2019-05-30, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Allt är väl en del av universum?
Ja, eller snarare allt är ''universum'', t.ex. betyder ordet Yoga just det ''enhet'', en Yogi därav någon som upplever enheten med allting som en naturlig del av sig själv. För den ytligt förvirrade individen upplever hen sig själv som en egen existens men det är likaså en falsk existens, och tillika grunden till all friktion. Dualismen eller fenomenvärlden utgör en illusion(materia) när det observeras med låg medvetenhet, upphör att existera som något i sig med en utvecklad perception.
Senast redigerad av Paradigmskifte 2019-05-30 kl. 13:24.
Citera
2019-05-30, 13:30
Medlem
Ja om allla levande skulle bara äta levande skulle allt levande dö ut.
Men det är ju gott

Vi måste teoritiskt sätt äta växter
Senast redigerad av troligengud 2019-05-30 kl. 13:34.
Citera
2019-05-30, 14:14
Medlem
Naknekejsarens avatar
Att äta jaktkött resulterar i att vilda djur får ett trevligt liv ute i naturen och en snabbare död än vad de skulle fått av grymma moder natur, i det stora hela så minskar man alltså på Universums lidande.

Att äta industrikött resulterar i att djur fängslas i onaturliga köttfabriker där de knappt kan röra sig fritt, genetiskt manipuleras för att bli köttiga snabbare, och sedan misshandlas av möjligen ganska sadistiska människor som där arbetar (vem vill annars arbeta i en köttfabrik).

För mig är det naturliga att bara äta jaktkött, man får dessutom mindre skitkemikalier och östrogen (exempelvis i foder som djuren äter), man får mindre cancerframkallande skit heltenkelt och högre testosteron.

Det smakar också godare och "vildare".

Win-win-win heltenkelt.

Det är bara lite dyrare, så det är den "lose" man får med i ekvationen.
Citera
2019-05-30, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Att äta jaktkött resulterar i att vilda djur får ett trevligt liv ute i naturen och en snabbare död än vad de skulle fått av grymma moder natur, i det stora hela så minskar man alltså på Universums lidande.

Att äta industrikött resulterar i att djur fängslas i onaturliga köttfabriker där de knappt kan röra sig fritt, genetiskt manipuleras för att bli köttiga snabbare, och sedan misshandlas av möjligen ganska sadistiska människor som där arbetar (vem vill annars arbeta i en köttfabrik).

För mig är det naturliga att bara äta jaktkött, man får dessutom mindre skitkemikalier och östrogen (exempelvis i foder som djuren äter), man får mindre cancerframkallande skit heltenkelt och högre testosteron.

Win-win-win heltenkelt.

Problemet är tillgången. Beståndet av vilda djur i hela världen kanske är tillräckligt för att ge kött åt någon miljon människor.
Citera
2019-05-30, 14:33
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twotowers
Problemet är tillgången. Beståndet av vilda djur i hela världen kanske är tillräckligt för att ge kött åt någon miljon människor.

Jo, det är inget som kommer lösa all Världens problem. Men det finns gott om jaktkött i Sverige för att åtminstone några fler (de fåtal upplysta) kan joina livsstilen.

Ifall Världen är ett hav av lidande så söker jag bara få bort lite av saltet från den lilla hink vatten jag och min näste dricker varje dag. Finns inte mycket mer en människa kan göra.
Citera
2019-06-05, 19:47
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Många köttätare skulle inte klara av att döda ett djur själva. Det kan jag tycka är lite fel att de tycker det är för hemskt att döda djur men samtidigt kan de äta djur som kanske levt i hemska förhållanden och sen dödats av andra.
Tycker inte det är nåt fel i sig att äta kött. Smakar gott och innehåller näring. Som mycket annat. Man måste inte alltid tänka att det är hemskt att ett sjur dör, eftersom det är avlägsnat och inte berör en. Många tycker nog det är bekvämt med slakt-industrier som föder upp stora massor med djur till mat. Istället för att ha en egen bondgård.
För att vara mer eller mindre vegetarian är jag nog få människor som kan äta kött helt utan att få några dåliga känslor av det.
Senast redigerad av Milford.Cubicle 2019-06-05 kl. 19:49.
Citera
2019-06-05, 21:53
Medlem
Hur man kan äta Djur?

Döda det! Grilla/stek/koka det och stoppa det i munnen. (speciellt hjortdjur och grisar .. passar den mänskliga tungan perfekt).

Du tycker det är fel .. jaha .. men vad dödar du istället. Din existens är en kostnad för virus, bakterier, sallad, nötter, potatis, morötter, gurka, tomater. Vad gör din existens bättre än en potatis låt säga?

Om du föredrar din egen existens över en potatis kan du lika gärna äta en gris. Grisar äter potatis .. du gör potatisarna en tjänst. Eller är potatisar mer värda än grisar? Om du inte tänker så ska du inte heller äta en potatis eller sallad.

Du är ett däggdjur och däggdjur är heterotrofa. Det betyder att vi måste äta något som lever för att leva själva.

Om du är autotrofisk, som en björk eller rabarber låt säga, ja då äter du inget som lever. Men du är per definition heterotrof vilket betyder att du äter autotrofa "varelser" som ett minimum. Ditt ätande = död för andra levande saker. Du kan inte äta grundämnen .. eller jord .. eller vara helt beroende av solsken och vatten. (det finns galningar som tror det). Du äter andra levande saker per definition. Du är heterotrofisk. Get the fuck over it.

Är du villig att dö för att sallad (låt säga) ska leva?

Det viktiga är huruvida du dödar för att leva .. eller dödar för nöje. Där drar jag en gräns.
Senast redigerad av Proprioception 2019-06-05 kl. 22:02. Anledning: Beskrivning av MUMS !!
Citera
2019-06-05, 22:36
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Fast det här är ju standard mainstreamtänk, som även mainstreamveganerna kör med, där de rättfärdigar deras diet kring minskad lidande osv. Om det nu vore så att äta kött kunde rädda miljön, öka den biologiska mångfalden bland både djur och växter, och göra din hälsa tip top, ja då hade jag förespråkat att äta kött. Så är dock inte fallet.

Vegan bör man bli enbart av två skäl:

1) Veganism är bäst för miljön.

2) Veganism är bäst för din hälsa.

I den utsträckningen som man minskar djurens lidande av att äta veganskt, så är det mer en bonus, men som du säkert förstår så är det ju inte direkt helt stressfritt eller smärtfritt att leva i djungeln; att ständigt vara jagad av lejon och bli uppäten av lejon osv, that ain't no kind of fun.

Citat:
Ja men så är det, ska du göra en lukrativ industri av att sälja kött, så måste du göra det på det sättet som köttindustrin har gjort. Du kan inte göra en industri av jaktkött. Vilda djur räcker inte till för 7-8 miljarder människor.

Citat:
Du får fortfarande i dig en jävla massa östrogen och andra kemikalier, när du äter vilt. Ännu värre är att du får i dig en massa farliga bakterier och virus. De historiska pesterna som dödade en jävla massa folk, spreds just eftersom folk på den tiden åt viltkött och inte hade en aning om vad bakterier är. HIV och ebola är två moderna sjukdomar som har spridits just från att negrerna äter viltkött.

Citat:
Whatever, viltkött skadar fortfarande din hälsa, ger dig åderförkalkning, hjärtsjukdomar, stroke och olika sorters cancer, precis som industrikött.

Citat:
Win-win-win heltenkelt.
Tvärtom. Du tänker fel och har fel mentalitet i den här frågan.

Citat:
Du betalar alltså mer för en sämre produkt? Det är ju så iPhonemänniskor också resonerar.

Citat:
Jo, det är inget som kommer lösa all Världens problem. Men det finns gott om jaktkött i Sverige för att åtminstone några fler (de fåtal upplysta) kan joina livsstilen.
Att äta kött är att vara iGnorant iDiot, inte upplyst

Citat:
Ifall Världen är ett hav av lidande så söker jag bara få bort lite av saltet från den lilla hink vatten jag och min näste dricker varje dag. Finns inte mycket mer en människa kan göra.
Jaja, problemet här är inte lidande utan sustainability. Mainstreamveganerna kör med minska djurens lidande kortet hela tiden eftersom det är ett känsloargument med en viss publik. Att äta kött är inte hållbart, och om du ska äta kött så ät åtminstone industrikött, eftersom de åtminstone avlar en massa djur för det ändamålet. Om alla går ut och börjar jaga djur för att äta dem, så kommer det inte finnas vilja djur kvar ute i naturen efter någon dag. Folk som äter viltkött är mycket kortsiktiga, reaktionära, bakåtsträvande och konservativa. Detta är inte bra.
Citera
2019-06-05, 22:43
Medlem
hippilis avatar
Hur man kan äta djur? Jo det är mat, jag äter kött i stort sett varje dag och dom dagar jag inte äter kött äter jag inget alls
Senast redigerad av hippili 2019-06-05 kl. 23:02.
Citera
2019-06-05, 22:44
Medlem
F.Hansens avatar
Såhär äter du djur:

1) Leta upp djuret.
2) Avliva djuret.
3) Stycka djuret.
4) Tillaga djuret.
5) Ät djuret.

Visst att man kan säga saker om köttindustrin i olika länder. Men det här är naturens gång. Djur äter djur. Organismer äter dig när du dött. Det är bara så livet är.

Om man sen har väldigt stora moraliska och etiska betänkligheter så är det bara att bli vegan och få gul hy och mörka påsar under ögonen.
Citera
2019-06-05, 22:49
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Fast det här är ju standard mainstreamtänk, som även mainstreamveganerna kör med, där de rättfärdigar deras diet kring minskad lidande osv. Om det nu vore så att äta kött kunde rädda miljön, öka den biologiska mångfalden bland både djur och växter, och göra din hälsa tip top, ja då hade jag förespråkat att äta kött. Så är dock inte fallet.

Vegan bör man bli enbart av två skäl:

1) Veganism är bäst för miljön.

2) Veganism är bäst för din hälsa.

I den utsträckningen som man minskar djurens lidande av att äta veganskt, så är det mer en bonus, men som du säkert förstår så är det ju inte direkt helt stressfritt eller smärtfritt att leva i djungeln; att ständigt vara jagad av lejon och bli uppäten av lejon osv, that ain't no kind of fun.

Ja men så är det, ska du göra en lukrativ industri av att sälja kött, så måste du göra det på det sättet som köttindustrin har gjort. Du kan inte göra en industri av jaktkött. Vilda djur räcker inte till för 7-8 miljarder människor.

Du får fortfarande i dig en jävla massa östrogen och andra kemikalier, när du äter vilt. Ännu värre är att du får i dig en massa farliga bakterier och virus. De historiska pesterna som dödade en jävla massa folk, spreds just eftersom folk på den tiden åt viltkött och inte hade en aning om vad bakterier är. HIV och ebola är två moderna sjukdomar som har spridits just från att negrerna äter viltkött.

Whatever, viltkött skadar fortfarande din hälsa, ger dig åderförkalkning, hjärtsjukdomar, stroke och olika sorters cancer, precis som industrikött.

Tvärtom. Du tänker fel och har fel mentalitet i den här frågan.

Du betalar alltså mer för en sämre produkt? Det är ju så iPhonemänniskor också resonerar.

Att äta kött är att vara iGnorant iDiot, inte upplyst

Jaja, problemet här är inte lidande utan sustainability. Mainstreamveganerna kör med minska djurens lidande kortet hela tiden eftersom det är ett känsloargument med en viss publik. Att äta kött är inte hållbart, och om du ska äta kött så ät åtminstone industrikött, eftersom de åtminstone avlar en massa djur för det ändamålet. Om alla går ut och börjar jaga djur för att äta dem, så kommer det inte finnas vilja djur kvar ute i naturen efter någon dag. Folk som äter viltkött är mycket kortsiktiga, reaktionära, bakåtsträvande och konservativa. Detta är inte bra.

Eftersom du inte ger några källor för dina påståenden här så ser jag ingen anledning att gå in i en evig battalj om tyckande.

Men vi har jakt i Sverige där man försöker behålla balansen i ekologiska systemet, då vi ändå har så få rovdjur kvar.

Finns flera ställen i Sverige där det exempelvis är för många vildsvin, och de förstör då den naturliga floran. Jakt är bra alternativ i glesbefolkade länder som Sverige och Ryssland. Absolut inget alternativ för typ Indien och Kina, där det riktiga överkonsumtionen lär ske i framtiden (sker redan).
Senast redigerad av Naknekejsaren 2019-06-05 kl. 22:52.
Citera
2019-06-05, 23:05
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Såhär äter du djur:

1) Leta upp djuret.
2) Avliva djuret.
3) Stycka djuret.
4) Tillaga djuret.
5) Ät djuret.

Visst att man kan säga saker om köttindustrin i olika länder. Men det här är naturens gång. Djur äter djur. Organismer äter dig när du dött. Det är bara så livet är.

Om man sen har väldigt stora moraliska och etiska betänkligheter så är det bara att bli vegan och få gul hy och mörka påsar under ögonen.
Så är det. Mathandtering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in