2013-11-10, 18:47
Medlem
Afton vänner!

Jag känner mig stressad av min smartmobil, att ständigt vara uppkopplad och tillgänglig gör mig mer skada än nytta.

Jag har beslutat att gå "old school", tyvärr tillhör jag inte den generationen som växte upp utan mobil så det hade varit skönt att testa att leva utan den.

Från och med morn så stänger jag av mobilen och pluggar igång min hemtelefon och ska testa på det året ut. Familj och närmaste vänner är underrättade om det nya sättet att kontakta mig(saknar facebook mm)

Kommer hålla er uppdaterade om hur det går om det finns ett intresse.

Någon som testat eller är intresserad av prova? Hade varit trevligt att läsa vad ni har för erfarenhet av detta sociala experimentet.
Citera
2013-11-10, 18:51
Medlem
svart-rullstols avatar
Jag bytte ut min smartphone mot en vanlig knappmobil utan kamera, internetuppkopplingsmöjligheter osv. Ganska så skönt faktiskt! Dessutom är den långa batteritiden helt underbar. Enda nackdelen är att jag inte har någon mp3spelare och jag lyssnar ganska mycket på musik när jag åker buss, springer m.m.
Citera
2013-11-10, 18:51
Medlem
Säg hej till en skur av telefonförsäljarsamtal. NIX:ad?
Citera
2013-11-10, 18:53
Medlem
latahundens avatar
Varför vill ni använda de nya tekniken? Varför vill ni sträva bakåt?
Citera
2013-11-10, 18:59
Medlem
gandhis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av latahunden
Varför vill ni använda de nya tekniken? Varför vill ni sträva bakåt?

Det står ganska tydligt i hans TS varför han inte vill.
Citera
2013-11-10, 19:01
Medlem
Polyklorfenols avatar
Konsten är att integrera ny teknik på ett konstruktivt och icke-invasivt sätt i sitt liv.
Jag är uppväxt med hederliga bakelittelefoner med nummerskiva samt högst 2 kanaler på TV:n.

Detta till trots så har jag allt eftersom assimilerat den nya tekniken i min vardag, med smart phone, surfplatta, SMART TV som styrs från telefonen, m.m.

Låt aldrig tekniken ta över. Det är vi som bestämmer över tekniken, inte tvärtom!

När det gäller telefoni skulle jag aldrig ta tillbaka hemtelefoner, av i princip en enda anledning: De hänsynslösa försäljarna. NIX hjälper inte mig ett dugg. Jag blockerar dem i min smarta telefon, så är de puts väck!
Citera
2013-11-10, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polyklorfenol
Konsten är att integrera ny teknik på ett konstruktivt och icke-invasivt sätt i sitt liv.
Jag är uppväxt med hederliga bakelittelefoner med nummerskiva samt högst 2 kanaler på TV:n.

Detta till trots så har jag allt eftersom assimilerat den nya tekniken i min vardag, med smart phone, surfplatta, SMART TV som styrs från telefonen, m.m.

Låt aldrig tekniken ta över. Det är vi som bestämmer över tekniken, inte tvärtom!

När det gäller telefoni skulle jag aldrig ta tillbaka hemtelefoner, av i princip en enda anledning: De hänsynslösa försäljarna. NIX hjälper inte mig ett dugg. Jag blockerar dem i min smarta telefon, så är de puts väck!
Du har rätt. men betänk att samhället går mer åt att anpassa sig efter tekniken än tvärtom.
Citera
2013-11-10, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coffeeAndBeans
Säg hej till en skur av telefonförsäljarsamtal. NIX:ad?
Inte än..
Citera
2013-11-10, 19:40
Bannlyst
Själv tycker jag bara det är skönt att ha surf, gps, böcker, telefon, sms, musik, kamera etc i samma enhet. Jag väljer ju själv när jag använder den och känner mig inte alls "tvungen" att vara nåbar hela tiden t ex. Ska jag sova stänger jag bara av ljud och vibrator. Som någon skrev är det man själv som ska styra tekniken och inte tvärtom.
Citera
2013-11-10, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Theshawty
Imo så jävla löjligt beteende. Ska du inte klä på dig foliehatt och flytta ut i en stuga i skogen när du ändå håller på? Pff, el, vem vill ha det tramset?

Löjligt kan man tycka men en flytt till skogen är inget som lockar =)
Citera
2013-11-10, 20:23
Medlem
Rulags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 919293
Afton vänner!

Jag känner mig stressad av min smartmobil, att ständigt vara uppkopplad och tillgänglig gör mig mer skada än nytta.

Jag har beslutat att gå "old school", tyvärr tillhör jag inte den generationen som växte upp utan mobil så det hade varit skönt att testa att leva utan den.

Från och med morn så stänger jag av mobilen och pluggar igång min hemtelefon och ska testa på det året ut. Familj och närmaste vänner är underrättade om det nya sättet att kontakta mig(saknar facebook mm)

Kommer hålla er uppdaterade om hur det går om det finns ett intresse.

Någon som testat eller är intresserad av prova? Hade varit trevligt att läsa vad ni har för erfarenhet av detta sociala experimentet.

Jag har min hemtelefon kvar. Men jag har mobiltelefon av äldre modell utan kamera och internet uppkoppling. Jag har ju dator och då räcker det ofta. Eftersom jag är uppväxt med dom gråa "Dialogerna"med fingerskiva och det statliga Televerket, så måste jag säga att det är super att ha mobiltelefon eftersom det ofta förr kunde vara ett helsicke att få tag på folk eller om man av någon anledning blev försenad till ett möte och inte kunde meddela sig. Det är en stor fördel idag!

Sen ska man komma ihåg att dåvarande Televerket inte alltid var så service inriktade(monopolet) så om du inte var nöjd gick det inte att byta till något annat. Idag kan du sätta blåslampa på sin operatör och hota med att gå till konkurrenten om du inte är nöjd.

Med Televerket var det väldigt billigt att ha telefon och även att ringa. Om man ringde inom det egna riktnummersområdet så kostade det bara en markering. Däremot om du skulle ringa från Stockholm till Göteborg blev det dyrare, i dag spelar det inte lika stor roll hur långt i från du ringer. Att få telefon installerat var väldigt billigt, under en tid vi talar då om 70-80-talen så kostade det bara 500kr, oavsett om man bodde i liten stuga på landet och det fick slås ned stolpar flera kilometer från telesfonstationen.

Fördelen idag är att man har flera tjänster man kan använda även på det fasta nätet. Förr på den gamla relämekaniska tiden gick det bara att prata.

Jag tycker att den nya tekniken är bra! Men det gäller att inte missbruka den! Det är ju upp till var och en att stänga av telefonen vid rätt tillfälle! Då kan man ha jätte kul med en smarttelefon!
Senast redigerad av Rulag 2013-11-10 kl. 20:32.
Citera
2013-11-10, 20:24
Medlem
frank_pes avatar
Blir det inte mycket dyrare för dig att ha hemtelefon? Om du inte har via bredbandet så måste du betala abonnemang och hög taxa för att ringa?

Om man skall se någon fördel med hemtelefon så kan det vara att dom inte behöver laddas (stationär) och bra mottagning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in