2013-11-11, 16:20
Medlem
22.01s avatar
I förhand får jag ursäkta mig för en eventuell felplacering av tråden eller ifall ämnet redan diskuteras i en annan. Jag försökte hitta en tråd om detta ämne utan att lyckas. Jag ämnar att vi ska diskutera Flashback forum i dess roll som ett socialt media i ett scenario där människors demonstrationer och statens svar på dessa, eskalerar likt det som utspelade sig i arabiska vårens länder. Hur likt detta scenario verkligen skulle vara den arabiska våren är ointressant, man får använda sig av lite fantasi och ponera vissa förhållanden samt hur den svenska motsvarigheten på dessa förhållanden utspelar sig.

Jag har inte mycket kunskap om hur demonstrationer i sig utspelar sig, eller analyser av dessa. Jag kan däremot tänka mig att förr eller senare, när folkligt missnöje eskalerat till en viss grad att en stat stryper åtkomsten till internet för stora delar av befolkningen. Till hur stor del hos befolkningen man kan i praktiken strypa internetåtkomst vet jag inte, men jag ponerar en sådan händelses tidigare stadier före sådana direkta medel satts i bruk.

Mina funderar är bl.a:
Är det verkligen "här" som oppositionen skulle ha sin knutpunkt?
Är Flashback forum unikt i den mån att det skulle användas mer frekvent eller kännas säkrare än till exempel Facebook och Twitter?
Hur skulle denna knutpunkt se ut?
Skulle forumets administration ge detta revolutionens ämne, mer utrymme i form av t.ex en egen del av forumet och/eller öppna gästböcker för twitterlik rapportering i realtid?
Skulle en eventuell "revolution" helt enkelt få nöja sig med en ofantligt stor samlingstråd om ämnet?

Jag hoppas att mina tankegångar är klara nog att diskuteras, frågeställningen blir väldigt diffust öppen och de frågor ovan tjänar som exempel. Jag får även reservera mig för eventuella stavfel och dylikt.
Senast redigerad av 22.01 2013-11-11 kl. 16:22.
Citera
2013-11-11, 16:26
Medlem
02-02-2012s avatar
Flashback är en del av de socialanätverk som ibland nämns i media. Många vill nog fortfarande se flashback som ett underground forum men det var länge sedan det var ett sådant. Idag är nog flashback mer ett forum i klass med familjeliv där det finns grupperingar som står lite utanför den påstådda normen i samhället.

Att förvandla flashback till något nav i en kommande revolution tror jag kan vara lite svårt då det i realiteten är en massa gnällare som hittat hit och har en ventil de kan skriva av sig på. Skulle flashback utvecklas till någon subversiv kraft som hotade det demokratiska samhället tror jag inte att det skulle ta lång tid innan forumet hamnad på en blocklista och endast blev tillgängligt via TOR eller någon annan pseudo-anonym tjänst. Vill någon starta en revolution måste de ha kontroll över det system som sprider information/order själva, att förlita sig på en 3:e part är en extremt stor risk.
Citera
2013-11-11, 16:47
Medlem
22.01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Flashback är en...

Frågeställningens grund är inte om Flashback forum blir den knutpunkt som sedan uppmanar till något som en enhet i sig eller huruvida anonyma krafter kommer att använda forumet som ett direkt verktyg mot demokratin. Jag fick uppfattningen av dig att jag kanske förklarade mig alltför dåligt i mitt första inlägg och att du tolkade det mer som det jag skrev ovan.

Utan grunden är hur i den arabiska vårens tidiga skeden så gestaltade Twitter och Facebook bl.a just det jag vill diskutera, om än huruvida Flashback forum fyller den rollen och hur forumet isåfall gör det. Den förutsätter att oroligheterna redan är på plats och att demonstranterna, eller folket om du vill faktiskt kommer att kommunicera någonstans på Internet. Även att denna kommunikation över internet kommer att samlas i viss mån till större knutpunkter av olika storlek och betydelse.

Vad, var, vem- och hurfrågor om dessa oroligheter vill jag helst undvika i tråden.
Senast redigerad av 22.01 2013-11-11 kl. 16:52.
Citera
2013-11-11, 20:02
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Medier och journalistik --> Flashback
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem