhälle är vi beroende av "mättnad".

Anledningen till att jag äter kött är för att det finns så många förbannat goda kötträtter som man annars skulle gå miste om. Jag kan ju förstå att framförallt de som gillar att laga mat köper kött, fast om man breddar sitt perspektiv så tror jag man få en lika god kost utan kött.

Om man vill ha fisk så tycker jag det är okej att gå och fiska någon gång, men även på fiskfronten har vi människor stört förstört ekosystemet och utrotningshotat många arter. Fiskodlingar är inte heller etiskt försvarbart då det definitivt har sina nackdelar som jag har förstått det.

Jag tycker först och främst att vi måste börja äta betydligt mindre kött och på så sätt visa vårt missnöje mot all plågsam djuruppfödning. Om vi vill ha fisk så får vi lyfta på röven och gå och fiska, om vi vill ha kött så får vi åtminstone minska på mängden. Vi äter ohälsosamt mycket kött helt enkelt.

Tänker på gamla tider då all djuruppfödning skedde bland bondfamiljer på landet utan några pampiga företag iblandade.. Vårt samhälle har gått för långt. Vi är så måna om våra hundar och katter men skiter i resten. Globaliseringen är knappast till gagn för djuren om man säger så, med tanke på all skogsskövling och allt kött som ska fraktas från fjärran fram och tillbaka.
Senast redigerad av Nexeu 2013-11-13 kl. 18:35.
Citera
2013-11-16, 09:58
Medlem
Kött är gott och våldtäkt är skönt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här