Citat:
Ursprungligen postat av
919293
Afton vänner!
Jag känner mig stressad av min smartmobil, att ständigt vara uppkopplad och tillgänglig gör mig mer skada än nytta.
Jag har beslutat att gå "old school", tyvärr tillhör jag inte den generationen som växte upp utan mobil så det hade varit skönt att testa att leva utan den.
Från och med morn så stänger jag av mobilen och pluggar igång min hemtelefon och ska testa på det året ut. Familj och närmaste vänner är underrättade om det nya sättet att kontakta mig(saknar facebook mm)
Kommer hålla er uppdaterade om hur det går om det finns ett intresse.
Någon som testat eller är intresserad av prova? Hade varit trevligt att läsa vad ni har för erfarenhet av detta sociala experimentet.
Jag har min hemtelefon kvar. Men jag har mobiltelefon av äldre modell utan kamera och internet uppkoppling. Jag har ju dator och då räcker det ofta. Eftersom jag är uppväxt med dom gråa "Dialogerna"med fingerskiva och det statliga Televerket, så måste jag säga att det är super att ha mobiltelefon eftersom det ofta förr kunde vara ett helsicke att få tag på folk eller om man av någon anledning blev försenad till ett möte och inte kunde meddela sig. Det är en stor fördel idag!
Sen ska man komma ihåg att dåvarande Televerket inte alltid var så service inriktade(monopolet) så om du inte var nöjd gick det inte att byta till något annat. Idag kan du sätta blåslampa på sin operatör och hota med att gå till konkurrenten om du inte är nöjd.
Med Televerket var det väldigt billigt att ha telefon och även att ringa. Om man ringde inom det egna riktnummersområdet så kostade det bara en markering. Däremot om du skulle ringa från Stockholm till Göteborg blev det dyrare, i dag spelar det inte lika stor roll hur långt i från du ringer. Att få telefon installerat var väldigt billigt, under en tid vi talar då om 70-80-talen så kostade det bara 500kr, oavsett om man bodde i liten stuga på landet och det fick slås ned stolpar flera kilometer från telesfonstationen.
Fördelen idag är att man har flera tjänster man kan använda även på det fasta nätet. Förr på den gamla relämekaniska tiden gick det bara att prata.
Jag tycker att den nya tekniken är bra! Men det gäller att inte missbruka den! Det är ju upp till var och en att stänga av telefonen vid rätt tillfälle! Då kan man ha jätte kul med en smarttelefon!