• 1
  • 2
2013-11-10, 17:13
Medlem
Hejsan, imorgon ska jag göra en enkel operation i knät med lokalbedövning, ska också få ett lugnande medel, någon opiat sa min läkare. Det jag undrar är hur den påverkar kroppen, blir man trött eller va händer?
Citera
2013-11-10, 17:16
Medlem
Lite trött och avtrubbad. Du bryr dig liksom inte om vad som händer, typ -Gör det ont? - Hihi, jajamänsan
Citera
2013-11-10, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smulemorran
Lite trött och avtrubbad. Du bryr dig liksom inte om vad som händer, typ -Gör det ont? - Hihi, jajamänsan
Okej så man blir typ mer smärttålig då eller? Vet du hur länge den känslan håller i sig?
Citera
2013-11-10, 17:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av P0pcorN
Okej så man blir typ mer smärttålig då eller? Vet du hur länge den känslan håller i sig?

Man blir smärttålig och mysig i kroppen. Beror på hur mycket du tar samt vad du tar.
Citera
2013-11-10, 17:29
Medlem
S-cups avatar
Citat:
Nja, smärtan tar lokalbedövningen hand om. Lugnande brukar man bara ge för att du inte ska "hänga med" i vad som görs. Många upplever tex att det är väldigt jobbigt med operationer vilket kan leda till stor oro (vilket inte är något önskvärt under en operation av många anledningar).

Men visst kan det minska smärtan lite, men det är främst för att du ska bli lullig och känna dig som ett lyckligt fån.

Sitter i olika länge, men nog kan du känna dig smålullig ett par timmar efteråt. Så om du släpps fri efter operationen är det ingen ide att ta bilen...
Citera
2013-11-10, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrackThis
Man blir smärttålig och mysig i kroppen. Beror på hur mycket du tar samt vad du tar.
Okej, kommer ihåg att den hette Ox någonting....

Citat:
Ursprungligen postat av S-cup
Nja, smärtan tar lokalbedövningen hand om. Lugnande brukar man bara ge för att du inte ska "hänga med" i vad som görs. Många upplever tex att det är väldigt jobbigt med operationer vilket kan leda till stor oro (vilket inte är något önskvärt under en operation av många anledningar).

Men visst kan det minska smärtan lite, men det är främst för att du ska bli lullig och känna dig som ett lyckligt fån.

Sitter i olika länge, men nog kan du känna dig smålullig ett par timmar efteråt. Så om du släpps fri efter operationen är det ingen ide att ta bilen...
Okej tack för svar, nej ska inte ta bilen då hahah
Citera
2013-11-10, 20:38
Medlem
GrumpyOldMans avatar
Oxycontin? Fast det brukar man inte ge preoperativt. Men det är en potent morfinanalog så visst kan det fungera.
Oxascand? Bensodiazepin , fungerar bra som preoperativ medicinering.
Senast redigerad av GrumpyOldMan 2013-11-10 kl. 20:41.
Citera
2013-11-10, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrumpyOldMan
Oxycontin? Fast det brukar man inte ge preoperativt. Men det är en potent morfinanalog så visst kan det fungera.
Kommer bara ihåg att det var Ox något... Ska dricka det om det är en ledtråd?
Citera
2013-11-11, 00:45
Medlem
belieberns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrumpyOldMan
Varenda gång jag blivit opererad den senaste tiden har de gett mig oxycontin en timma eller så innan jag körts in till operationssalen. Väl där inne har de gett mig något lugnande för att sedan sövas med fentanyl. Man blir ju lite smårolig av oxikodon och man blir betydligt lugnare.
Det lugnande jag fått vissa gånger innan jag blivit sövd har alltid trollat bort minsta lilla gnutta oro som infunnit sig i samband med operationen. Vilken substans detta är har jag ingen aning om.

Citat:
Kommer bara ihåg att det var Ox något... Ska dricka det om det är en ledtråd?
Kan vara OxyNorm. OxyNorm oral lösning innehåller oxikodonhydroklorid som tillhör en grupp läkemedel som kallas opioider och har en kraftigt smärtstillande effekt. Fick dricka det för att lindra smärta efter en operation. Smakar citron. Ganska gott faktiskt.
Senast redigerad av beliebern 2013-11-11 kl. 00:54.
Citera
2013-11-11, 18:12
Medlem
http://www.google.se/imgres?imgurl=h...ed=0CDEQ9QEwAA
Citera
2013-11-11, 19:52
Medlem
Midazolam är det man brukar få innan operation och det gör dig lugn och avtrubbad. Det är utan tvekan den bästa benson jag testat.
Citera
2013-11-11, 19:57
Medlem
S-cups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wooxan
Midazolam är det man brukar få innan operation och det gör dig lugn och avtrubbad. Det är utan tvekan den bästa benson jag testat.
Möjligt att det används vid vissa pre-op, men långt ifrån alla. Finns som sagt många läkemedel som börjar på ox, varav flera används innan op.

Men popcorn lär väl snart kunna berätta mer om det.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in