2013-11-12, 11:57
Medlem
Nr jag exporterar frn InDesign till PDF fil s blir filen s stor, jag vill att den ska vara mindre d jag senare mste lgga ihop flera PDF:er fr en stor. De blir nu 29 MB och s stor kan den inte vara.
Hur gr jag fr att f mindre PDF:er?
Citera
2013-11-12, 12:16
Medlem
ber89luts avatar
Du komprimerar den hrdare. Kolla instllningarna nr du vljer att spara pdf:en. Dr finns mycket att trixa med. Enklast r kanske att bara vlja att spara en pdf "fr ntet". For the web, eller vad det str. Finns ju en hel del automatval att gra.
Citera
2013-11-12, 13:35
Medlem
EugeneHutzs avatar
Som sagt du kan vlja format nr du exporterar. File/Export/vlj pdf-format och spara d kan du vlja till exempel Smallest file size. D fr du en vldigt komprimerad fil. Men med taskig kvalite p bilder, om det r ett problem.

Annars kan jag rekommendara att skaffa Adobe Acrobat Pro och ppna din pdf dr och File/Save as/Reduced size pfd. D fr du en mindre fil men med hyfsad kvalit.
Citera
2013-11-13, 08:42
Medlem
Tack fr svar,
Dock fr jag inte dem till mindre n 23 MB och det r fortfarande fr stort.
Kan jag gra ngot s att InDesign filen blir mindre frn brjan!?
Citera
2013-11-13, 09:14
Medlem
Andreasvbs avatar
Lgg till mindre bilder.
Citera
2013-11-13, 16:47
Medlem
EugeneHutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaraSarita
Tack fr svar,
Dock fr jag inte dem till mindre n 23 MB och det r fortfarande fr stort.
Kan jag gra ngot s att InDesign filen blir mindre frn brjan!?

Kr med Adobe Acrobat Pro. Exportera en okomprimerad pdf i indesign. ppna den sen i Pro och komprimera den.

Men ja du kan gra InDesign filen mindre. Och d antar jag att du menar pdf-filen som du exporterar frn indesign. Som sagt i instllningarna nr du exporterar kan du ocks g in i meny till vnster och klicka p Compression och minska kvaliten och upplsningen p bilderna dr. Men det borde ju ha provat redan.

Hur stor blir den okomprimerad hg kvalit pdf-filen? Och hur mycket r bilder respektive text?
Senast redigerad av EugeneHutz 2013-11-13 kl. 16:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in