• 2
  • 3
2013-11-17, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 118119
Det blev en ränterabatt på 0,6 %-enheter.. Dock får jag betala för internetbanken och Master Card...
Känner mig ganska nöjd med det..
Swedbank (som enda bank) chockhöjde precis sin listränta på alla löptider med 0,25% efter FIs utspel. De har just nu överlägset högsta listräntan och 0,60% är inte speciellt bra rabatt efter höjningen..
Citera
2013-11-18, 19:34
Medlem
kan man omförhandla sin rabatt på swedbank, eller går det bara när rabatten "löpt ut"? vi fick 0.45 i ränterabatt på lånen och var nöjda med det, men nu efter att de höjt sina listräntor är det inte så bra längre, eller ska man direkt börja fråga andra banker? (om 4 månader är topplånet avbetalt så då kan vi byta bank)
Senast redigerad av kvistarn 2013-11-18 kl. 19:44.
Citera
2013-11-18, 21:57
Medlem
storm79s avatar
Kolla med de andra bankerna och fråga sen din bank om de vill matcha det. Det tar ett par timmars jobb och kan spara en hel del pengar. Jag skulle gissa att i kanske 50% av fallen gör de det om de har tillräcklig intjäning på dig. Annars får du ett handslag och lycka till med den nya banken!
Citera
2014-01-26, 17:28
Medlem
vad vidriga dom är Swedbank

http://www.svd.se/naringsliv/pengar/...na_8928640.svd
Senast redigerad av juha890 2014-01-26 kl. 17:30.
Citera
2014-01-26, 23:08
Medlem
Dr.Sativas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av juha890
vad vidriga dom är Swedbank

http://www.svd.se/naringsliv/pengar/...na_8928640.svd

Äsch, du får ju hem papper när det är villkorsändring. Ingen större deal.
Citera
2014-09-07, 21:14
Medlem
Hur menar ni att man kan förhandla ner den rörliga räntan? Poängen med den rörliga räntan är ju just att den är rörlig och ändras hela tiden. Eller menar ni att man ändå kan förhandla om den och få rabatt?
Citera
2014-09-07, 21:19
Medlem
Diablo1118s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philliam
Hur menar ni att man kan förhandla ner den rörliga räntan? Poängen med den rörliga räntan är ju just att den är rörlig och ändras hela tiden. Eller menar ni att man ändå kan förhandla om den och få rabatt?

Den rörliga räntan är bunden i 3 månader.

Bankerna har skyhöga marginaler på sina räntor. Enklast att förhandla om räntan är att fixa en bra ränta på en bank och sen försöka få andra att matcha den för att du ska bli kund hos dem.

1,5-2 % anser jag vara en okej ränta. Allt över är stöld. (om vi pratar bostadslån)
Citera
2014-09-07, 21:28
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Den rörliga räntan är bunden i 3 månader.

Bankerna har skyhöga marginaler på sina räntor. Enklast att förhandla om räntan är att fixa en bra ränta på en bank och sen försöka få andra att matcha den för att du ska bli kund hos dem.

1,5-2 % anser jag vara en okej ränta. Allt över är stöld. (om vi pratar bostadslån)

Marginalen varierar över tid för bankerna. Just nu är den hög men vid högre räntor är marginalen betydligt lägre. Passar det inte kanske man inte ska låna pengar till en bostad?

50 punkter under listpriset ska inte vara några problem att förhandla till sig. Särskilt inte om man samlar lite diverse nödvändigheter som hemförsäkringar etc hos samma bank
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in