2013-11-12, 19:45
Medlem
Vad är en existens som bara drivs av hat, rädsla och förvärvsvilja? Det sistnämnda knutet till hat och rädsla.

Finns det plats för annat än hat, rädsla och förvärvsvilja?
Senast redigerad av AnxietyBom 2013-11-12 kl. 19:55.
Citera
2013-11-12, 19:57
Medlem
Det är väl egentligen den sortens existens människan fått att ha, hat mot att känna sig utanför samhället, rädsla för att hamna utanför samhället, förvärvsvilja för att kunna stanna kvar innanför samhällets gränser...
Citera
2013-11-12, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheWindCriesMary
Det är väl egentligen den sortens existens människan fått att ha, hat mot att känna sig utanför samhället, rädsla för att hamna utanför samhället, förvärvsvilja för att kunna stanna kvar innanför samhällets gränser...

Men vad är existensen om den reducerats till att enbart handla om detta? Bör den inte bestå av mer än så, åtminstone när den möjligheten finns?
Senast redigerad av AnxietyBom 2013-11-12 kl. 20:09.
Citera
2013-11-12, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnxietyBom
Men vad är existensen om den reducerats till att enbart handla om detta? Bör den inte bestå av mer än så, åtminstone när den möjligheten finns?
Jag i alla fall lever personligen efter teorin att livet (och all form av existens) är totalt meningslöst och att det är underbart eftersom jag då psykiskt känner mindre press och krav. I övrigt tror jag mänskligheten är "samhällshjärntvättad" eller någon liknande benämning, det har tryckts in i våra psyken att vi måste tillhöra kollektivet. Ej nämnt huruvida det är bra eller ej.
Citera
2013-11-12, 23:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vad är en existens som bara drivs av hat, rädsla och förvärvsvilja?

Det har du redan svarat på själv. Det är en existens som bara drivs av hat, rädsla och förvärvsvilja.

Citat:

Inte om existensen "bara" drivs av hat, rädsla och förvärvsvilja.

Vad är din fråga?
Citera
2013-11-14, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil

Vad är din fråga?

Meningen är man ska fundera lite på det. Om inte existensen bör bestå av mer än hat, rädsla och förvärvsvilja.

Jag syftar på när den möjligheten finns.
Citera
2013-11-16, 00:03
Medlem
med sätt att tänka som är i grunden fientligt inställda till andra, samt med handlingar därefter.. och samtidigt ilska över att andra också kan bli fientligt inställda. Har vissa ensamrätt på att vara fientliga? Varför ens vara fientliga hela tiden, många relationer skulle kunna vara vänskapliga baserade på ömsesidigt tycke utan nyttoinriktning?

Varför reducera sig själva till fientliga, nyttoinriktade maskiner? Är det att njuta av livet?
Citera
2013-11-16, 15:29
Medlem
Jag antar att mänskligheten i sig hade över tid en risk att utveckla en sådan kultur, eller vad man ska kalla det. Frågan är om det hade blivit till den grad utan bortomvärldslig inverkan, kanske inte.

Men nu är en sådan "kultur" utvecklad och kommer orsaka vad den orsakar.
Citera
2013-11-16, 19:56
Medlem
Låt den himmelska energin inom er spridas
Citera
2013-11-17, 10:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Vad är en existens som bara drivs av hat, rädsla och förvärvsvilja? Det sistnämnda knutet till hat och rädsla.

Citat:
Det har du redan svarat på själv. Det är en existens som bara drivs av hat, rädsla och förvärvsvilja.

Inte om existensen "bara" drivs av hat, rädsla och förvärvsvilja.

Vad är din fråga?

Citat:
Meningen är man ska fundera lite på det. Om inte existensen bör bestå av mer än hat, rädsla och förvärvsvilja.

Jag syftar på när den möjligheten finns.

Det var ingen fråga. Du utgår helt enkelt från en specifikt definierat och statisk "som bara är" situation, som inte kan diskuteras.
Citera
2013-11-17, 12:18
Medlem
Citat:
Det var ingen fråga. Du utgår helt enkelt från en specifikt definierat och statisk "som bara är" situation, som inte kan diskuteras.

Du såg kanske mitt svar om att meningen är att man ska fundera etc. Och visst kan man diskutera det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in