• 1
  • 2
2005-07-12, 11:48
Medlem
bfjs avatar
Ja, hur är det egentligen?

Jag kollade på en ramlösa eller om det var loka flaska för ett tag sedan och såg innehållsdeklarationen som var typ

Per 100g

0g Socker
0g Fett
0 Protein

0 Kcal

Och jag antar det inte skiljer sig så mycket jämfört med de billigare alternativen som Willys, Lidl och Coop säljer tex.

Morsan har jämt sagt att kolsyra gör magen uppspänd, har hon rätt? hon brukar annars jämt vilja leka professor i de flesta ämnena och tro sig vet allt om vad som är rätt.

Jag som själv är lite av en missbrukare av kolsyra kan likabra dricka kolsyrat vatten än coca cola tex.

Någon som kan komma med lite fakta och döda lite myter?
Citera
2005-07-12, 11:56
Medlem
Kolsyan är nog inget du behöver vara särskilt orolig för.
Givetvis kan magsäcken bli lite uppsväld då gaser frigörs, men det är ju därför du rapar!
När jag en gång i tiden fick lära mig att häfva öl så varnade de för att magsäcken kunde bli lite uppsvälld med motiveringen att man kunde känna sig hungrigare än man egentligen var. Detta är alltså den enda egentliga faran; du kanske äter lite mer än vad du skulle ha gjort annars.

Vad du kanske bör akta dig för lite, gällande dessa vatten, är halten fluoridjoner. Många av dem svänger sig med tillsatta diton, vilket ger höga halter och kan resultera i fläckar på tänderna. Det står till och med på vissa flaskor att det är olämpligt för barn under 7 år att dricka, då det kan försvaga skelettet.

Dessutom br du ställa dig frågan: Är det verkligen nödvändigt att dricka detta, är det inte godare och miljövänligare med gammalt vanligt kranvatten? Men eftersom det inte var vad du ville ha svar på, så kan du skita i det tillsvidare..
Citera
2005-07-12, 12:03
Medlem
bfjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyslektiker
Kolsyan är nog inget du behöver vara särskilt orolig för.
Givetvis kan magsäcken bli lite uppsväld då gaser frigörs, men det är ju därför du rapar!
När jag en gång i tiden fick lära mig att häfva öl så varnade de för att magsäcken kunde bli lite uppsvälld med motiveringen att man kunde känna sig hungrigare än man egentligen var. Detta är alltså den enda egentliga faran; du kanske äter lite mer än vad du skulle ha gjort annars.

Vad du kanske bör akta dig för lite, gällande dessa vatten, är halten fluoridjoner. Många av dem svänger sig med tillsatta diton, vilket ger höga halter och kan resultera i fläckar på tänderna. Det står till och med på vissa flaskor att det är olämpligt för barn under 7 år att dricka, då det kan försvaga skelettet.

Dessutom br du ställa dig frågan: Är det verkligen nödvändigt att dricka detta, är det inte godare och miljövänligare med gammalt vanligt kranvatten? Men eftersom det inte var vad du ville ha svar på, så kan du skita i det tillsvidare..

Ingenting är väl bra i för stor mängd, jag pratar väl om kanske 1-1½liter om dagen, några dagar i veckan, just nu när det är så fruktansvärt varmt så bäljar man ju i sig rätt bra.

Absolut kranvatten är gott, men tex när man vill ha riktigt kallt vatten och ställer det i kylen tex så tycker jag det får en jävla konstig smak, man kanske ska koka det innan,vet att det är många som gör det, förövrigt är vattnet där jag bor inte så jävla gott heller.
Citera
2005-07-12, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bfj
Absolut kranvatten är gott, men tex när man vill ha riktigt kallt vatten och ställer det i kylen tex så tycker jag det får en jävla konstig smak, man kanske ska koka det innan,vet att det är många som gör det, förövrigt är vattnet där jag bor inte så jävla gott heller.
Om kranvattnet tar smak när det står i kylen så kanse det beror på att det tar smak av andra varor i skåpet?
Det kolsyrade vattnet har du väl på flaska, medan kranvattnet står i tillbrinagare, eller?

Ändock: Tänk på hur mycket ditt buteljerade vatten har färdats och kostat, jämfört med det du har i kranen.
Synd visserligen om det smakar illa, men släng i en citron skiva eller en bit äpple i det så ska du se att det slinker ner!
Citera
2005-07-12, 12:37
Medlem
Katarsiss avatar
Det finns salter i Ramlösa & gänget, så det är det som gör hela grejen. När man svettas mycket så blir det obalans i kroppens salthalt och därför fyller man på det i kombination med vatten.
Kolsyran förstår jag mig inte alls på...

Om det gör så stor skillnad/nytta vet jag däremot inte.
Citera
2005-07-12, 12:40
Medlem
KillYourGods avatar
Kolsyran lär visst minska syreupptagningsförmågan i kroppen. Myt eller sanning?
Citera
2005-07-12, 12:59
Medlem
Ballonggrevens avatar
För ett par år sedan kom det en forskarrapport som hävdade att stort och kontinuerligt intag av kolsyra kunde orsaka skrumplever. Med tanke på hur mycket folk kolkar i sig bör vi snart ha en ny folksjukdom på halsen (eller rättare: levern).
Citera
2005-07-12, 14:13
Medlem
Bråkmakarns avatar
En kompis jobbar på bryggeri och dricket således mycket kolsyrat. Hans tänder är på väg att bli förstörda av just kolsyran, och hans tandläkare har rekomenderat honom att inte dricka så mycket kolsyrade drycker i fortsättningen.
Citera
2005-07-12, 15:04
Awaiting Email Confirmation
Kanaljes avatar
I ett avsnitt av "Bullshit" visade dom att det var mer skit(Arsenik bla) i "Flaskvatten" är i kranvatten(Det var iofs inte vatten från sk. "Hälsobrunnar")
Citera
2005-07-12, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bråkmakarn
En kompis jobbar på bryggeri och dricket således mycket kolsyrat. Hans tänder är på väg att bli förstörda av just kolsyran, och hans tandläkare har rekomenderat honom att inte dricka så mycket kolsyrade drycker i fortsättningen.

En väsentlig fråga är ju om han enbart dricker läsk, eller enbart kolsyrat vatten, typ Ramlösa.
Citera
2005-07-12, 20:42
Medlem
Bråkmakarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marzocchi
En väsentlig fråga är ju om han enbart dricker läsk, eller enbart kolsyrat vatten, typ Ramlösa.
Tror han drack gansla blandat faktiskt.. Men mest läsk antar jag. Men hans tabdläkare sa att det var kolsyran som var farlig för tänderna i den mängd han drack kolsyrad dryck.
Citera
2005-07-12, 21:53
Medlem
allisons avatar
Vet folk som skaffat Sodastreamer bara för att slippa köpa kolsyrat flaskvatten och istället kolsyra kranvatten.

Fjollerier, enligt mig. Kolsyrat vatten har aldrig fallit mig i smaken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in