• 1
  • 2
2013-11-11, 16:35
Medlem
NEXUS100s avatar
http://www.expressen.se/halsa/de-tar...l--inte-bakis/

Citat:
Tänk dig ett piller som gör dig full, men som inte ger någon bakfylla eller skadar sin hälsa. Fyllan kan avbrytas direkt av en typ av motgift.
Det är vad den brittiska professorn David Nutt nu söker pengar för att kunna ta fram, skriver Independent.

Jag personligen har lite svårt att tro att detta skulle funka, eller rättare sagt det skulle inte funka i längden.

Jag tror heller inte att det skulle vara ofarligt för hälsan.

Det kanske skulle funka bra vid något enstaka tillfälle, men om man skulle använda det för ofta skulle man nog få samma negativa hälsoeffekter som vid bruk av andra rusmedel.

Så som jag förstod artikeln så påverkar det samma receptorer i hjärnan som alkohol, men utan påverkan på andra organ i kroppen.

Jag tror dock inte att det är riskfritt att påverka hjärnans receptorer på det sätt som beskrivs.

Vad säger ni om detta?
Citera
2013-11-11, 16:38
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Enligt artikeln i Independent har professor David Nutt och hans team på Imperial College London haft svårt att få finansiering för att ta fram det nya läkemedlet. Professorn menar helt enkelt att bryggerier och sprittillverkare är för mäktiga och inte vill se ett sådant preparat på marknaden.

Eller så får han inte finansiering för att finansiärerna inser att en sådan drog skulle bli förbjuden, precis som alla andra RCs och droger.
Citera
2013-11-11, 16:39
Medlem
Sheiks avatar
Ska inte uttala mig om hurvida piller likt detta kommer att funka eller ej, men jag tror att folk i allmänhet ändå föredrar en öl på festen framför ett piller...
Citera
2013-11-11, 16:45
Medlem
pjalles avatar
Någon egentlig skillnad på detta och rc-droger?
Citera
2013-11-11, 16:49
Medlem
BallsMans avatar
Men det finns ju redan medicin (piller) som ger en "torrfylla" genom att verka på samma receptorer i hjärnan som alkohol gör?
Bensodiazepiner såsom Stesolid, Xanor och Temesta.

Om vi nu utgår från att detta nya mirakelpillret, utan bakfylla, ska ge en "torrfylla" - så måste ju preparatet verka på samma sätt som alkohol och bensodiazepiner gör... eller?

Låter alldeles för bra för att vara sant.
Citera
2013-11-11, 16:49
Medlem
Mandic!s avatar
Finns redan liknande preparat - Bensodiazepiner.
Citera
2013-11-11, 16:59
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallsMan
Men det finns ju redan medicin (piller) som ger en "torrfylla" genom att verka på samma receptorer i hjärnan som alkohol gör?
Bensodiazepiner såsom Stesolid, Xanor och Temesta.

Om vi nu utgår från att detta nya mirakelpillret, utan bakfylla, ska ge en "torrfylla" - så måste ju preparatet verka på samma sätt som alkohol och bensodiazepiner gör... eller?

Låter alldeles för bra för att vara sant.

Citat:
Ursprungligen postat av Mandic!
Finns redan liknande preparat - Bensodiazepiner.

Fast alkoholberusning och bensoberusning är inte så lika, tycker i alla fall jag.
Citera
2013-11-11, 17:01
Medlem
Struisvogels avatar
Frågan är vem som vill vara full utan att dricka?

Är det inte drickadet i sig som är det roliga?

-Här ta ett piller som motsvarar en 70cl vodka.
-Ja men vad kul, nu kan jag tappa omdömet, balansen och sedan ligga och spy i ett hörn!
Citera
2013-11-11, 17:05
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Struisvogel
Frågan är vem som vill vara full utan att dricka?

Är det inte drickadet i sig som är det roliga?

-Här ta ett piller som motsvarar en 70cl vodka.
-Ja men vad kul, nu kan jag tappa omdömet, balansen och sedan ligga och spy i ett hörn!

Jag tvivlar på att alla piller kommer att motsvara 70 cl starksprit.

Det skulle vara ett bra läkemedel att ge till alkoholister om det är mindre skadligt än alkohol och mindre beroendeframkallande än bensodiazepiner.
Citera
2013-11-11, 17:06
Medlem
Detta betyder ju att man borde kunna bli satfull, vad händer om man blandar med alkohol och vad fan är skillnaden på pillret och andra droger.

Folk som kör fulla borde ju öka eftersom att man direkt kan bli nykter igen.
Citera
2013-11-11, 17:13
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NEXUS100
Jag tror dock inte att det är riskfritt att påverka hjärnans receptorer på det sätt som beskrivs.
Möjligtvis, men om det inte är farligare än alkohol gör det ju ingenting.
Citera
2013-11-11, 17:13
Medlem
Struisvogels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Jag tvivlar på att alla piller kommer att motsvara 70 cl starksprit.

Det skulle vara ett bra läkemedel att ge till alkoholister om det är mindre skadligt än alkohol och mindre beroendeframkallande än bensodiazepiner.

Du har nog helt rätt i att de skulle motsvara 70cl starksprit. I vilket fall som helst kan du ju garanterat ta mer än ett piller.

Min fråga är fortfarande, vem vill vara full utan att dricka?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in