• 1
  • 2
2013-11-11, 15:25
Medlem
118119s avatar
Ska förhandla om min ränterabatt på Swedbank på onsdag (13 november). Jag har nu 0,32 procentenheter i rabatt, dvs. 2,59 % ränta på mitt lån som är på 1,6 miljoner.
Har ni någon uppfattning om jag ska vara nöjd med det, eller tror ni att det går att få bättre rabatt? Jag har varit trogen och nöjd med Swedbank i 15 år och vill helst inte byta bank. Jag har även mitt aktiebolags alla bankaffärer där (inga lån dock).

Jag vet att det finns fler trådar om detta men de är inte aktuella längre....
Citera
2013-11-11, 16:07
Medlem
Westridges avatar
Mycket intressant.
Jag skulle som blivande premiumkund i Swedbank endast få 0,3% i rabatt (har ingen just nu). Lite större lån än dig och hela familjen samlad i banken.
Låter som jag blir rövknullad som vanligt
Citera
2013-11-11, 16:09
Bannlyst
Hur får man ränterabatt?
Citera
2013-11-11, 16:22
Medlem
deMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zvennen
Hur får man ränterabatt?

Du förhandlar ränterabatten.

Ett tips till er alla, då jag varit den på andra sidan förhandlingsbordet gentemot er, är att tjata och ligga på med argument. Var förbered! Jag säger inte att jag alltid sänkte för de som låg på, men chanserna var högre. Det var ju alltid lättare att få högre marginal på en kund om kunden tackade och bugade med de som de fick. Det går ALLTID att förhandla ner den marginalen som först uppges och det ligger i ditt ansvar att vara redo att motivera det.

Sedan ska man förstå att det gäller dig också, inte bara banken. En guldkund för banken är den kund som samlar hela sin ekonomi på en bank. Ta t.ex. en familj. Helst ska båda föräldrar ha lönekonton och massa kort kopplade, barnens konto ska ligga där, sparande för samtliga, försäkringar, bolån, checkkredit etc…

Nu var det ett tag sedan jag arbetade med det här, så jag har glömt lite hur det låg till med ränterabatter. Men jag minns att det rätt ofta kom in kunder från Swedbank som hade fått ränterabatt på 0,30-0,60 %, beroende på sin situation och hur länge de var villiga att binda lånen.
Tänk bara på att listpris är bara ett cirka pris. Sedan drar de till med 0,10-0,30% och säger att du är guld värd och får rabatt. Kollade lite på 2 års räntor på bankerna och räknade på det sätt vi gjorde internt, kan säga att 0,30% ränterabatt var en "bra marginal" på kunden och lyckad förhandling. En grym kund skulle kunna förhandla till sig 0,60-0,70% och då ligger vi på bankens tröskel.
Sedan får ni kolla upp om inte någon speciell bank erbjuder bättre räntor. Vi hade massa avtal med olika fack, mäklare och annat skit vilket ledde till att dessa alltid hade "prutat och klart"-räntor som var långt under marknadspris för att dessa ledde oftast till stora volym. Ett exempel på en viss grupp av kunder jag minns motsvarar rabatt på dagens 2års ränta i Swedbank på 1,1%.
Citera
2013-11-11, 16:30
Medlem
118119s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deMorgan
Nu var det ett tag sedan jag arbetade med det här, så jag har glömt lite hur det låg till med ränterabatter. Men jag minns att det rätt ofta kom in kunder från Swedbank som hade fått ränterabatt på 0,30-0,60 %, beroende på sin situation och hur länge de var villiga att binda lånen.
Tänk bara på att listpris är bara ett cirka pris. Sedan drar de till med 0,10-0,30% och säger att du är guld värd och får rabatt. Kollade lite på 2 års räntor på bankerna och räknade på det sätt vi gjorde internt, kan säga att 0,30% ränterabatt var en "bra marginal" på kunden och lyckad förhandling. En grym kund skulle kunna förhandla till sig 0,60-0,70% och då ligger vi på bankens tröskel.

Tack för svaret. Jag kör med 3-månaders ränta och tycker att eftersom jag har allt eget, frugans och företagets ekonomi kopplad till Swedbank borde kunna förhandla mig till åtminstone 0,5 %-enheter. Ska bara hitta på några fler anledningar till att jag borde ha det.

Återkommer efter mötet om hur det gått.
Citera
2013-11-11, 16:34
Medlem
Terrorist-Huberts avatar
Fick 0,35 %-enheter, vilket jag är lite besviken över. Men är dålig på att förhandla så. Har lån på ca 750 tkr och bostaden är värd minst en halvmiljon mer än det. Så belåningen är inte jättehög. Har hem- och olycksfallsförsäkring hos dem (Tre kronor) dessutom.

Mitt största misstag var väl att jag band en del av mitt lån förut, på tre år. Så de kan ju erbjuda mig en dålig rabatt på den rörliga delen eftersom jag ändå är bunden till banken. De gav ju mycket bättre rabatt när jag köpte bostaden och kunde välja fritt bland bankerna (över 0,5 %-enheter).
Citera
2013-11-11, 16:35
Bannlyst
sbab har ju inte sådana konton du pratar om. alltså går det inte får kanske rabatt på sbab?
Citera
2013-11-11, 16:58
Medlem
deMorgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zvennen
sbab har ju inte sådana konton du pratar om. alltså går det inte får kanske rabatt på sbab?

SBAB är väl ett sätt för staten att hålla räntorna på en normal nivå genom att konkurrera, men ska jag vara ärlig upplevde jag aldrig de som konkurrens oavsett vilka rabatter vi gav. Tror inflödet från just SBAB var den allra största.
Citera
2013-11-11, 19:10
Medlem
Har 0,38 procentenheter i rabatt på Swedbank. Det var vad jag fick direkt av att fråga på Handelsbanken, sedan bara bad jag Swedbank att matcha det för att jag skulle stanna kvar. Slapp fippla med bankbyte, vilket var skönt. Har dock inget jättestort bolån.
Citera
2013-11-11, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 118119
Ska förhandla om min ränterabatt på Swedbank på onsdag (13 november). Jag har nu 0,32 procentenheter i rabatt, dvs. 2,59 % ränta på mitt lån som är på 1,6 miljoner.
Har ni någon uppfattning om jag ska vara nöjd med det, eller tror ni att det går att få bättre rabatt? Jag har varit trogen och nöjd med Swedbank i 15 år och vill helst inte byta bank. Jag har även mitt aktiebolags alla bankaffärer där (inga lån dock).

Jag vet att det finns fler trådar om detta men de är inte aktuella längre....

Jag har idag 0,45 % i ränterabatt hos Swedbank. Har ett lån på 1,8 miljoner (bostaden värd ca 2,8 m). Har inga åtagande som sparande eller försäkringar eller dylikt. Enda kravet är att jag får min lön insatt där och att jag har deras "nyckelkundserbjudande" á 39 kr/mån (internetbank, visa-kort etc). Dock är min rådgivare på mig en gång per år att jag ska komma dit och prata om att lägga upp sparande eller försäkringar m.m.
Citera
2013-11-11, 20:52
Medlem
Har 50 punkter rabatt på både 3-mån och treåriga. Har lönekonto samt hemf där.
Fick det utan att fråga konstigt nog ^^

Argument kan vara följande
  • Du är fortfarande ung och de hinner därmed tjäna mycket pengar på dig innan du dör..
  • Du kan lägga din hemförsäkring där
  • Kolla om de har sparprodukter du kan tänka dig använda. I så fall kan du öppna VP-depå där.
  • Betona att du är en ansvarsfull kund, med budget osv. Mindre risk, lägre ränta.

Tjao
Citera
2013-11-11, 21:06
Medlem
kimdah2002s avatar
SEB erbjöd 2.4% på 3 månaders när jag var inne häromdagen...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in