Citat:
Ursprungligen postat av
BaalZeBub
Jag tvivlar inte om att du finner de olika verk du tar upp i inlägget stimulerande. Men ovan har jag bara valt ett stycke ur din t ext, eftersom det illustrerar flera av mina observationer.
För att börja från slutet, så brukar jag hävda att poststrukturalismen tagit sig in köksvägen via litteraturvetenskapen. Här ser vi hur man den vägen smygit in anspråk på historieforskning. Det hade givetvis varit omöjligt om historien behandlas seriöst, dvs på institutioner för Historia.
Fast Edward Said, som var litteraturvetare, fick sin största bildning i Foucaults tankegångar genom amerikanska sociologer och socialpsykologer på Center for Advanced Studies in the Behavorial Sciences vid Stanford som var den största inspirationen för hans arbete och idéer som blev boken
Orientalism. Poststrukturalism har inte smugit in sig genom någon köksväg, det låter som något taget från Alan Sokal som får massivt stånd varje gång han föreläser om den hemska poststrukturalismen. Tvärtom så fick Foucault rätt stort genomslag i socialvetenskaplig forskning och han brukar, vid sidan om som filosofi och idéhistoriker, benämnas som just sociolog.
Men å andra sidan ser jag det inte som något konstigt att kontinental filosofi öht är mer populärt bortom de filosofiska institutionernas väggar än vad den brittiska och amerikanska analytiska skolan är. Till skillnad från analytisk filosofi så har den kontinentala traditionen inte varit att göra en filosofi för andra filosofer utan snarare en filosofi som faktiskt är användbar i vardagslivet och i andra discipliner. Att Jürgen Habermas och Pierre Bourdieu, Tyskland respektive Frankrike, har haft möjligheten att använda sig både av historia, sociologi och filosofi har till största del att göra med att i de länderna så finns det en mer tillåtande tradition till eklektisk forskning, särskilt i jämförelse med Storbritannien. Svenska universitet är väldigt påverkade av just de brittiska och har därför -- och detta märks väldigt tydligt inom filosofin -- ett väldigt hämmade förhållande till kunskapsproduktion. Det är inte ovanligt att varken Hegel, Nietzsche eller Heidegger lärs ut på svenska filosofiutbildningar, om man vill nå dem så får man bättre utbildning om man väljer att studera idéhistoria eller litteraturvetenskap.
Så, om nu Foucault och poststrukturalismen tog sig in genom köksvägen som du hävdar ser jag det mer som ett tecken på inkompetensen som finns bland svenska universiteten.
Citat:
Näst sist nämner du den ökända Orientalism. Redan det är en total showstopper. Hur kan man tala om något så galet och väntas bli tagen på allvar? Där har vi återigen den vulgära överförenkligen av Hegel och talet om "Den Andre", som är ett annat kännetecken på poststrukturalister och inte minst feminister.
Han nämner inte ens Hegel i
Orientalism och mig veterligen så har inte Hegel någon ensamrätt på Den Andre-begreppet. Rousseau -- herregud, till och med Bertrand Russell -- använder ordet diskurs i sina texter och jag tvivlar att de tänkte sig samma sorts diskurs som Foucault...
Du verkar lida av något slags komplex, särskilt med tanke på hur du länkar till dig själv, där du inbillar dig vara någon sorts auktoritet på filosofi och idéhistoria. Jag är absolut ingen expert på poststrukturalism eller fransk efterkrigsfilosofi men den lilla kunskapen som jag har så börjar jag ana att du knappt ens läst de du anser dig angripa. Först slänger du ut dig att
Vansinnets historia är poststrukturalistiskt, sedan så är den startpunkten för socialkonstruktivism och nu är Foucault helt fel ute för att historiker, litteraturvetare och kulturvetare har varit inspirerade av honom.
Citat:
Historien är givetvis inte en fiktion, utan illustrerar bara att Foucault är en clown.
Hayden White behandlar historien som en sorts fiktion, inte Foucault vad jag vet. Foucault, däremot, såg inte historien som den sorts exakta vetenskap vissa historiker ville anse att den var. White var förövrigt, och Said också, lika mycket inspirerad av Giambattista Vico som var aktiv på 1700-talet som hade en än mer radikalare syn på historien än Foucault.
Tvärtom så tyckte Focault att man kunde genom historisk efterforskning undersöka begreppens utveckling och på så vis förstå den samtid vi lever i. Bland annat genom konstruktionen av homosexualiteten genom de diskurser som psykiatrin använde sig av och skapade när regeringar ville, med hjälp av kunskap, förstå människors sexualliv; främst i syfte för att kunna skapa starka familjer och om det behövdes: kontrollera födelsetalen för att undvika social oro i städerna.
Snarare är det du som är en clown, så sluta bjäbba och sätt på dig en röd näsa och spring iväg till cirkusen -- du skulle nog trivas rätt bra där i din rätta miljö...